Wpływ Covid-19 na kondycję marketingu – badanie Deloitte
  • 0
  • 1
10.09.2020

Wpływ Covid-19 na kondycję marketingu – badanie Deloitte

Specjalne wydanie badania „CMO Survey” Deloitte w Stanach Zjednoczonych ujawnia wpływ Covid-19 na działania, zatrudnienie, wydatki oraz wyniki działów marketingu. Według większości badanych zajmujących wyższe stanowiska w czasie pandemii wzrosło znaczenie działów marketingu, i to pomimo redukcji etatów w wielu przedsiębiorstwach.

Badanie trwało pół roku. O informacje na temat wpływu pandemii Covid-19 uzupełniła je dodatkowa ankieta. Przeprowadziła ją Fuqua School of Business na Uniwersytecie Duke’a pod patronatem Deloitte oraz Amerykańskiego Stowarzyszenia Marketingu.

Spośród 247 specjalistów marketingu zajmujących wyższe stanowiska, którzy wzięli udział w badaniu, 62% uważa, że w ostatnich kilku miesiącach wzrosło znaczenie działów marketingu. Nie zmienił tego fakt, że doszło do poważnych spadków przychodów z tytułu sprzedaży, zysków oraz liczby pozyskanych klientów.

Respondenci przyznawali, że ich przygotowanie do kryzysu bywało różne. Wielu uważa jednak, że istotnym elementem była improwizacja. Praktycy marketingu wskazywali również na:

  • przesunięcie zasobów w celu stworzenia lepszych cyfrowych interfejsów obsługi klienta (61%),
  • zmianę strategii dotarcia do klienta i uzyskania przewagi konkurencyjnej (56%),
  • nowe oferty (42%),
  • nowe formy współpracy (41%).

Wyniki te pokazują, że w czasach niepewności organizacje chętniej sięgają po kompetencje zespołów, które dobrze znają potrzeby klientów i są w stanie szybko dostroić strategię firmy do zmiany. W pierwszym okresie Covid-19 empatia w kontaktach z klientami była niezwykle ważna. I choć, co wskazują również wyniki ankiety, wielokrotnie trzeba było improwizować, to zespoły marketingu dobrze się w tej roli spełniały – mówi Natalia Załęcka, head of marketing transformation w Deloitte Digital.

Podczas gdy działy marketingu mogły zyskać na wartości, sytuacja zatrudnienia w branży nie prezentowała się już tak dobrze. Z powodu Covid-19 firmy zmniejszyły zatrudnienie w branży marketingowej o 9%. Wyniki badania pokazują, że 24% marketerów nie przewiduje w tym zakresie powrotu do stanu sprzed pandemii. Respondenci spodziewają się spadku zatrudnienia w działach marketingu o średnio 3,5% w porównaniu z zeszłym rokiem. To pierwszy taki przypadek w historii badania. Od pracowników oczekiwać się będzie umiejętności dostosowania do zmieniających się priorytetów, kreatywności i innowacyjności, a także umiejętności radzenia w sobie w nowych sytuacjach.

W szerszej perspektywie poziom optymizmu wśród marketerów w odniesieniu do gospodarki amerykańskiej spadł do poziomów notowanych jedynie w czasie kryzysu finansowego w roku 2008. Co ciekawe, większy optymizm zauważa się wśród marketerów zatrudnionych w firmach B2B i mniejszych organizacjach niż w firmach B2C i dużych przedsiębiorstwach – dodaje Natalia Załęcka.

Około 30% badanych deklaruje, że w ostatnich kilku miesiącach nie odnotowali zmian w budżecie marketingowym. W czasie pandemii wydatki na marketing w kanałach mobilnych oraz mediach społecznościowych wzrosły o odpowiednio 70 i 74%. Ten trend powinien się utrzymać, chociaż tempo wzrostu spadnie. W ciągu następnych dwunastu miesięcy spodziewane jest jednak ogólne zmniejszenie wydatków na działania marketingowe.

Specjaliści marketingu mają nieco lepszą opinię na temat kondycji własnej firmy niż gospodarki ogółem. Zapytani o przyszłość respondenci z mniejszych przedsiębiorstw wierzą w szybsze odbicie ich firm, prawdopodobnie ze względu na ich większą elastyczność.

  • 1
wpływ Covid-19 na kondycję marketingu

Wpływ Covid-19 na kondycję marketingu

9 września 2020

  • 0
  • 2
  • 0
  • 0
  • 0
9.09.2020

Ze słoikiem po żel pod prysznic – Carrefour uruchamia stację do uzupełniania kosmetyków

Realizując strategię redukcji plastiku w ramach polityki opakowaniowej oraz działań transformacji żywieniowej, Carrefour Polska uruchomił testowo pierwszą stację refillingową. Klienci sklepu zlokalizowanego na warszawskim Bemowie będą mieć możliwość napełnienia kosmetykami butelek wielokrotnego użytku. Ma to zredukować ilość wykorzystywanych do tej pory jednorazowych opakowań. Projekt powstał we współpracy z marką kosmetyczną Yope oraz start-upem Swapp.