Ponad 1700 zł – tyle w tym roku przeznaczymy na wyprawkę szkolną. Badanie Deloitte
  • 0
  • 0
12.08.2019

Ponad 1700 zł – tyle w tym roku przeznaczymy na wyprawkę szkolną. Badanie Deloitte

Początek września wiąże się z wydatkami na wyprawkę szkolną. W tym roku polska rodzina przeznaczy na nią średnio 1718 zł. Na co wydamy najwięcej? Na ubrania, buty czy przybory szkolne? Gdzie i kiedy planujemy zrobić zakupy? Czy chętnie kupujemy rzeczy związane z wyprawką szkolną online czy raczej w sklepach stacjonarnych? Sprawdziła to firma Deloitte.

Cele badania Deloitte „Wyprawka szkolna 2019” to:

  • uzyskanie informacji na temat planowanej wysokości wydatków w związku z powrotem dzieci do szkoły,
  • poznanie planów i zwyczajów zakupowych,
  • identyfikacja najpopularniejszych kanałów sprzedaży wśród rodziców w Polsce w okresie wakacji i zaraz po rozpoczęciu roku szkolnego.

Najważniejsze wnioski z pierwszej polskiej edycji badania:

  • Polska rodzina wyda na wyprawkę szkolną średnio 1718 zł. W rodzinach z jednym dzieckiem będzie to średnio 1388 zł, z dwojgiem 1898 zł, a z trojgiem 2742 zł.
  • Amerykanie znacznie więcej wydają na szkolne ubrania i dodatki. W Polsce jest to 35 proc., a w USA 54 proc. budżetu przeznaczonego na wyprawkę. Polacy w większym stopniu odczuwają z kolei koszt artykułów szkolnych (32 proc. budżetu). Jedynie najmniejsza kategoria – gadżety elektroniczne – pozostają na podobnym poziomie. W obu wypadkach jest to 11 proc.
  • Ponad połowa badanych (61 proc.) ocenia swoją sytuację finansową jako podobną do ubiegłorocznej. Odsetek respondentów deklarujących poprawę i pogorszenie jest podobny (21 vs 18 proc.). Ponad połowa rodziców (51 proc.) zamierza przeznaczyć na wyprawkę tyle samo pieniędzy, co w ubiegłym roku. Dla jednej trzeciej będzie to więcej, natomiast 18 proc. zamierza wydać mniej niż przed rokiem.
  • Co znajdzie się w zakupowych koszykach Polaków? U 90 proc. ankietowanych będą to artykuły takie jak zeszyty, bloki, długopisy i ołówki. 86 proc. kupi odzież i obuwie, a 80 proc. podręczniki i książki. Niewiele mniej, bo 79 proc. Polaków zamierza sprawić dzieciom nowe tornistry i plecaki, a 42 proc. mundurek. Znacznie rzadziej będziemy inwestować w urządzenia komputerowe (skanery czy drukarki – 18 proc.), tablety (16 proc.) czy subskrypcje cyfrowe (15 proc.).
  • Aby znaleźć odpowiednie artykuły szkolne i ubrania, odwiedzimy średnio cztery sklepy stacjonarne i trzy internetowe. W tych pierwszych spędzimy średnio 7,4 godzin, a w drugich 4,4 godzin. Podczas zakupów szkolnych najchętniej odwiedzimy księgarnie, dyskonty, sieciówki odzieżowe i hipermarkety. Największą część budżetu zamierzamy zostawić w hipermarketach (16 proc.), sieciówkach odzieżowych (14 proc.) i dyskontach (11 proc.).
  • Sprzęt komputerowy, gadżety elektroniczne czy pakiety danych znacznie chętniej nabędziemy online. Co trzeci konsument przy okazji zakupów internetowych skorzysta z mediów społecznościowych.
  • Największa grupa rodziców, bo licząca 69 proc. ankietowanych, zamierza zrobić zakupy związane z powrotem do szkoły w sierpniu. 29 proc. ma je już za sobą, a 2 proc. zostawia je na wrzesień.

O badaniu
Wnioski z badania zostały przygotowane na podstawie wyników internetowej ankiety przeprowadzonej na próbie 1009 osób. W badaniu wzięli udział rodzice planujący zakupy związane z powrotem do szkoły dla dzieci w wieku 6–19 lat, które będą uczęszczały do szkoły w nadchodzącym roku szkolnym 2019/2020.

Dane uzyskano za pomocą ustrukturyzowanego kwestionariusza online w kontrolowanym panelu. Badanie przeprowadzono w okresie od 28 maja do 6 czerwca 2019 r.

12 sierpnia 2019

9 sierpnia 2019