- 1
- 1
Nowa kampania Ministerstwa Infrastruktury adresowana do kierowców
Kampania „Inni też popełniają błędy. Zwolnij” zwraca się do kierowców z emocjonalnym i drastycznym apelem o zdjęcie nogi z gazu.
Realizowana przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Ministerstwo Infrastruktury kampania ma na celu zwiększenie świadomości kierowców w zakresie prawidłowych wzorców zachowań w określonej sytuacji drogowej.
– Jako uczestnicy ruchu drogowego musimy ze sobą współpracować. Musimy w sobie znaleźć to zrozumienie błędów popełnianych na drodze i empatię wobec innych, którzy te błędy popełniają. Tylko od naszej ostrożności i odpowiedniej reakcji zależy, jakie będą ostatecznie skutki naszych działań na drodze. Kampania „Inni też popełniają błędy. Zwolnij” zatrzymuje czas. Chodzi o to, aby pokazać, że pewnych zjawisk już nie można odwrócić, choćbyśmy bardzo tego chcieli – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Bohaterami spotu są dwaj kierowcy, a dramatyczna sytuacja, która ma za chwilę nastąpić, zilustrowana jest poprzez zatrzymanie czasu
Obaj kierowcy wysiadają z samochodów tuż przed wypadkiem, który ma nastąpić bezpośrednio po ich rozmowie. Jeden z mężczyzn przeprasza za popełniony błąd, polegający na wymuszeniu pierwszeństwa na skrzyżowaniu. Prosi też, aby drugi kierowca zahamował, ze względu na dziecko, które jedzie razem z nim. Jest już jednak za późno i kierowcy nie mogą niczego zmienić. Doszło do dwóch błędów, których kumulacja spowoduje tragiczne konsekwencje.
– Jest to kampania traktująca o zasadzie ograniczonego zaufania na drodze. To temat bardzo ważny i niezwykle aktualny. Mieliśmy do zrealizowania wypadek samochodowy oraz bardzo trudną scenę dialogową. Głównym problemem, który chcieliśmy oddać, były emocje między dwoma kierowcami. Szczególnie emocje ojca, który ma świadomość, że „zatrzymany czas” jest momentem, w którym po raz ostatni może spojrzeć na syna – mówi Krzysztof Kujawski, reżyser polskiej wersji spotu.
Celem kampanii jest dotarcie do jak największej grupy kierowców:
- wskazując konsekwencje naruszania przepisów prawa o ruchu drogowym,
- niosąc przesłanie, że im szybciej jedziesz, tym mniej czasu masz na reakcję i tym dłużej trwa zatrzymanie pojazdu.
Niestety, część kierowców nadal zaprzecza tym oczywistym faktom lub uważa, że to ich nie dotyczy. Trzeba wiedzieć i pamiętać, że w niektórych sytuacjach na drodze nawet niewielkie przekroczenie prędkości może skutkować wypadkiem drogowym.
Adaptację kreacji oraz produkcję polskiej wersji nowozelandzkiego spotu przygotowała agencja reklamowa Keino Grupa. To ona również przeprowadziła kampanię digitalową oraz komunikację w social mediach. Spot będzie także emitowany w ramach kampanii telewizyjnej.
W 2022 r. w Polsce, z winy kierujących pojazdami, doszło do 19,3 tys. wypadków. Daje to aż 90,9% z łącznej liczby 21 322 wypadków drogowych.
Kampania ruszyła 14 września 2023 r. W ciągu trzech dni spot został obejrzany w mediach społecznościowych blisko milion razy.
Oryginalny spot pt. „Mistakes” pochodzi z 2014 r. Stworzyła go agencja Clemenger BBDO.
- Zobacz w przeglądzie reklam: Drogowy dekalog reklamowy. Przed czym przestrzegają kierowców kampanie społeczne?
- 1