Polacy i mocniejsze ograniczenie handlu w niedziele. Badanie Havas Media Group
  • 0
  • 2
5.02.2019

Polacy i mocniejsze ograniczenie handlu w niedziele. Badanie Havas Media Group

Z początkiem 2019 r. zmianie uległy regulacje dotyczące handlu w niedziele. Agencja Havas Media Group w połowie stycznia przeprowadziła badanie dotyczące podejścia Polaków do tych zmian.

Zgodnie z postanowieniami zawartymi w ustawie w tym roku zakupy będziemy mogli zrobić tylko w jedną niedzielę w miesiącu. Badanie miało sprawdzić, jak Polacy podchodzą do tej zmiany. Czy wiedzą, które niedziele w 2019 r. będą objęte zakazem handlu? Jak spędzają niedziele niehandlowe? Czy przyzwyczaili się do zakazu handlu?

Rok ograniczenia niedzielnego handlu sprawił, że jesteśmy dobrze zorientowani, w które niedziele możemy zrobić zakupy. Tegoroczne zaostrzenie nie było dla nas zaskoczeniem. Ponad 60% badanych Polaków poprawnie wskazało, że od stycznia zakaz handlu nie obowiązuje tylko w ostatnią niedzielę miesiąca.

Należy jednak zauważyć, że blisko 1/4 badanych nie ma tego typu wiedzy. Są to osoby, które za każdym razem muszą sprawdzać, czy w niedzielę mogą zrobić zakupy.

Mimo sporej wiedzy i pewnego przyzwyczajenia do obowiązującego zakazu handlu blisko 46% badanych wskazuje, że dwie niedziele nieobjęte zakazem handlu były znacznie lepszym rozwiązaniem. Z tym stwierdzeniem szczególnie zgadzają się kobiety – 49,8% oraz mieszkańcy największych miast – 52,7%.

Jak radzimy sobie z zakazem handlu?
Rok obowiązywania zakazu handlu sprawił, że Polacy przyzwyczaili się już do braku możliwości zrobienia zakupów w niedziele. Planujemy i robimy zakupy z wyprzedzeniem.

Szczególnie dobrze przygotowane do zakazu handlu są kobiety. 61,7% z nich robi zakupy z wyprzedzeniem (w grupie mężczyzn odsetek ten wynosi 48,3%). Z kolei mężczyźni częściej skłonni są zrobić zakupy przez Internet (4,8% vs 2,7% w grupie kobiet) lub poszukać sklepów otwartych w niedzielę (15,8%, kobiety – 8,6%). Sklepów otwartych w niedzielę częściej poszukują też najmłodsi konsumenci, w wieku 18–24 lata (17,9%).

Jesteśmy więc całkiem dobrze zorganizowani i przygotowani do braku możliwości zrobienia zakupów w niedziele. Mimo to prawie 1/3 badanych Polaków deklaruje, że odczuwa negatywne skutki obowiązywania zakazu niedzielnego handlu. Badani wskazują, że szczególnie uciążliwy jest dla nich brak możliwości zrobienia awaryjnych, drobnych zakupów spożywczych, niezbędnych w momencie niespodziewanej wizyty gości lub gdy zabraknie czegoś do obiadu. Na tego typu niedogodność wskazuje około 20% Polaków.

Około 10% badanych wskazuje również, że w związku z godzinami pracy i brakiem czasu na zakupy zakaz handlu jest dla nich uciążliwy sam w sobie. Około 4,5% badanych obawia się negatywnych skutków ekonomicznych, m.in. spowolnienia gospodarczego, zwolnień, wyższych cen w sklepach itp.

O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone przez Havas Media Group w połowie stycznia. Jest to pierwsza fala cyklu badań, które firma zamierza realizować raz na kwartał. Badanie na internetowym panelu badawczym, wykonane na reprezentatywnej próbie 1077 dorosłych Polaków. Metoda: CAWI.

5 lutego 2019