- 0
- 1
Marki własne coraz popularniejsze – badanie GfK
Kluczowym argumentem dla nabywców marek własnych są konkurencyjne ceny przy jednoczesnym utrzymaniu satysfakcjonującej jakości. Jedna trzecia konsumentów (27 proc.) deklaruje, że w ciągu najbliższych sześciu miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Takie wyniki przynosi raport „Behaviour Change”, opracowany przez Consumer Panel Services GfK.
- Wartość sektora marek własnych na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld zł.
- Udział marek własnych na polskim rynku w 2023 r. wzrósł o 1,3 punktu procentowego rdr. i wyniósł 22,6 proc.
- Rosnący trend utrzymuje się już od kilku lat. Według raportu „Behaviour Change” Polacy chcą kupować jeszcze więcej takich artykułów.
– Już co czwarty konsument planuje zwiększyć swoje wydatki na produkty z logo marek własnych. Jednocześnie zaledwie 5 proc. Polaków deklaruje takie zamiary wobec artykułów markowych. To jasny sygnał dla producentów, że w tej kategorii tkwi przestrzeń do dalszego dynamicznego rozwoju i stałego zwiększania popytu – mówi Szymon Mordasiewicz, dyrektor zarządzający w Consumer Panel Services GfK.
Mimo sporego zainteresowania markami własnymi Polacy nadal są poniżej średniej europejskiej. Więcej takich produktów zamierza kupować aż 32 proc. Europejczyków. Polskich nabywców znacząco wyprzedzają:
- Francuzi (49 proc.),
- Austriacy (37 proc.),
- Hiszpanie (42 proc.).
Marki własne są tak ważne, bo cena nadal króluje
Głównym wyróżnikiem marek własnych jest postrzeganie cen przez konsumentów. Jest to szczególnie ważny aspekt w dobie kryzysu ekonomicznego. Potwierdzają to także dane CPS GfK. Zgodnie z nim blisko połowa nabywców (46 proc.) decyzję o wyborze między produktami markowymi a markami własnymi podejmuje według stanu finansów. Warto jednak podkreślić, że jest to najniższy wynik spośród wszystkich krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Dla porównania – na podstawie własnego budżetu tę decyzję zakupową podejmuje aż:
- 63 proc. Węgrów,
- 58 proc. Chorwatów,
- 57 proc. Bułgarów.
– Obecnie aż 36 proc. polskich gospodarstw domowych przyznaje, że mierzy się z ograniczonym budżetem. W sytuacji, kiedy konsumenci mają do wyboru dwa produkty, z których oba:
- spełniają potrzebę,
- są satysfakcjonujące pod względem jakości,
- mają tę samą cenę,
– aż 57 proc. z nich włoży do koszyka produkt markowy. Jedynie 18 proc. wybierze markę własną. Jeśli producenci chcą skutecznie konkurować o koszyki nabywców, to muszą zachować konkurencyjne ceny. Mają one gigantyczne znaczenie dla konsumentów – dodaje Szymon Mordasiewicz.
Badanie
Szósta edycja cyklicznego raportu „Behaviour Change” zawiera informacje o nastrojach konsumentów z 21 rynków europejskich. Badanie objęło 15 tys. respondentów i pokazuje, jaki wpływ na decyzje zakupowe nabywców mają kwestie społeczne. Autorem raportu jest Consumer Panel Services GfK, który obejmuje ponad 100 tys. gospodarstw domowych na całym kontynencie.
- 1