VoD w Polsce – badanie IRCenter
  • 0
  • 3
5.02.2019

VoD w Polsce – badanie IRCenter

Ostatni rok przyniósł wzrost popularności kanałów VoD w Polsce – przede wszystkim kluczowych graczy na rynku: Cda.pl i Netflixa. Coraz bardziej widoczna jest także multikanałowość konsumpcji tego typu wideo. Ci sami użytkownicy oglądają je na kilku różnych urządzeniach, w zależności od potrzeb chwili. W ramach raportu „Multiscreening 2018” firma IRCenter przyjrzała się bliżej zmianom i konsumpcji VoD w Polsce.

Cda.pl i Netflix liderami na rynku
Największy procent internautów deklaruje korzystanie z Cda.pl (29%) oraz Netlixa (21%). Niewiele mniejszy udział mają Ipla.tv oraz Player.pl (po 20%). Tym, co jednak wyróżnia Cda.pl i Netflix, są bardzo wysokie wzrosty w porównaniu do zeszłego roku: +11 p.p. w przypadku Cda.pl i +16 p.p. w przypadku Netflixa.

Wzrost zauważalny jest także w przypadku Showmaxu, który pod koniec stycznia wyszedł z polskiego rynku. To +6 p.p. w porównaniu do 2017 r.

Netflix najbardziej multikanałowym serwisem VoD
Internauci w zależności od potrzeb oglądają VoD na więcej niż jednym urządzeniu. Najbardziej multikanałowym serwisem jest Netflix. Pięciu na dziesięciu internautów ogląda go na telewizorze, sześciu na dziesięciu na komputerze, a prawie trzech na dziesięciu na smartfonach.

Najbardziej telewizyjnym VoD jest Cyfrowy Polsat – ogląda go na telewizorze 75% użytkowników. Najbardziej komputerowym Zalukaj.com (na komputerze ogląda go 84% użytkowników), a najbardziej mobilnym NC+ Go (na smartfonach ogląda go 35% użytkowników).

Netflix najlepiej ocenianym VoD
Przy ocenie serwisów VoD wzięto pod uwagę 4 aspekty:

  • różnorodność dostępnych tytułów,
  • jakość streamingu,
  • szybkość dodawania nowych tytułów,
  • obecność reklam w serwisie.

W każdym z tych aspektów najwyżej oceniony został Netflix. Wśród serwisów pojawiających się w czołowej trójce znalazły się także: HBO Go, NC+ Go, VoD Cyfrowy Polsat, Showmax oraz Zalukaj.com.

Showmax i wyjście z Polski
Showmax, choć jego wyniki są dalekie od liderów zestawienia, odnotował wzrost udziału użytkowników w stosunku do zeszłego roku. Ponadto otrzymał stosunkowo wysokie oceny od widzów. W kategorii jakości streamingu wszedł nawet do pierwszej trójki najlepiej ocenianych VoD. Wyniki te, choć dawały nadzieję na dalszy rozwój serwisu, najwidoczniej okazały się niewystarczające do kontynuowania działalności firmy w Polsce.

Andrzej

4 dni temu

Ciekawe badanie

5 lutego 2019