Polacy coraz chętniej korzystają z urządzeń do samoobsługi
  • 0
  • 2
3.08.2022

Polacy coraz chętniej korzystają z urządzeń do samoobsługi

76 proc. badanych korzysta z lockersów do samodzielnego odbioru przesyłek, a 71 proc. z kas samoobsługowych. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie firmy SelfMaker.

Popularność rozwiązań do samoobsługi ma być odpowiedzią na największą bolączkę XXI wieku – brak czasu. Aż 73 proc. respondentów deklaruje, że wybierają rozwiązania samoobsługowe, ponieważ dzięki nim oszczędzają czas. Jako kolejny argument podają wygodę (76 proc.).

Polacy coraz chętniej korzystają z urządzeń do samoobsługi

Dane pokazują, że Polacy korzystają z samoobsługi na co dzień

Jest to dostrzegalne nie tylko w tak oczywistych obszarach, jak przesyłki kurierskie czy codzienne zakupy. Samoobsługa na dobre rozgościła się też w gastronomii. Z samoobsługowych kiosków do zamówień w lokalach typu fast-food korzysta już 58 proc. respondentów. Potencjał takich rozwiązań dostrzega również branża medyczna, która udostępnia pacjentom samoobsługowe recepcje. Z tego rozwiązania korzysta 47 proc. osób biorących udział w badaniu.

Samoobsługa na stałe wpisała się w schemat zakupowy Polaków, a rozwój tego segmentu bardzo przyspieszył. Mimo to nadal napotykane są bariery.

– 31 proc. badanych zwróciło uwagę na fakt, że w ich okolicy nie ma lockersów do odbioru przesyłek. Dotyczy to w szczególności mieszkańców wsi. Jest to ważny komunikat dla rynku, ponieważ badanie pokazało, że mieszkańcy wsi pomimo braku dostępności takiego rozwiązania chcieliby mieć możliwość korzystania z niego – komentuje Marek Wieteska, CEO w firmie SelfMaker, zleceniodawcy badania.

Problemy z dostępnością dotyczą także kas samoobsługowych. Jak pokazuje badanie, 29 proc. ankietowanych nie korzysta z tego rozwiązania, ponieważ po prostu nie może – sklepy, w których robią zakupy, nie są wyposażone w takie urządzenia. Jest to problem, który znowu w największym stopniu dotyka mieszkańców wsi (29 proc. odpowiedzi) oraz miast poniżej 100 tys. mieszkańców (40 proc. odpowiedzi).

Bariery dla korzystania z rozwiązań samoobsługowych wynikają nie tylko z braku dostępności. Ważną rolę odgrywa także sama obsługa, jak również parametry techniczne. 49 proc. respondentów podzieliło się swoją obawą, że nie poradzą sobie z obsługą kasy samoobsługowej.

 

3 sierpnia 2022