Special Patrol Group z hasłem #ObalicReklamy na citylightach w Warszawie
  • 1
  • 8
12.10.2018

Special Patrol Group z hasłem #ObalicReklamy na citylightach w Warszawie

W ostatni weekend września doszło do akcji adbustingowej w Warszawie. Grupy aktywistów zastąpiły reklamy na citylightach własnymi plakatami z przekazem antyreklamowym.

Akcja pod nazwą „Subvertising Warsaw Weekend” została zorganizowana przez aktywistów i artystów z kilku międzynarodowych grup. Były wśród nich:

  • brytyjski kolektyw artystów Brandalism,
  • luźna grupa aktywistów antyreklamowych pod nazwą Special Patrol Group (Londyn),
  • włoska grupa Hogre, której dokumentację działań subvertisingowych można obejrzeć w albumie „Subvertising, the piracy of outdoor advertising”,
  • grupa artystów Illustre Feccia z Londynu,
  • Y_Y (DoubleWhy).

Akcję wsparli też artyści i aktywiści: Michelle Tylicki, Matt Bonner, Jaś Kapela i Stah Bałdyga.

Działania polegały na otwarciu citylightów specjalnym kluczem – symbolem akcji „Subvertising Warsaw Weekend”. Następnie wiszące reklamy zostały zastąpione plakatami z przekazem antykapitalistycznym oraz zwracającym uwagę na szkodliwy wpływ reklamy.

Na citylightach znalazły się m.in.: subvertisingowa wersja reklamy Chanel, a także manifest #AdHackManifesto (w Polsce promowany hashtagiem #ObalicReklamy):

  1. Reklama sra do Twojej głowy, to forma wizualnego i psychologicznego zanieczyszczenia
  2. Usuwanie / przekształcanie / niszczenie reklam to nie wandalizm. Jest to akt oczyszczania przestrzeni uzasadniony prawnie i moralnie
  3. Sfera wizualna to sfera publiczna, jest dobrem wspólnym. Należy do każdego, więc nikt nie powinien posiadać jej na własność.
  4. Reklama outdoorowa może i powinna być zabroniona. Sao Paulo zakazało jej w 2006, a Grenoble w 2015

Plakaty powieszono m.in. na przystanku przy Muzeum Narodowym w Warszawie.

Działaniom towarzyszyły: spotkanie z grupą Subvertisers International oraz „Subvertising w praktyce: warsztaty kreatywne”.

  • 8
 

11 października 2018