Allegro liderem segmentu marketplace, Amazon daleko w tyle. Raport Inquiry o rozwoju platform zakupowych w Polsce
  • 0
  • 1
29.10.2021

Allegro liderem segmentu marketplace, Amazon daleko w tyle. Raport Inquiry o rozwoju platform zakupowych w Polsce

Polacy polubili zakupy online. Tegoroczna edycja badania „Allegro, Amazon i rozwój marketplace” przeprowadzonego przez agencję Inquiry potwierdza, że konsumenci coraz chętniej decydują się na internetowe transakcje. Mają też jednak coraz większe wymagania. Do cyfrowego koszyka najczęściej wpadają dziś odzież i bielizna, obuwie oraz kosmetyki i perfumy. Dla rozwoju branży e-commerce kluczowa była jednak nie tylko zmiana nawyków wywołana przez pandemię, ale również długo oczekiwane wejście na rynek polskiej strony Amazona w marcu tego roku.

Najchętniej wybieranym miejscem zakupów w Internecie pozostają platformy typu marketplace, które 33 proc. Polaków wskazuje jako preferowane miejsce zakupu. Wśród nich niezmiennie największą popularnością cieszy się Allegro, z którego przynajmniej raz skorzystało 88 proc. ankietowanych. Daje to platformie pozycję absolutnego lidera.

Na drugim miejscu plasuje się OLX z wynikiem 52 proc. badanych, zaś na trzecim Empik.com, w którym zakupy zrobiło 47 proc. badanych. Amazon przekonał do siebie 15 proc. polskich klientów online, przy czym nie zaobserwowano tutaj wzrostu w stosunku do roku poprzedniego, kiedy Polacy mogli korzystać tylko z zagranicznych wersji platformy.

Główną motywacją zakupową jest ogromy wybór oferowany przez tę platformę. Co ciekawe, liczba osób rozważających zakupy na polskiej stronie Amazona spadła. Dziś 45 proc. znających markę zamierza skorzystać z jej oferty, podczas gdy w 2020 r. było to 58 proc. w tej grupie.

Raport Inquiry zestawia również poziom zaufania do czterech czołowych platform zakupowych: Allegro, Amazon, Empik.com oraz AliExpress. Różnice w postrzeganiu marek są znaczne. Podczas gdy platformom Allegro i Empik.com ufa odpowiednio 88 i 82 proc. respondentów znających te marki, markę Amazon zaufaniem obdarza dzisiaj 42 proc., a AliExpress – 37 proc. w analogicznej grupie.

Wejście firmy Amazon na polski rynek to nie tylko polskojęzyczna platforma zakupowa, ale także pojawienie się szeregu dodatkowych usług oferowanych przez firmę. Największą rozpoznawalnością nad Wisłą cieszy Amazon Prime, o którym słyszało 43 proc. respondentów znających markę Amazon. Coraz więcej osób słyszało też o Prime Video i Prime Music.

Amazon w Polsce to propozycja nie tylko dla klienta indywidualnego, ale przede wszystkim oferta dla sprzedawców i dziesięć centrów dystrybucyjnych obsługujących przede wszystkim kraje zachodniej Europy. Powstało także centrum usług Amazon Web Services oraz centrum rozwoju technologii. Od niedawna firma oferuje też usługi Amazon Prime, czyli specjalne warunki dostaw oraz dostęp do streamingu muzyki, filmów czy gier. Czy Amazon zawojuje polski rynek? Na pewno będzie miał wpływ na jego rozwój, w większym stopniu otwierając go na świat – komentuje Agnieszka Górnicka, prezes agencji Inquiry.

O badaniu
W raporcie „Allegro, Amazon i rozwój platform marketplace” wykorzystano wyniki badania zrealizowanego przez agencję badawczą Inquiry na panelu YouGov we wrześniu 2021 r. na grupie N=1872 osób (reprezentatywna grupa osób, które robią zakupy przez Internet – II edycja). Analogiczne badanie zostało zrealizowane w sierpniu 2020 r. (N=1885, I edycja).

  • 1
Allegro liderem segmentu marketplace

Allegro liderem segmentu marketplace w Polsce

29 października 2021

28 października 2021

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
28.10.2021

Dyrektorzy ds. marketingu w 2022 r. staną się liderami biznesu – prognozuje Forrester

Rosnąca presja, otoczenie polityczne czy pandemia wywołały spore turbulencje dla biznesu w zbliżającym się ku końcowi 2021 r. Wielu zetknęło się z nowymi modelami dostaw, doświadczeniami marki i strategiami komunikacyjnymi, które miały pomóc w radzeniu sobie z lockdownem i niestabilnością. Badanie przeprowadzone przez firmę Forrester w tym trudnym czasie pokazało, że 92% dyrektorów marketingu B2C w USA wierzy, że ich CEO w pełni wspierają funkcję marketingową.