Zakupy wakacyjne Polaków – badanie Inquiry
  • 0
  • 1
20.07.2022

Zakupy wakacyjne Polaków – badanie Inquiry

Mimo trudnej sytuacji ekonomicznej 64% Polaków planuje w tym roku przynajmniej kilkudniowy wyjazd wakacyjny. Planuje osobny budżet na wakacyjne zakupy realizowane w miejscu spędzania urlopu. Średnio około 900 zł w czasie jednego wyjazdu.

Badanie przeprowadzone na przełomie czerwca i lipca pokazuje, że większość Polaków zamierza wyjechać na kilkudniowy wyjazd wakacyjny. Polacy w większości decydują się na wyjazdy krajowe. Wyjazdy za granicę wybierane są rzadziej. Tych, którzy nie planują wyjazdu, najczęściej powstrzymuje zbyt duży koszt takiego odpoczynku.

Część osób wyjeżdżających nawet na krótkie wakacje kupuje w miejscu docelowym zakupy spożywcze (56% wyjeżdżających). Najczęściej w znanych nam z miejsca zamieszkania sklepach sieciowych oraz w tych, których nie znamy, ale są obecne „pod ręką”. Znane nam sklepy sieciowe wybieramy głównie ze względu na możliwość kupienia swoich ulubionych produktów. A także ze względu na lepszą „orientację” w samym sklepie.

Zakupy mogą być też ważną atrakcją i urozmaiceniem wyjazdu. Większości badanych zdarza się podczas wakacji po prostu „połazić po sklepach” (66% w grupie osób wyjeżdżających). Polacy przechadzają się przede wszystkim po małych butikach i sklepikach obecnych na ulicach (65% kupujących w ten sposób). Zaglądają także na stoiska z pamiątkami (62%) oraz lokalne targowiska (62%).

Odwiedzamy te lokalne sklepy i targi głównie po to, by:

  • Znaleźć tam produkty regionalne (52%).
  • Sprawić sobie przyjemności przez zakup czegoś (41%).
  • Odwiedzić sklepy nieobecne w miejscu zamieszkania (35%).
  • Spędzić czas podczas niepogody (31%).

Centra handlowe odwiedzamy podczas wakacji nieco rzadziej (47% grupy „chodzącej po sklepach”) oraz w zupełnie innych celach. Do centrów handlowych zaglądamy przede wszystkim wtedy, gdy zabraknie nam czegoś podczas wyjazdu, ale także w celu skorzystania z usług gastronomicznych. To także miejsce, w którym Polacy realizują zakupy wtedy, gdy nie zdążyli zaopatrzyć się w niezbędne produkty przed wyjazdem.

Do stałych punktów wakacyjnego programu należy kupowania pamiątek. Robi to aż 84% spośród osób, którym zdarzyło się wyjechać w ciągu ostatnich dwóch lat. Kupujemy je zdecydowanie najczęściej na straganach i stoiskach z pamiątkami (46% tej grupy).

Większości wyjeżdżających zależy na tym, aby odwiedzać miejsca zakupów charakterystyczne dla danej destynacji. Zazwyczaj jednak są to wybory spontaniczne. Tylko 1/3 wyszukuje informacje na temat lokalnych producentów, sklepów czy targowisk już na etapie planowania wyjazdu.

Połowa wyjeżdżających Polaków (tych, którzy wyjechali w ostatnich dwóch latach) planuje na zakupy podczas wyjazdów specjalny budżet. Najczęściej podawane kwoty mieszczą się w granicach 500–1000 zł w czasie jednego wyjazdu.

– Oferta handlowa to bardzo ważny element każdej urlopowej destynacji. Potwierdzają to wyniki naszych badań. Polacy mocno zwracają uwagę przede wszystkim na ofertę regionalną, w której mogą zetknąć się z tym, co lokalne i wyjątkowe dla danego miejsca. Tego poszukamy na ulicach, targach i małych butikach. Duże obiekty handlowe nie są kojarzone z taką ofertą, co w przypadku miejscowości turystycznych może stanowić ważną wskazówkę dla właścicieli obiektów – Agnieszka Górnicka, prezes firmy Inquiry.

O badaniu
Badanie zostało zrealizowane w czerwcu 2022 r. na reprezentatywnej próbie 1006 dorosłych Polaków metodą CAWI (sondaż online na panelu YouGov).

  • 1
Zakupy wakacyjne Polaków mogą kosztować średnio 900 zł w czasie jednego wyjazdu

Zakupy wakacyjne Polaków mogą kosztować średnio 900 zł w czasie jednego wyjazdu

 

 

20 lipca 2022

19 lipca 2022