Skoki narciarskie i długo nic. Popularność sportów zimowych w badaniu „Sponsoring Monitor 2023”
  • 0
  • 2
3.01.2024

Skoki narciarskie i długo nic. Popularność sportów zimowych w badaniu „Sponsoring Monitor 2023”

Kibice skoków narciarskich oglądają także reklamy sponsorów. To, czy zwrócą na nie uwagę oraz czy sięgną po promowane produkty i usługi, pokazuje badanie „Sponsoring Monitor 2023” ARC Rynek i Opinia.

Skoki narciarskie od 21 lat, czyli od początku realizacji badania, zajmują miejsce w pierwszej trójce najpopularniejszych dyscyplin sportowych w kraju. Okresowo ustępują pierwszeństwa piłce nożnej lub siatkówce. Zawsze jednak ich wynikami interesuje się mniej więcej 3/4 Polaków. W pierwszych trzech kwartałach 2023 r. było to 72% wobec 75% respondentów zainteresowanych futbolem i 70% kibiców siatkówki.

Popularność sportów zimowych innych niż skoki jest już mniejsza:

  • zainteresowanie narciarstwem biegowym deklaruje 40% badanych,
  • narciarstwem zjazdowym 38%,
  • hokejem na lodzie i łyżwiarstwem szybkim 33%,
  • biathlonem 30%.
Popularność sportów zimowych w Polsce

Sponsorzy sportów zimowych. Badanie „Sponsoring Monitor 2023” ARC Rynek i Opinia

Dodatkowo:

  • 63% badanych uznaje skoki narciarskie za sport narodowy, wpisujący się w polską tradycję (piłkę nożną: 64%, siatkówkę: 61%).
  • 60% – za sport rodzinny. W 64% respondentów zmagania skoczków – podobnie jak rozgrywki siatkarzy – budzą pozytywne emocje. Co ciekawe, podobne doznania deklaruje tylko 50% kibiców piłkarskich.

Skoczkowie: Kamil Stoch, Piotr Żyła i Dawid Kubacki są wśród najlepiej rozpoznawanych polskich sportowców

Popularnością ustępują jedynie piłkarzom, biją natomiast na głowę siatkarzy i lekkoatletów.

Są też najbardziej lubiani przez kibiców:

  • sympatię dla Kamila Stocha deklaruje 92% respondentów badania,
  • dla Dawida Kubackiego 89%,
  • dla Piotra Żyły 88%.

Podobną życzliwością cieszą się jeszcze tylko:

  • Iga Świątek i Jakub Błaszczykowski, oboje z wynikiem 91%,
  • Robert Lewandowski, którego lubi 78% badanych.

Nic dziwnego zatem, że odnoszący sukcesy, cieszący się zainteresowaniem i sympatią kibiców skoczkowie narciarscy cieszą się także zainteresowaniem i sympatią sponsorów.

Marki najczęściej wymieniane spontanicznie jako kojarzone ze skokami narciarskimi:

  • PKN Orlen (który faktycznie jest sponsorem generalnym Polskiego Związku Narciarskiego i Polskiego Komitetu Olimpijskiego) – 23%,
  • Milka – 18%,
  • 4F – 13%.

Wysoki wynik notuje też nieistniejący już, włączony w struktury Orlenu Lotos – 12% i RedBull – 14%, który skoczków od dłuższego czasu nie wspiera

Popularność sportów zimowych w Polsce. Sponsorzy

Niemal połowa badanych uważa, że sponsoring jest wyłącznie formą reklamy i nie dostrzega w nim wyższych celów. Trzy czwarte jest zdania, że firmy podejmują go w celu poprawy swojego wizerunku.

  • 71% uznaje, że sponsoring ma korzystny wpływ na kondycję polskiego sportu.
  • 45% uważa, że zaangażowanie firmy w sponsoring sportu wpływa na jej korzystniejszą ocenę.
  • 35% deklaruje, że ten fakt mógłby mieć wpływ na zakup jej produktów i usług.
  • 42% deklaruje, że zainteresowało się ofertą firmy sponsora, sprawdzając ją np. w internecie.
  • 33% odpowiedziało, że odwiedziło sklep lub punkt sprzedaży takiej marki.

– Skoki narciarskie cieszą się zainteresowaniem przede wszystkim w krajach Europy Północnej i Środkowej. Także w Niemczech, Austrii i Szwajcarii – tam, gdzie na uprawianie tego sportu i kibicowanie zawodnikom pozwalają warunki klimatyczne. Popularność dorównująca piłce nożnej jest jednak ewenementem. Ten trend utrzymuje się nieprzerwanie od 2001 r., na który datują się pierwsze wielkie sukcesy Adama Małysza. I choć poziom fascynacji nie jest już tak wysoki, jak w czasach „małyszomanii”, to skoki pozostają w ścisłej czołówce ulubionych sportów Polaków.

  • Po pierwsze – dyscyplina ma w Polsce mają długą, sięgająca początków ubiegłego wieku historię. Jest to historia niepozbawiona sukcesów.
  • Po drugie – wielkie osiągnięcia Adama Małysza z początku lat 2000 nie były jednorazowym fajerwerkiem. Za zwiększonym zainteresowaniem kibiców i sponsorów poszedł rozwój dyscypliny. Ten zaowocował kolejnym pokoleniem odnoszących sukcesy zawodników. Inaczej niż stało się to z narciarstwem biegowym, gdzie Justyna Kowalczyk nie znalazła godnych następczyń ani następców.
  • Po trzecie – sezon skoków narciarskich przypada na okres zmniejszonej częstotliwości wydarzeń związanych z piłką nożną. Kolejne konkursy Pucharu Świata nie mają wielkiej konkurencji i zwykle są pokazywane w głównych stacjach telewizyjnych w dobrym czasie antenowym.
  • Po czwarte – skoki przyciągają przed ekrany także tych kibiców, którzy nie interesują się piłką nożną.

Wreszcie: sukcesy skoczków przez lata stanowiły dla Polaków pewną formę rekompensaty wobec braku sukcesów piłkarzy. Dla sponsorów to prawdziwa gratka i świetna okazja do długofalowej współpracy. Wiele firm zaangażowało się na przestrzeni ostatnich dwóch dekad w sponsoring skoków. Fakt, że zostali zapamiętani, nawet jeśli już ze skoczkami nie współpracują, potwierdza potencjał tej dyscypliny. Pytanie jednak, czy gorsza dyspozycja zawodników, z jaką ewidentnie mamy od roku do czynienia, ich nie zniechęci – komentuje Adam Czarnecki, wiceprezes zarządu ARC Rynek i Opinia.

Badanie

Sponsoring Monitor to badanie realizowane od kilkunastu lat, w 2023 r. metodą CAWI. Prowadzone w trybie ciągłym w ramach comiesięcznych fal. Łączna wielkość próby w 2023 r.: N=3904. To próba ogólnopolska, reprezentatywna, odzwierciedlająca strukturę populacji pod względem płci, wieku, wykształcenia i miejsca zamieszkania.

2 stycznia 2024

1 stycznia 2024

29 grudnia 2023

28 grudnia 2023