Ranking e-commerce. Gdzie i jak Polacy robią zakupy w pandemii? Wyniki badania
  • 0
  • 2
5.05.2021

Ranking e-commerce. Gdzie i jak Polacy robią zakupy w pandemii? Wyniki badania

Wydatki Polaków w sklepach internetowych rosną najszybciej w Europie. Ponad połowa z nas wydaje już tą drogą ponad 300 zł miesięcznie, a blisko 10 proc. nawet ponad 1000 zł miesięcznie – wynika z raportu firmy ExpertSender. Polscy internauci dużo piszą o kupowaniu online. Największą popularnością w rozmowach cieszą się marketplace’y jak np. Allegro, OLX czy Vinted. Wśród sklepów multibrandowych najpopularniejsze są te z ubraniami i dodatkami, jak Zalando i Domodi.

Czas pandemii okazał się dla polskiego e-commerce przełomowy. Zakupy przez Internet robi już 70 proc. Polaków. Wskazuje na to raport „Zakupy online w Polsce 2020”, opracowany przez firmę ExpertSender. Połowa z nas wydaje na e-zakupy ponad 300 zł miesięcznie, a 8,2 proc. nawet ponad 1000 zł miesięcznie.

Jak wynika z analizy Internetu za pomocą aplikacji SentiOne Listen, w ostatnich dwunastu miesiącach hasło „zakupy online” osiągnęło zasięgi na poziomie 517 mln wyświetleń. 480 mln z nich pochodziło z portali internetowych, blogów i forów, a 37 mln z postów i dyskusji na portalach społecznościowych. Wśród tych ostatnich króluje Facebook z zasięgami na poziomie 28 mln wyświetleń. Na drugim miejscu znajduje się Twitter (9 mln). Niemal 60 proc. dyskutujących o zakupach online to mężczyźni. Często powtarzają się hashtagi #moda i #shopping.

Ranking e-commerce – na czele są platformy marketplace
Z tego, co Polacy piszą w mediach społecznościowych, na blogach, forach i portalach wynika, że najbardziej lubią zakupy w sklepach typu marketplace. Mowa o internetowych targowiskach, gdzie produkty sprzedaje wielu dostawców. Na przestrzeni ostatniego roku polscy internauci najczęściej pisali o Vinted, czyli second-handzie, w którym każdy może wystawić niechciane już ubrania i akcesoria (ponad 1,6 mln) wzmianek. Na drugim miejscu znalazło się Allegro (ponad 1,2 mln wzmianek). Na trzecim miejscu, ale z dużo mniejszą popularnością, znalazł się Amazon (blisko 451 tys. wzmianek). Dalej plasują się OLX (384,5 tys. wzmianek) i Aliexpress (304,5 tys. wzmianek).

Co ciekawe, zupełnie inaczej to wygląda, jeśli spojrzymy na zasięg, czyli poziom dotarcia tych wzmianek. Wtedy na pierwszym miejscu znajduje się Allegro z zasięgiem niemal 2179 mln odbiorców. Drugi jest Amazon (924 mln), następnie OLX (758 mln), Aliexpress (623 mln) i dopiero na piątym miejscu Vinted (256 mln).

Wśród sklepów multibrandowych królują te z ubraniami oraz elektroniką
Jeśli chodzi o platformy multibrandowe, czyli sprzedające produkty różnych firm, ich popularność nie różni się w zależności od tego, czy patrzymy na liczbę wzmianek, czy na ich zasięg. Na pierwszym miejscu znajduje się Zalando ze 119 tys. wzmianek i 305 mln zasięgu. Na drugim jest Domodi z niemal 108 mln wzmianek i 85 mln zasięgu. Dalej w kolejności są: eObuwie (53,6 tys. wzmianek i 67 mln zasięgu), Allani (45,3 tys. wzmianek i 46 mln zasięgu) oraz Answear (18,7 tys. wzmianek i 28 mln zasięgu).

Wśród sklepów multibrandowych działających nie tylko online, ale i stacjonarnie, dominują te oferujące elektronikę i AGD. Zarówno pod względem liczby wzmianek, jak i zasięgu największą popularnością cieszy się RTV Euro AGD (584 tys. wzmianek i 678 mln zasięgu). Jeśli chodzi o liczbę wzmianek, to na drugim miejscu znajduje się X-kom (441,5 tys.), a na trzecim Media Expert (354,4 tys.). Z kolei pod względem zasięgu to Media Expert zajmuje wyższą pozycję (334 mln). X-kom ma zasięg na poziomie 311 mln. Na czwartym miejscu znajduje się Media Markt (134,8 tys. wzmianek i 115 mln zasięgu).

Wśród marek D2C najpopularniejsza jest Ikea
Wśród marek D2C (czyli direct-to-customer, sprzedających z pominięciem pośredników) najpopularniejsza wśród internautów jest Ikea (453,5 tys. wzmianek i 808 mln odbiorców zasięgu). Druga pod względem popularności jest Zara (260 tys. wzmianek i 515 mln zasięgu). Trzecia w kolejności jest marka H&M (106,3 tys. wzmianek i zasięg na poziomie 222 mln).

Dwa kolejne miejsca zajmują drogerie: Rossmann i SuperPharm. Rossmann jest częściej wymieniany przez internautów (34,3 tys. wzmianek w stosunku do 30,8 tys.), natomiast wzmianki o SuperPharm mają większy zasięg (53 mln w stosunku do 33 mln).

Zjawisko przenoszenia codziennych aktywności do Internetu będzie nieustannie postępować. Rola sklepów stacjonarnych przesunie się raczej w stronę showroomów, gdzie klienci będą oglądać produkty, ale kupią je potem online. Dlatego właściciele sklepów powinni zawczasu pomyśleć o inwestycji w rozwój e-commerce i zadbać o jego reklamę na podstawie rzetelnej analizy informacji o swoich obecnych i potencjalnych klientach – mówi Krzysztof Jarecki, CEO firmy ExpertSender.

O badaniu
Ranking e-commerce wśród polskich internautów przeanalizowano za okres marzec 2020 – marzec 2021. Zastosowano do tego polskie narzędzie SentiOne.

ranking e-commerce

  • 1
Ranking e-commerce w Polsce w czasie pandemii

Ranking e-commerce w Polsce w czasie pandemii

5 maja 2021