Noworoczne wyprzedaże: w dół poszły ceny dronów i laptopów, w górę zabawek oraz drobnego AGD – badanie Deloitte i Dealavo
  • 0
  • 1
14.01.2021

Noworoczne wyprzedaże: w dół poszły ceny dronów i laptopów, w górę zabawek oraz drobnego AGD – badanie Deloitte i Dealavo

W tym roku noworoczne wyprzedaże mają specyficzny charakter. Ze względu na pandemiczne obostrzenia można z nich bowiem skorzystać przede wszystkim w sklepach internetowych. Czy na początku 2021 r. klienci mogą liczyć na atrakcyjne okazje? Jak wynika z kolejnej edycji „Świątecznego barometru cenowego”, ruch cenowy w największych sklepach online w pierwszej dekadzie stycznia w porównaniu z cenami z połowy listopada 2020 r. wyniósł 3,7 proc. Oznacza to, że znacznie więcej produktów podrożało, niż potaniało.

Eksperci Deloitte i Dealavo przeprowadzili analizę pomiędzy 20 listopada 2020 (tydzień przed Black Friday) a 7 stycznia 2021 r. Badali ceny kategorii produktów, które w międzynarodowym badaniu Deloitte „Zakupy świąteczne 2020” Polacy wskazywali jako najczęściej wybierane na prezenty dla najbliższych. Po świętach Bożego Narodzenia analiza skupiła się na ogłaszanych przez sprzedawców e-commerce noworocznych obniżkach.

Do analizy wybrano najpopularniejsze produkty z poniższych kategorii:

  • drobne AGD,
  • akcesoria elektroniczne,
  • czekolady,
  • DIY,
  • drony,
  • gry,
  • konsole,
  • kosmetyki,
  • książki,
  • laptopy,
  • muzyka,
  • perfumy,
  • planszówki,
  • smart speakers,
  • smartfony,
  • artykuły sportowe,
  • tablety,
  • telewizory,
  • wearables,
  • zabawki,
  • zegarki.

Łącznie przebadano ponad 400 produktów, które znajdują się w ofercie ponad tysiąca sklepów online. Przeanalizowano około 3,5 tys. cen.

Ceny w górę i trochę w dół
Jak wynika z analizy sklepów internetowych, które reklamowały się naprawdę dużymi obniżkami, prowadzone kampanie marketingowe nie pokrywały się z rzeczywistymi obniżkami cen. Wręcz odwrotnie. Ceny dwóch trzecich produktów w analizowanym okresie wzrosły. Średni wzrost wyniósł 8 proc., ale istotne jest to, że w przypadku 32 proc. z nich wzrost ten wyniósł powyżej 5 proc. Jedna trzecia analizowanych produktów miała obniżone ceny, co pokazuje, że sprzedawcy większą wagę przywiązywali do przekazów marketingowych niż rzeczywistych obniżek.

Średni spadek ceny wyniósł 5,3 proc., a 11 proc. produktów miało obniżki większe niż 5 proc. Kategorie, w których średnie ceny wzrosły, to drobne AGD, konsole, zabawki i produkty z kategorii muzyka. Biorąc pod uwagę spadki i wzrosty, średni ruch cenowy pomiędzy 20 listopada a 7 stycznia wyniósł 3,7 proc., podczas gdy rok temu było to 1,1 proc.

– Ostatnio detaliści selektywnie zwiększali ceny – zauważyliśmy to zarówno między Black Friday a świętami, między świętami a Nowym Rokiem, jak i na początku stycznia. Na początku 2021 r. podwyżki są niższe niż w ostatnim miesiącu 2020 r., za to obejmują większą pulę produktów (66 proc. vs 52 proc. produktów), przez co średni wzrost cen wyniósł aż 8 proc. na początku stycznia w porównaniu do 6,2 proc. między Black Friday a nowym rokiem – mówi Jakub Kot, prezes Dealavo.

W czasie listopadowego Black Friday konsumenci mieli do dyspozycji większą liczbę produktów objętych obniżkami (49 proc. produktów vs 30 proc. w styczniu), jak również mniejszą liczbę tych, których cena wzrosła (41 proc. vs 66 proc. w styczniu). Nie można więc mówić o jakichś atrakcyjnych okazjach, ale w styczniu, przy ruchu na poziomie 3,7 proc., było to jeszcze mniej prawdopodobne.

Eksperci Deloitte przeanalizowali również około 3,5 tys. cen i porównywali ich ruch w okresie przed Black Friday i w czasie noworocznych wyprzedaży. Okazało się, że wzrost dotyczył 34 proc. z nich, a spadek 23 proc. Z kolei 43 proc. cen pozostało bez zmian.

Tańsze słodycze i laptopy, droższe zabawki oraz drobne AGD
W poprzednich latach opłacało się poczekać z zakupem sprzętu elektronicznego lub gier komputerowych do noworocznych wyprzedaży. Jak było w tym roku? Okazuje się, że tym razem prawidłowość ta dotyczyła jedynie dronów i laptopów. Trzeba jednak zaznaczyć, że upusty były raczej symboliczne. Obniżki były też widoczne w kategorii słodycze.

Jeżeli chodzi o zabawki, to najwyższy wzrost cen obserwowano w okresie przedświątecznym. Tymczasem w styczniu podwyżki te – zwłaszcza w odniesieniu do zabawek edukacyjnych i kreatywnych – były spłycane do poziomu z początku grudnia. Wyjątkiem od tej reguły były zabawki konstrukcyjne. Wśród nich ceny 92 proc. analizowanych produktów w czasie noworocznych wyprzedaży zostały podniesione. I tak zestaw Lego Friends Domek na Drzewie Mii był droższy 7 stycznia niż 20 listopada średnio o 39 proc. Lego 41367 Friends Skoki przez przeszkody Stephanie o 17 proc.

Podobnie było z muzyką, gdzie zanotowano wzrosty średnio o 25–30 proc., a także z produktami sportowymi (nawet 43 proc.). Z kolei w kategorii drobnego AGD cena 77 proc. produktów w analizowanym okresie poszła w górę. I tak np. w przypadku trymera firmy Remington (Nano Series NE3850) średnia cena wzrosła o 13 proc., identycznie jak cena robota odkurzającego Xiaomi Mijia Mi.

Eksperci Deloitte porównali tegoroczny okres wyprzedaży z okazji Black Friday i nowego roku z analogicznym okresem z przełomu 2019 i 2020 r. W 2019 r. na tydzień przed Black Friday niemal 31 proc. produktów miało najniższą cenę. W 2020 r., czyli podczas ostatniego Black Friday, było to 27 proc. W czasie samego Black Friday było to odpowiednio 42,2 i 28 proc. Podobnie było tuż przed świętami Bożego Narodzenia i w czasie noworocznych wyprzedaży.

Można więc powiedzieć, że rok temu klienci mieli większą szansę trafić na atrakcyjną ofertę niż dziś. Może się to wiązać ze zmniejszającą się dostępnością produktów bądź faktycznie mniejszą skalą obserwowanych obniżek cenowych w tym czasie – podsumowuje Mateusz Mańkowski, konsultant w zespole strategii Deloitte.

  • 1
noworoczne wyprzedaże

Noworoczne wyprzedaże w badaniu Deloitte i Dealavo

14 stycznia 2021

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
14.01.2021

Zmowa na rynku fitness – UOKiK nałożył ponad 32 mln zł kary

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej wysokości ponad 32 mln zł na największe sieci fitness, w tym spółkę Benefit Systems, operatora kart MultiSport, za porozumienie ograniczające konkurencję – podział rynku. Ukarano również sześciu menedżerów bezpośrednio zaangażowanych w porozumienie sankcjami w wysokości prawie 800 tys. zł. W efekcie działań przedsiębiorców ograniczono możliwość wyboru sieci, z usług której konsumenci mogli skorzystać.

13 stycznia 2021