Inflacja wpływa na plany wakacyjne Polaków – pokazuje badanie ARC Rynek i Opinia
  • 0
  • 1
25.04.2022

Inflacja wpływa na plany wakacyjne Polaków – pokazuje badanie ARC Rynek i Opinia

59% Polaków jest zdania, że wyjazdy wakacyjne są w tym roku droższe niż w ubiegłym, przy czym 31% uważa, że ceny są zdecydowanie wyższe. W porównaniu z ubiegłym rokiem teraz dwa razy więcej Polaków zamierza odpoczywać za granicą. Niemal co czwarty Polak nie planuje żadnego wyjazdu wakacyjnego, a co piąty nie podjął jeszcze żadnej decyzji. 66% badanych przyznaje, że na ich decyzje o wakacjach duży wpływ ma inflacja oraz wzrost cen – wynika z badania ARC Rynek i Opinia.

23% badanych nie planuje wyjazdu wakacyjnego w tym roku. Kolejne 18% jeszcze nie podjęło decyzji. Rok temu 47% badanych deklarowało, że wyjedzie wyłącznie na wakacje w kraju. W tym roku takie osoby stanowią 35% respondentów.

Istotnie (niemal dwukrotnie) wzrósł odsetek osób planujących urlop wyłącznie za granicą. O ile w zeszłym roku odsetek takich osób wynosił 6%, o tyle w tym roku wynosi 11%.

Odsetek osób, które zamierzają jechać zarówno na urlop w Polsce, jak i za granicą, był taki sam w zeszłym i w tym roku i wynosił średnio 12%. Przy czym jest on znacznie wyższy (19%) wśród osób z najmłodszej grupy wiekowej (18–24 lata).

59% badanych jest zdania, że wyjazdy wakacyjne są w tym roku droższe niż w ubiegłym. Jednocześnie 31% uważa, że ceny są one zdecydowanie wyższe. Co piąty badany nie potrafi ocenić wysokości cen.

Czynniki związane z wysoką inflacją, rosnącymi cenami czy sytuacją geopolityczną – wojną w Ukrainie – mają wpływ na decyzje wakacyjne Polaków. Zdecydowanie największy wpływ ma inflacja i rosnące ceny usług. 66% badanych przyznało, że ma to dla nich znaczenie. Również wojna w Ukrainie i ryzyko zakażeń Covid nie pozostają bez znaczenia. Jakie decyzje podejmują Polacy w związku z tym?

Najwyższy odsetek badanych odpowiedział, że w związku z powyższymi czynnikami zostaje na wakacje w Polsce. Niemal co piąty badany wybierze tańsze kierunki wakacyjne, a 17% szuka tańszych opcji noclegowych. Warto zauważyć, że poszukiwania tańszych opcji wakacyjnych są szczególnie popularne (24%) wśród przedstawicieli najmłodszej badanej grupy wiekowej (18–24 lata).

Co dziesiąty Polak deklaruje, że w ogóle zrezygnuje z wyjazdu wakacyjnego

Nieco bardziej skłonne do rezygnacji z wakacji są osoby z najstarszej badanej grupy wiekowej (45–65 lat) – 12%.

Wyniki badania pokazują, że Polacy chcą ruszyć za granicę na wakacje, nawet mimo różnych czynników niesprzyjających, takich jak inflacja. Przez ostatnie 2 lata czynnikiem ograniczającym wyjazdy zagraniczne był Covid i związane z nim obostrzenia. Obecnie takim czynnikiem z pewnością jest inflacja, ale jak widać, duża część osób mimo tego planuje udać się za granicę.

Oczywiście pozostaje kwestia cen w turystyce krajowej. Branża turystyczna próbuje zrekompensować sobie straty z ostatnich dwóch lat, przez co ceny są też wysokie. Nie jest to do końca właściwa strategia, bo być może lepiej jest przyciągnąć mniej zamożnego turystę polskiego niż żadnego. Tym bardziej że Polska jako kraj zlokalizowany blisko linii frontu może turystycznie ucierpieć z powodu odpływu turystów zagranicznych. Warto pamiętać, że tę lukę mogą wypełnić Polacy, pod warunkiem otrzymania dobrej oferty – komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

O badaniu
Badanie zostało zrealizowane w terminie od 13 do 20 kwietnia 2022 r. przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI. Ankiety online zrealizowano na platformie ePanel.pl (N=1019). Przeprowadzono je na reprezentatywnej pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania, wykształcenia oraz regionu GUS próbie populacji Polaków w wieku 18–65 lat.

  • 1
Inflacja wpływa na plany wakacyjne Polaków

Inflacja wpływa na plany wakacyjne Polaków

25 kwietnia 2022

  • 0
  • 4
  • 0
  • 0
  • 0
25.04.2022

Co robią nastolatkowie, gdy rodzice ich nie widzą? Netflix przeprowadził badanie inspirowane serialem „Zachowaj spokój”

Gdzie są i z kim rozmawiają nastolatkowie, gdy rodzice ich nie widzą? W serialu Netfliksa „Zachowaj spokój” na podstawie powieści Harlana Cobena poznajemy historie rodzinne, które inspirują do dyskusji o ważnych i aktualnych problemach. W zleconym przez platformę streamingową badaniu Kantar zapytał rodziców w Polsce, czy zainstalowaliby w telefonach dorastających dzieci aplikację monitorującą. Kolejna kwestia: gdzie są granice zaufania i prywatności w relacji rodzic – nastoletnie dziecko.

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
25.04.2022

Polacy nie bojkotują sieci handlowych tak, jak zapowiadali. Analiza UCE Research i Proxi.cloud

Rzeczywistość mocno odbiega od deklaracji Polaków dotyczących bojkotu sieci handlowych, które pozostały na rosyjskim rynku. Pokazuje to analiza Proxi.cloud i UCE Research, zrealizowana na podstawie obserwacji blisko 500 tys. konsumentów. Ruch w placówkach Auchan wzrósł nawet bardziej niż u konkurencji. Liczba unikalnych klientów tej sieci wprawdzie nieznacznie zmalała, ale strata i tak jest mniejsza niż w innych hipermarketach. Zdecydowanie gorzej na tle pozostałych marketów budowlanych poradziła sobie sieć Leroy Merlin, która zanotowała same spadki. Z kolei w placówkach Decathlonu ruch wzrósł, podczas gdy w całym segmencie sklepów sportowych i turystycznych zmniejszył się. W kwestii liczby unikalnych klientów konkurencja wykazała nieco mniejszy spadek niż sieć.

24 kwietnia 2022