Kärcher ukarany przez UOKiK za ponad 20-letnią zmowę cenową
  • 0
  • 2
11.01.2023

Kärcher ukarany przez UOKiK za ponad 20-letnią zmowę cenową

Ceny sprzedaży urządzeń i systemów czyszczących marki Kärcher były sztucznie zawyżane przez ponad 20 lat. UOKiK nałożył na spółkę 26 mln zł kary. Kara byłaby znacząco wyższa, jednak przedsiębiorca skorzystał z programu łagodzenia kar leniency.

Wydana decyzja dotyczy działającej na terenie Polski spółki Kärcher. Należy ona do grupy kapitałowej produkującej urządzenia czyszczące. Ze zgromadzonego materiału dowodowego wynika, że od końca lat 90. przedsiębiorca w porozumieniu ze swoimi dystrybutorami ustalał minimalne i sztywne ceny detaliczne produktów.

Był to sprzęt do wykorzystania domowego i profesjonalnego, np.:

  • myjki,
  • urządzenia wysokociśnieniowe,
  • odkurzacze,
  • mopy,
  • zamiatarki,
  • szczotki elektryczne,
  • froterki,
  • urządzenia do czyszczenia wykładzin.

Do 2005 r. spółka narzucała swoim sieciom sprzedaży ceny produktów zarówno w sprzedaży stacjonarnej, jak i w internecie. Po roku 2005 ustalane były głównie ceny w sklepach internetowych.

– Zmowa rozpoczęła się już pod koniec lat 90. Oznacza to, że przez ponad 20 lat nie można było kupić w Polsce produktów popularnej marki Kärcher taniej niż po odgórnie narzuconych cenach. To bulwersująca sprawa przede wszystkim ze względu na okres trwania zmowy rynkowej. Porozumienie dotyczyło początkowo sklepów stacjonarnych, a następnie sprzedaży internetowej – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Sprawdzono umowy pisemne zawierane przez firmę Kärcher z dystrybutorami i ogólne warunki współpracy handlowej

Znajdowały się tam m.in. postanowienia, zgodnie z którymi dystrybutorzy mieli prawo kształtować ceny produktów tylko na warunkach ustalanych przez firmę. Oznacza to, że nabywcy produktów marki Kärcher nie mogli ich kupić taniej niż po odgórnie narzuconych cenach.

Przedsiębiorcy, którzy sprzedawali produkty po niższych cenach, byli karani odbieraniem rabatów i pozbawianiem wsparcia marketingowego. W skrajnych przypadkach możliwe było nawet wypowiadanie umów współpracy. Część sprzedawców aktywnie uczestniczyła w procederze dyscyplinowania reszty podmiotów, informując spółkę Karcher o niższych cenach.

Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na spółkę Kärcher 26 mln zł kary

Byłaby ona znacząco wyższa, jednak przedsiębiorca skorzystał z programu łagodzenia kar leniency. Przyznał się do złamania prawa i współpracował z UOKiK na etapie postępowania. Przekazał również nieznane wcześniej informacje i dowody. Dotyczyły one m.in. czasu trwania zmowy oraz produktów, których ceny były odgórnie narzucane.

Spółka Karcher złożyła wstępnie wniosek o przystąpienie do procedury dobrowolnego poddania się karze. Po zapoznaniu się z wysokością kary wycofała się jednak z tej procedury. Takie działanie sugeruje, że mimo istnienia niezbitych dowodów na zawarcie porozumienia spółka planuje złożenie odwołania od decyzji do właściwego sądu.

Jednocześnie spółka nie uzyskała odstąpienia od nałożenia sankcji pieniężnej. Nakłaniała bowiem innych przedsiębiorców do uczestnictwa w porozumieniu. Posiadane przez prezesa UOKiK przed złożeniem wniosku leniency informacje pozwalały natomiast na wszczęcie postępowania antymonopolowego również bez współpracy ze strony spółki.

  • 2
UOKiK ukarał firmę Kärcher

UOKiK ukarał firmę Kärcher

UOKiK ukarał firmę Kärcher

11 stycznia 2023

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
11.01.2023

W grudniu 2022 r. drożej o 24,8% niż w grudniu 2021 r. – raport UCE Research

Najnowsza analiza cen pochodzi z blisko 41 tys. sklepów detalicznych. Wynika z niej, że w grudniu 2022 r. codzienne zakupy zdrożały średnio o 24,8% rok do roku. Dwucyfrowe podwyżki dotknęły wszystkie monitorowane kategorie. Oscylowały od 10% do blisko 36% rdr. Na szczycie drożyzny znalazły się produkty sypkie ze wzrostem o 35,9% rdr. Wśród nich najbardziej podrożał cukier – o 59,5% rdr.