GfK: Pod wpływem rosnących cen Polacy zmieniają wakacyjne plany
  • 0
  • 1
12.07.2022

GfK: Pod wpływem rosnących cen Polacy zmieniają wakacyjne plany

W Polsce narastają obawy przed dalszym wzrostem cen artykułów konsumpcyjnych codziennego użytku: paliwa, żywności, energii elektrycznej i gazu. Zaniepokojenie podwyżkami wyraża od 60 proc. (gaz) do 81 proc. (paliwa) respondentów, których firma GfK przepytała w ramach badania „Current Consumer Mood”. Wyższe koszty utrzymania i niepewność sytuacji na rynku spowodowały również zmiany w wakacyjnych planach Polaków. Zmodyfikowało je 57 proc. badanych, przy czym 1/5 nie planuje w tym roku wyjazdu urlopowego.

W Polsce stale i znacząco rosną ceny towarów i usług. Następuje to zwłaszcza w szczególnie wrażliwych sektorach, jakimi są paliwa, żywność, energia elektryczna i gaz. To oznacza znaczny wzrost kosztów codziennego utrzymania. Niepokój związany z coraz wyższymi rachunkami wyraża znakomita większość konsumentów. W badaniu GfK obawy wyrażają:

  • w odniesieniu do wzrostu ceny paliwa – 81 proc. respondentów;
  • żywności – 75 proc.;
  • energii elektrycznej – 69 proc.;
  • gazu – 60 proc.

Zdaniem ekspertów GfK Polacy bardzo niepokoją się możliwością kontynuacji podwyżek na rynku, także w przyszłym roku.

Prawie wszyscy respondenci spodziewają się dalszego wysokiego tempa wzrostu cen. Odsetek osób przekonanych o nieuchronności tego procesu wynosi aż 95 proc. Przy czym 83 proc. uważa, że w kolejnych miesiącach ceny będą rosły szybciej lub co najmniej w podobnym tempie jak wiosną tego roku – wskazuje Dominika Grusznic-Drobińska, dyrektor działu consumer insight & marketing effectiveness w GfK.

Obawy wpływają na wakacje Polaków

Stale podnoszone ceny podstawowych artykułów oraz niepokój związany z przewidywanymi dalszymi podwyżkami mocno przełożyły się na tegoroczne wakacje. Wywarły tak silną presję, że 57 proc. Polaków zmieniło plany dotyczące urlopów. W tej grupie na wypoczynek w kraju zdecydowało się 15 proc. Z kolei 21 proc. w ogóle zrezygnowało z jakiegokolwiek wyjazdu.

Decyzje o rezygnacji z urlopu lub spędzeniu go blisko domu wynikają przede wszystkim z rekordowej inflacji i cen usług turystycznych, paliwa czy żywności. Jednak to nie wszystko. Obserwujemy także obawy przed lataniem wynikające z wojny w Ukrainie oraz z problemami z płynnością w zakresie obsługi ruchu lotniczego w Europie. Z pewnością będą to wakacje inne niż wszystkie. Wiele sektorów bardzo mocno odczuje powszechnie wdrażaną strategię zaciskania pasa – mówi Dominika Grusznic-Drobińska.

  • 1
Polacy zmieniają wakacyjne plany

Polacy zmieniają wakacyjne plany

 

12 lipca 2022

11 lipca 2022

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
11.07.2022

Raport Nielsena pokazuje, że za małe wydatki w przypadku połowy planów mediowych wystawiają na niebezpieczeństwo ROI

Nielsen opublikował raport, w którym zidentyfikował luki w budżetach marketingowych, kanałach i strategiach medialnych, które obniżają zwrot z inwestycji (ROI) w przypadku planów mediowych. Globalne badanie ujawnia dane i dostarcza informacji na temat tego, co zwiększa zwrot z nakładów na reklamę, jak mierzyć zwroty i jak ulepszyć dane, które marki już mają.