„No Easy Wins” – kampania IAB Europe w obronie reklamy targetowanej
  • 2
  • 1
29.10.2021

„No Easy Wins” – kampania IAB Europe w obronie reklamy targetowanej

Ruszyła kampania „No Easy Wins”. IAB Europe, organizacja zrzeszająca podmioty europejskiego ekosystemu reklamy cyfrowej wskazuje w niej, że zakaz reklamy ukierunkowanej niesie za sobą wyraźnie przewidywalne, negatywne konsekwencje dla konsumentów, małych firm i wydawców.

Trwają negocjacje w sprawie Aktu o usługach cyfrowych (Digital Services Act), które osiągają punkt kulminacyjny w Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów Parlamentu Europejskiego (IMCO). W tym kontekście odbywa się kampania IAB Europe. Ma na celu rozprawienie się z nieprawdziwymi informacjami pochodzącymi z niektórych kręgów politycznych w Brukseli. Opiera się na licznych analizach i raportach na temat wartości reklamy ukierunkowanej. Na ich podstawie ma uzmysłowić decydentom, że nie ma łatwych wygranych w złożonym obszarze kształtowania polityki cyfrowej.

Propozycje zakazu lub ograniczenia reklam targetowanych w Europie miałyby poważne, dalekosiężne konsekwencje – twierdzą inicjatorzy akcji. Reklama oparta na danych ma bowiem kluczowe znaczenie m.in. dla:

  • małych firm, które wykorzystują ją, aby znaleźć klientów,
  • wydawców, którzy polegają na niej w celu uzyskania przychodów,
  • milionów użytkowników w całej Europie, chcących mieć swobodę wyboru treści i usług online, za które płacą poprzez subskrypcję i do których uzyskują dostęp w zamian za chęć otrzymywania reklam.

W ramach kampanii „No Easy Wins” przygotowano krótkie filmy. Padają w nich odpowiedzi na pytanie, kto naprawdę traci, gdy odbiera się firmom dostęp do wysoce skutecznych i tanich narzędzi targetowania.


Uczynienie z Internetu miejsca, w którym europejscy konsumenci mogą poruszać się bez obaw, jest kluczowym celem Digital Services Act (DSA). Branża reklamy internetowej wspiera go, również we własnym interesie. W pełni popieramy postanowienia zawarte w pierwotnej propozycji DSA, takie jak obowiązkowe ujawnianie informacji dotyczących tożsamości reklamodawcy, również w przypadku reklam emisyjnych i politycznych, co wykracza poza określone już w prawie unijnym zapisy dotyczące prywatności i ochrony danych.

Zakaz reklamy ukierunkowanej byłby karą dla MŚP i małych wydawców, niekoniecznie mających jakikolwiek istotny wpływ na dezinformację w Internecie. Jak często w polityce, nie ma łatwych wygranych. Mamy nadzieję, że nasza kampania zachęci eurodeputowanych do zaniechania wprowadzenia większej liczby przepisów i zamiast tego sprawi, że istniejące już prawo będzie skuteczniej egzekwowane – komentuje Townsend Feehan, CEO IAB Europe.

Kampania „No Easy Wins” podkreśla, że ​​targetowanie ma kluczowe znaczenie dla wzrostu przychodów z reklam. Stało się to jeszcze ważniejsze dla europejskich MŚP i innych firm, które pandemia Covid-19 zmusiła do przejścia na marketing cyfrowy. Na początku tego roku w liście otwartym branża cyfrowa wyraziła zdecydowany sprzeciw wobec zakazu reklam ukierunkowanych. Wezwała decydentów UE do skupienia się na skutecznym egzekwowaniu istniejących unijnych przepisów dotyczących ochrony danych.

  • 1
kampania IAB Europe w obronie reklamy targetowanej

Ruszyła kampania IAB Europe w obronie reklamy targetowanej

29 października 2021

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
29.10.2021

Allegro liderem segmentu marketplace, Amazon daleko w tyle. Raport Inquiry o rozwoju platform zakupowych w Polsce

Polacy polubili zakupy online. Tegoroczna edycja badania „Allegro, Amazon i rozwój marketplace” przeprowadzonego przez agencję Inquiry potwierdza, że konsumenci coraz chętniej decydują się na internetowe transakcje. Mają też jednak coraz większe wymagania. Do cyfrowego koszyka najczęściej wpadają dziś odzież i bielizna, obuwie oraz kosmetyki i perfumy. Dla rozwoju branży e-commerce kluczowa była jednak nie tylko zmiana nawyków wywołana przez pandemię, ale również długo oczekiwane wejście na rynek polskiej strony Amazona w marcu tego roku.