Ekologia? Tak, ale tylko na pokaz – jedna z postaw Polaków wobec ekologii
AdvertisementAdvertisement
  • 0
  • 3
17.09.2020

Ekologia? Tak, ale tylko na pokaz – jedna z postaw Polaków wobec ekologii

W obliczu dużej popularności mody na ekologię nie wszyscy traktują ją poważnie i nie wszyscy mają wobec niej szczere zamiary. 13% Polaków wykorzystuje ją jedynie w celu stworzenia lepszego obrazu siebie w oczach innych – wynika z drugiej edycji badania „Ekobarometr” agencji SW Research.

Segment nazwany eko na pokaz opisuje osoby, które nie mają do końca szczerych zamiarów związanych z ekologią. Według badania „Ekobarometr” w polskim społeczeństwie jest ich 13%, tj. około 5 mln. Nieznacznie więcej jest w tym segmencie mężczyzn (53%).

W porównaniu do innych wyróżnionych segmentów osoby eko na pokaz są stosunkowo młode – ich średnia wieku wynosi 44 lata, a 59% osób z tego segmentu jest poniżej 45. roku życia. Segment ten częściej mieszka na wsi (43%) i w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców (31%).

Ekologia nie jest priorytetem tego segmentu. Mniej niż połowa badanych z tej grupy deklarowała, że wartości ekologiczne są ważne w ich życiu (ogółem – 54%). Ich małe zainteresowanie ekologią przekłada się również na niski poziom znajomości różnych jej aspektów. 52% z nich wskazało błędną definicję greenwashingu, zjawiska polegającego na pozornej trosce przedsiębiorstw o stan środowiska w celu kreowania się jako proekologiczna firma.

W dobie dominacji mediów społecznościowych i silnej presji kreowania wizerunku kwestią czasu jest, kiedy w społeczeństwie pojawią się osoby dostrzegające w ekologii szansę na własną promocję. Eko na pokaz przedkładają swoje personalne korzyści nad faktyczną ochronę środowiska.

Należy też pamiętać, że jest to segment stosunkowo młody. Można się zastanawiać, na ile w miarę dojrzewania tych osób zaczną oni doceniać ekologię i działać na jej rzecz ze względów altruistycznych, a nie dla osiągnięcia osobistych korzyści – mówi Piotr Zimolzak, wiceprezes zarządu SW Research.

Eko w słowach, nie zawsze w czynach
Osoby eko na pokaz najczęściej wśród segmentów wskazywały, że pouczają znajomych, gdy ci nie zachowują się ekologicznie – 71% (ogółem – 45%). Ponadto umieszczają w mediach społecznościowych porady, jak być bardziej eko – 67% (ogółem – 23%).

Gdy jednak w grę wchodzą codzienne czynności proekologiczne, wykazują mniejsze zaangażowanie niż ogół społeczeństwa. 78% osób z tego segmentu regularnie segreguje śmieci czy chodzi do sklepów z własnymi torbami na zakupy. Tymczasem takie czynności wykonuje 86% ogółu społeczeństwa. Co ciekawe, eko na pokaz znacznie częściej niż reszta wskazywali, że mając możliwość, kupiliby produkty opatrzone certyfikatem bio – 72% (ogółem – 59%).

Osoby z segmentu eko na pokaz rzadziej niż ogół społeczeństwa wykonują codzienne czynności proekologiczne. Niemniej ta różnica nie jest na tyle duża, żeby wnioskować o braku zainteresowania tych osób ekologią i stanem środowiska.­ Ze względu na swoją dużą chęć wybierania produktów opatrzonych certyfikatami bio segment eko na pokaz stanowi bardzo ważną grupę odbiorców takich produktów.

Co więcej, dzięki poruszaniu tematyki ekologicznej w mediach społecznościowych wspomagają oni społeczną konwersację na owe tematy. Sprawiają, że ekologia i produkty ekologiczne nie są znane tylko i wyłącznie osobom bardzo dobrze zorientowanym w tej tematyce. Oczywiście byłoby lepiej, żeby ich aktywności były wyważone w tonie i jednocześnie motywujące innych do dalszych działań ekologicznych – dodaje Zimolzak.

O badaniu
Badanie ma charakter cykliczny (trackingowy). Prezentowane wyniki dotyczące obszaru społecznego są sumą dwóch pomiarów zrealizowanych przez SW Research w czerwcu (4–24.06.2020 r.) oraz w marcu (2–24.03.2020 r.) metodą wywiadów online (CAWI). W ramach badania przeprowadzono w sumie 2991 ankiet (pomiar II – 1515, pomiar I – 1476) z użytkownikami panelu badawczego SW Panel. Realizacja kolejnej fali planowana jest we wrześniu 2020 r.

Projekt „Ekobarometr” to cykl badań poświęcony analizie aktualnych postaw i nastrojów polskich konsumentów wobec szeroko pojętej ekologii obecnej w różnych sferach codziennego życia. Jedną z nich jest wymiar społeczny ukazujący m.in., jak Polacy podchodzą do ekologii jako takiej i jak różnią się między sobą ich postawy wobec środowiska. Drugą sferą jest obszar komunikacji marketingowej. Ten ukazuje, jak konsumenci odbierają reklamy wykorzystujące motywy ekologiczne.

Tak popularne i szerokie pojęcie jak ekologia może wzbudzać bardzo zróżnicowane emocje. Jedni widzą w niej obszar wymagający wiele pracy i wysiłku dla wspólnego dobra, drudzy dostrzegają w niej możliwości biznesowych zabiegów marketingowych. Jeszcze inni zaś widzą w ekologii przede wszystkim okazję do wypromowania samych siebie.

W celu pogłębienia wiedzy na temat postaw społecznych związanych z ekologią agencja SW Research wzbogaciła swój cykliczny projekt „Ekobarometr” o blok pytań dotyczących społecznego wymiaru ekologii. Rezultatem jest mapa pięciu różnych osobowości ekologicznych, które zostały opisane jako:

  • eko na pokaz,
  • ekoentuzjaści,
  • ekozagubieni,
  • ekotroskliwi,
  • krytycy ekomarketingu.
  • 3
ekologia

Ekologia na pokaz

Bob

1 miesiąc temu

Nawet nie warto robić badań, wystarczy wizyta na śmietniku przeciętnego bloku. Sortowanie nadal przychodzi bardzo ciężko, jeśli już duże pudło znajdzie się w odpowiednim miejscu, to prawie nigdy nie jest rozłożone, butelki plastikowe nie tylko nie są "zdeptane" ale jeszcze "po złości" zakręcone, itd.

17 września 2020

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 1
17.09.2020

Allegro zdominowało polski rynek e-commerce – pokazuje badanie Inquiry

Rynek e-commerce w Polsce rozwija się od wielu lat, ale do niedawna nie odgrywał znaczącej roli w polskim handlu. W czasie pandemii, kiedy często jedyną możliwością były zakupy online, sklepy internetowe przeżyły prawdziwe oblężenie. Nastąpiło radykalne przyspieszenie rozwoju e-commerce. Marki sklepów internetowych w Polsce monitorowane są w badaniu YouGov BrandIndex przez firmę Inquiry. Niekwestionowanym liderem okazuje się Allegro.