Zetki o Zetkach. Jakie jest pokolenie Zet w Polsce? – badanie SWPS i They.pl
  • 0
  • 8
18.04.2024

Zetki o Zetkach. Jakie jest pokolenie Zet w Polsce? – badanie SWPS i They.pl

Co jest najważniejsze dla osób urodzonych w latach 1997–2012? Jacy powinni być ich zdaniem pracodawcy? Na co najczęściej wydają pieniądze? Czy gromadzą oszczędności i dbają o swoje zdrowie?

O pokoleniu Zet krąży wiele stereotypów. Studenci Uniwersytetu SWPS wraz z agencją They.pl zaprojektowali i przeprowadzili projekt, którego wyniki obalają mity na temat tej generacji.

– Raport „Gen Z o sobie i otaczającym ich świecie. Jakie są polskie Zetki?” jest podsumowaniem projektu o charakterze badawczym. Zrealizowali go studenci II roku kierunku School of Ideas na Uniwersytecie SWPS. Projekt został przeprowadzony w ramach przedmiotu Antropologia w biznesie w partnerstwie z agencją digital marketingową They.pl. Efektem tej współpracy jest zbiór interesujących insightów o pokoleniu Z, które przygotowali sami jego przedstawiciele – co stanowi o unikatowości tego raportu. Komentarze ekspertów rzucają dodatkowe, ciekawe światło na wizerunek Gen Z ustalony w trakcie projektu – mówi dr Alina Landowska, opiekunka merytoryczna projektu z Uniwersytetu SWPS.

W badaniu studenci przyjrzeli się ośmiu kluczowym obszarom życia. Zetki pytały inne Zetki o sprawy związane z:

  • zdrowiem,
  • zakupami,
  • przyszłością,
  • podejściem do finansów,
  • pracą,
  • spędzaniem czasu wolnego,
  • duchowością,
  • ekologią.

– Zebraliśmy odpowiedzi od ponad 2500 Zetek z całej Polski. (…) Wyniki były zaskakujące. Stały się powodem ożywionych dyskusji, a przede wszystkim – podważyły popularne mity na temat tego pokolenia. Stąd pojawiło się hasło autorstwa studentów – „Insighty o generacji bez generalizacji”. To ono przyświecało nam podczas trwania projektu.

Mamy nadzieję, że raport będzie pomocny dla osób, które:

  • chcą skutecznie prowadzić komunikację skierowaną do Zetek,
  • zarządzają zespołami złożonymi z przedstawicieli różnych pokoleń,
  • zastanawiają się, jak wchodzące na rynek pracy pokolenie Zet może wpłynąć na środowisko biznesowe

– mówi Adrianna Kubik, business director & board member, agencja digital marketingowa They.pl.

Gen Z o sobie i otaczającym ich świecie. Jakie są polskie Zetki?

Skąd polskie Zetki mają pieniądze „na życie”?

Dla 58% badanych główne przychody to te pochodzące z pracy zarobkowej. Mimo to aż 72% wciąż otrzymuje środki finansowe od rodziny. Możliwość korzystania ze wsparcia rodziców niweluje stres związany z osobistą sytuacją finansową.

„Dopóki studiuję, to wydaje mi się, że mogę liczyć na zaplecze finansowe od moich rodziców, ale potem postaram się być niezależna i polegać tylko na sobie” – wskazała jedna z respondentek.

Młodzi ludzie chcą korzystać z życia, dlatego często wydają pieniądze na rozrywkę czy na kulturę, spotkania towarzyskie czy subskrypcje. Aż 77% badanych wskazało, że najczęściej wydaje środki na ten cel. Choć młodzi troszczą się o swoje samopoczucie i odpoczynek, to jednocześnie dbają o swoje bezpieczeństwo finansowe. 57% badanych wskazało, że odkłada pieniądze, budując poduszkę bezpieczeństwa lub na inne cele.

Gen Z o sobie i otaczającym ich świecie. Jakie są polskie Zetki? Wnioski

Przedstawiciele generacji Zet mają wobec pracodawców wysokie wymagania

Tylko dla 18% badanych praca jest ważną sferą ich życia. Dla Zetek zdecydowanie ważniejszy jest samorozwój. Aż 93% badanych uważa, że w ogłoszeniach o pracę powinno być podane wynagrodzenie. Badani przed rozważeniem jakiejkolwiek oferty zatrudnienia chcą mieć pewność, że wybierają firmę oferującą zadowalającą ich płacę. Polskie Zetki za bardzo ważne uważają również, aby pracodawcy dbali o zdrowie psychiczne swoich pracowników. Jest to kluczowe wymaganie dla 94% respondentów.

Dla młodych ludzi praca w korporacji nie jest marzeniem. Tylko 7% badanych wskazuje etat w dużej, międzynarodowej firmie jako najbardziej pożądaną formę zatrudnienia. 43% osób chce założyć własną firmę lub prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą.

Gen Z o sobie i otaczającym ich świecie. Jakie są polskie Zetki? Zetki a praca

Gen Z, dokonując zakupów, sugeruje się opiniami w internecie

Tylko 17% badanych wskazało, że kupuje online. W odpowiedziach dominuje mieszany sposób robienia zakupów, czyli stacjonarnie i w sieci (38%). Młodzi chętnie zaglądają do second-handów (56%) i sieciówek (75%).

Opinie są ważne, ale tylko 3% badanych deklaruje, że influencerzy mają wpływ na ich decyzje zakupowe. Najważniejsze są dla nich rekomendacje przyjaciół, znajomych i rodziny.

Zetki są wrażliwe na greenwashing

Świadome wybory, odpowiedzialna moda i hasła takie jak „fair trade” czy „conscious shopping” nie są im obce. Ankietowanych zapytano o czynniki, które mają na nich największy wpływ podczas wybierania kupowanych produktów. W odpowiedziach wskazali, że liczą się dla nich nie tylko polecenia znajomych czy posiadanie tego, co znane. Ważne są także kwestie związane z odpowiedzialnością społeczną, ekologią czy lokalnością (72% odpowiedzi).

Na wybory zakupowe Zetek wpływ ma:

  • fakt, czy marka jest odpowiedzialna społecznie (22%),
  • to, czy marka produkuje w Polsce (27%),
  • to, czy marka jest ekologiczna lub działa zgodnie z zasadą fair trade (23%).

Dla 68% Zetek deklarowaną wartością nadrzędną jest troska o własne zdrowie

Jednocześnie aż 52% ankietowanych przyznaje, że nie korzysta systematycznie z usług lekarzy ani nie poddaje się regularnym badaniom. Koresponduje to z danymi dotyczącymi ogółu polskiego społeczeństwa. Wciąż pozostaje ono na niskim poziomie świadomości w kwestii profilaktyki zdrowotnej.

O badaniu

Projekt badawczy „Gen Z o sobie i otaczającym ich świecie: Insighty o generacji bez generalizacji” zrealizowano wśród 2554 osób z pokolenia Zet w Polsce. Badanie ilościowe zostało uzupełnione wywiadami jakościowymi. Dane zostały zebrane w okresie od marca do czerwca 2023 r. W projekcie zastosowano metodę kuli śnieżnej. Zainteresowanie wśród Gen Z przerosło oczekiwania autorów badania. Raport o pokoleniu Z przygotowali studenci Uniwersytetu SWPS (kierunek School of Ideas) wspólnie z agencją digital marketingową They.pl.

18 kwietnia 2024

17 kwietnia 2024