Sezon na grilla w badaniu Inquiry
  • 0
  • 1
14.05.2021

Sezon na grilla w badaniu Inquiry

Po długiej zimie Polacy z utęsknieniem wyczekują wiosny i spotkań przy grillu w gronie najbliższych. Nie przeszkadza im trwająca od ponad roku pandemia, z którą zdążyli się już oswoić. Agencja Inquiry zbadała, jakie są plany Polaków w związku z organizowaniem imprez grillowych. Wyniki dotyczące postaw i zachowań zestawiono z danymi z ubiegłego roku.

Z raportu jednoznacznie wynika, że pomimo zagrożenia zdrowia związanego z sytuacją epidemiologiczną w kraju i na świecie sezon na grilla zostanie wykorzystany. Polacy nie zamierzają w tym roku rezygnować z grillowania i ograniczać aktywności jak rok temu.

3/4 Polaków zamierza wziąć udział w imprezie grillowej w ciągu najbliższego miesiąca. To znacznie więcej niż w 2020 r. Plany związane z grillem deklarują zarówno kobiety, jak i mężczyźni, osoby mieszkające w mieście (bez względu na wielkość) i na wsi, niezależnie od wysokości dochodów czy wykształcenia. Grillowanie stało się powszechnym zwyczajem Polaków, niezależnie od ich sytuacji.

Wśród badanych znajdziemy jednak grupy osób, które nie planują imprezy grillowej. 34% z nich jako główny powód podaje brak sensu organizowania tego typu spotkań bez udziału przyjaciół lub znajomych. Zdaniem 31% osób w tej grupie organizowanie imprez przy grillu jest złym pomysłem ze względu na niekorzystne prognozy pogody, które mogą zrujnować najbardziej udane spotkanie. W porównaniu z rokiem 2020 respondenci rzadziej wskazują na brak możliwości zaproszenia przyjaciół i znajomych jako przeszkodę w planowaniu grilla. Mniej osób wskazuje również, że nie ma nastroju do imprezowania.

Jeśli chodzi o kwoty, jakie Polacy zamierzają wydać na organizację grilla, największa grupa (2/3 wszystkich osób) chce przeznaczyć na ten cel między 51 a 200 zł. Z badania wynika, że Polacy planują większy wydatek na grillowanie niż przed rokiem, co może świadczyć o tym, że mniej obawiają się o finanse niż rok temu.

Najwięcej Polaków zamierza robić zakupy w Biedronce (68% spośród osób, które robią zakupy grillowe). Na drugim miejscu plasuje się sieć Lidl z wyraźnym dystansem do portugalskiego dyskontu (45%), na trzecim zaś Kaufland (25%). Czwarte miejsce to sieć Dino, która wyraźnie poprawiła wynik. Obecnie zakupy grillowe w Dino deklaruje 16% badanych w skali Polski, co daje wzrost o 7 p.p. od ubiegłego roku. Dino jest szczególnie popularne w Polsce północno-zachodniej (32%) oraz południowo-zachodniej (40%).

Wśród produktów, które Polacy zamierzają kupić na grilla, prym wiodą:

  • kiełbasa (89%),
  • pieczywo (75%),
  • piwo (74%).

Dużą popularnością cieszą się także: świeże mięso, świeże warzywa oraz przyprawione i zamarynowane mięso.

Podejście do zakupów grillowych jest bardzo zróżnicowane. Warto podkreślić, że w kwestii planowania i robienia zakupów co trzecia osoba zamierza dopiero w sklepie zdecydować, co kupi. Nieco mniej osób zamierza udać się do sklepu ze starannie zaplanowaną listą zakupów.

Tak jak w ubiegłym roku, inspiracji kulinarnych związanych z przygotowaniem potraw na grilla większość Polaków będzie szukać wśród znajomych i rodziny (48%) oraz w Internecie (39%). Co czwarta osoba deklaruje, że planując jedzenie na grilla, będzie się opierać wyłącznie na własnym doświadczeniu.

Mimo poprawy nastrojów zakazy zapraszania większej grupy osób na imprezę grillową oraz ograniczenia w wyborze miejsca są nadal dotkliwe dla 42% ankietowanych, choć jest to wynik niższy w porównaniu z rokiem 2020.

Powrót do normalności i ulubionych sposobów spędzania czasu w gronie rodziny i przyjaciół – tak można w skrócie streścić obecny stosunek Polaków do grillowania. Podobnie jak wyniki innych badań prowadzonych przez Inquiry, raport „Sezon grillowy 2021” świadczy o tym, że Polacy w znacznym stopniu mają już za sobą obawy związane z Covid-19. Łagodzenie obostrzeń na pewno wzmocni takie postawy – mówi Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry.

O badaniu
Badanie było realizowane między 28 kwietnia a 4 maja 2021 r. na reprezentatywnej próbie 1008 dorosłych Polaków metodą CAWI (sondaż online na panelu YouGov).

  • 1
sezon na grilla

Jak wygląda sezon na grilla w pandemii?

14 maja 2021

  • 0
  • 4
  • 0
  • 0
  • 0
14.05.2021

Nagrody AdRetail dla najpopularniejszych wydawców gazetek i katalogów promocyjnych wręczone

W IV edycji programu AdRetail Inspirio spośród blisko 180 brandów i wydawców gazetek oraz katalogów wyłoniono najaktywniejsze marki w największych na rynku serwisach i aplikacjach agregujących promocje. Sprawdzono ponad 1,2 mld zdarzeń, w tym m.in. odsłon, wejść i kliknięć w treści i produkty. Za najlepsze wyniki w całym ubiegłym roku nagrodzono Lego, Selgrosa, Castoramę, Avon, Lidla, Kaufland, Empik, Media Expert, PoloMarket oraz Żabkę. Przyznano również specjalne wyróżnienia dla Biedronki i sieci Leroy Merlin.