Więdłocha, Różczka, Pawlicki i Zakościelny w spocie kampanii „BohaterOn” dla powstańców warszawskich
  • 2
  • 3
7.08.2018

Więdłocha, Różczka, Pawlicki i Zakościelny w spocie kampanii „BohaterOn” dla powstańców warszawskich

Od 1 sierpnia do 2 października, w symbolicznym czasie pamięci o Powstaniu Warszawskim, każdy może napisać kilka słów do uczestników walk o stolicę i wysłać bezpłatną kartkę w ramach akcji „BohaterOn – włącz historię!”. Ruszyła trzecia edycja tej kampanii. W tym roku promuje ją spot z udziałem Magdaleny Różczki, Agnieszki Więdłochy, Antoniego Pawlickiego, Macieja Zakościelnego oraz powstańców.

„Pamięć – edukacja – pomoc” to hasło tegorocznej odsłony kampanii BohaterOn, organizowanej przez Fundację Rosa i Fundację Sensoria. Nazwa akcji stanowi połączenie słów „bohater” i „on” (ang. włączyć). Cele kampanii to:

  • uhonorowanie powstańców warszawskich,
  • włączenie ich historii do społecznej świadomości,
  • budowanie mostu między pokoleniami.

W minionych latach do uczestników walk o stolicę wysłano ponad 215,5 tys. kartek i listów. W roku jubileuszu 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości organizatorzy projektu również liczą na duży odzew.

Wiemy, jak wiele radości przyniosły powstańcom pocztówki i listy wysłane w poprzednich edycjach akcji. Udało nam się połączyć pokolenia. Wierzymy, że w tym wyjątkowym dla naszego kraju roku jeszcze więcej osób włączy się w kampanię i nawiąże kontakt z ludźmi, którzy walczyli o wolność ojczyzny. Na kartce można pozostawić swój adres do korespondencji oraz numer telefonu.

By uczcić setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości, na rewersie pocztówek zamieściliśmy logotyp programu „Moja niepodległa” realizowanego przez IPN. W naszych materiałach drukowanych wykorzystaliśmy natomiast czcionkę Brygada 1918 – mówi Agnieszka Łesiuk-Krajewska, przewodnicząca komitetu organizacyjnego projektu.

Kartkę z życzeniami do uczestnika walk o stolicę – drogą tradycyjną lub przez Internet – może wysłać każdy. Ma na to czas od 1 sierpnia do 2 października – dnia, w którym przed 74 laty zakończyło się Powstanie Warszawskie.

Miejsca, w których można odebrać bezpłatne papierowe kartki:

  • wszystkie stacje paliw PKN Orlen,
  • wszystkie placówki Poczty Polskiej,
  • kolektury Lotto,
  • samoloty LOT-u na rejsach krajowych średnio- i długodystansowych,
  • wybrane biura sprzedaży biletów i LOT Travel,
  • check-iny na Lotnisku Chopina w Warszawie,
  • pociągi Polregio,
  • biura obsługi klienta Polskiej Grupy Energetycznej,
  • Muzeum Powstania Warszawskiego,
  • Muzeum II Wojny Światowej,
  • Muzeum Wojska Polskiego,
  • Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie,
  • Muzeum Obrony Przeciwlotniczej w Koszalinie.

W każdym z tych miejsc wystarczy poprosić o pocztówkę, a po napisaniu kilku słów od siebie można wysłać ją na wydrukowany adres lub pozostawić bezpłatnie w wyznaczonych punktach.

Mapa punktów dystrybucji pocztówek znajduje się na stronie internetowej www.bohateron.pl. Za pośrednictwem witryny można również bezpłatnie wysłać kartkę online. Elektroniczna pocztówka pomieści 25 słów – tyle, ile używano w korespondencji wysyłanej pocztą polową podczas Powstania Warszawskiego. Wypełnione przez Internet pocztówki zostaną wydrukowane i w formie tradycyjnej trafią do adresatów.

Wzorem lat ubiegłych biało-czerwone kartki własnoręcznie wykonają mali pacjenci szpitalnych oddziałów dziecięcych z całej Polski. To właśnie warsztaty plastyczne w tych placówkach, realizowane w ramach projektu „Kartka dla powstańca”, stały się dwa lata temu inspiracją do stworzenia akcji „BohaterOn – włącz historię!”.

Od początku realizacji kampanii jej komunikacja opiera się na motywie popularnego serialu Telewizji Polskiej „Czas honoru”. Aktorzy grający główne role w tej produkcji – Magdalena Różczka, Agnieszka Więdłocha, Antoni Pawlicki i Maciej Zakościelny – i w tym roku zostali ambasadorami kampanii. Zagrali w spocie telewizyjnym i radiowym. Obok nich w materiale wystąpili prawdziwi uczestnicy Powstania Warszawskiego: Hanna Stadnik, ps. „Hanka” i Jakub Nowakowski, ps. „Tomek”.

Kontynuujemy rozpoczętą dwa lata temu narrację, ale w tegorocznym spocie zwracamy uwagę na inne sytuacje i emocje. Pokazujemy, że ludzie walczący o wolność Polski w imię ojczyzny nie tylko poświęcali życie, ale również miłość i przyjaźń. Dlatego – choć sami nie czują się bohaterami – takimi są właśnie dla nas. Do udziału w spocie zaprosiliśmy prawdziwych powstańców warszawskich, by pokazać, że wciąż są wśród nas, możemy ich poznać oraz pokazać im, że pamiętamy o tym, co dla nas zrobili – tłumaczy Agnieszka Łesiuk-Krajewska.

Obok podtrzymywania pamięci o bohaterach Powstania Warszawskiego ważną część kampanii stanowi edukacja historyczna. Na stronie www.bohateron.pl zamieszczono zdjęcia i biogramy powstańców. Zainteresowani mogą poznać losy bohaterów i zdecydować, do kogo zaadresują kartkę z życzeniami. W ubiegłorocznej edycji co trzecia pocztówka była skierowana do konkretnego uczestnika walk o Warszawę.

Walor edukacyjny ma również ogólnopolski cykl seminariów dla nauczycieli, realizowany we współpracy z Instytutem Pamięci Narodowej. Spotkania odbędą się na przełomie września i października w każdym województwie. Pedagodzy poznają niestandardowe metody pracy z młodzieżą, dowiedzą się, jak rozmawiać ze świadkami historii i jak wykorzystywać historię mówioną w pracy z uczniami. Rekrutacja do projektu ruszyła 1 sierpnia.

W tym roku nasze działania edukacyjne zyskały zaufanie Ministerstwa Obrony Narodowej i dofinansowanie w ramach programu „Wdzięczni bohaterom”. Dzięki temu możemy zrealizować projekt w jeszcze szerszym zakresie. Zapraszamy wszystkich nauczycieli szkół ponadpodstawowych. Udział w projekcie i szkoleniu jest bezpłatny – dodaje Łesiuk-Krajewska.

Po seminariach nauczyciele zrealizują wraz z uczniami specjalne miniprojekty historyczne angażujące społeczność szkolną i lokalną. Mogą to być wydarzenia, gry, wystawy, filmy czy lekcje – wszystko zależy od kreatywności młodzieży. Trzy grupy najbardziej zaangażowane w promocję treści historycznych otrzymają nagrody. Wyniki rywalizacji zostaną ogłoszone pod koniec roku.


Making of spotu

Tegoroczna edycja akcji to już nie tylko pamięć i edukacja, ale również pomoc bezpośrednia oraz rozwój wolontariatu.

Realizując kampanię, nawiązaliśmy wiele relacji z uczestnikami walk o stolicę. To nierzadko osoby samotne, żyjące w skromnych warunkach. Oprócz dowodów naszej pamięci o ich poświęceniu dla kraju potrzebują pomocy i wsparcia.

Dlatego podjęliśmy decyzję o rozszerzeniu działań w ramach kampanii. W liście wysyłanym do powstańców wraz z pocztówkami z II edycji akcji zawarliśmy informację o tym, że jesteśmy do ich dyspozycji i zrobimy wszystko, by pomóc w realizacji ich potrzeb. Obecnie koordynujemy pomoc medyczną, opłacamy i dostarczamy obiady, remontujemy mieszkania, kupujemy niezbędny sprzęt medyczny, a także organizujemy zbiórki pieniężne na indywidualne cele – tłumaczy przewodnicząca komitetu organizacyjnego projektu.

Partnerem strategicznym III edycji projektu jest PKN Orlen. Partnerami kampanii są: Muzeum Powstania Warszawskiego, Instytut Pamięci Narodowej, Fundacja PZU, Poczta Polska, Totalizator Sportowy – właściciel marki Lotto, Polskie Line Lotnicze LOT, Polregio, Polska Grupa Energetyczna, Telewizja Polska i Polskie Radio.

W komitecie honorowym przedsięwzięcia zasiadają:

  • Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
  • Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
  • Minister Obrony Narodowej,
  • Minister Spraw Zagranicznych,
  • Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej,
  • Minister Edukacji Narodowej,
  • pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. Dialogu Międzynarodowego,
  • szef Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych,
  • Marszałek Województwa Mazowieckiego,
  • Marszałek Województwa Dolnośląskiego,
  • dyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego,
  • dyrektor Muzeum Historii Polski,
  • dyrektor Muzeum II Wojny Światowej,
  • dyrektor Muzeum Wojska Polskiego,
  • dyrektor Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie,
  • rektor Uniwersytetu Warszawskiego,
  • prezes zarządu Głównego Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej.
  • 3

7 sierpnia 2018