Nike nadal najcenniejszą marką odzieżową. Ranking BrandZ
  • 0
  • 1
1.08.2019

Nike nadal najcenniejszą marką odzieżową. Ranking BrandZ

Nike zachowuje status najcenniejszej odzieżowej marki świata w rankingu BrandZ dzięki modzie na noszenie ubrań sportowych na co dzień. To ona zwiększa wartość marek w tej kategorii. Lululemon to z kolei marka rosnąca najszybciej – w ciągu roku zwiększyła wartość o 94%.

Nike, marka dla sportowców i modowych trendsetterów, drugi rok z rzędu została najcenniejszą marką odzieżową. Jej wartość osiągnęła 47,4 mld dol. Marka wzmocniła czołową pozycję pomimo początkowych negatywnych reakcji wśród niektórych konsumentów.

Osiągnęła to dzięki konsekwentnej komunikacji i opowiadaniu historii w różnych kanałach przekazu. W tym kampanii reklamowej z udziałem zawodnika futbolu amerykańskiego Colina Kaepernicka, która wywołała narodową debatę społeczną.

W ciągu ostatnich sześciu lat stale rosną wyniki Nike w rankingu BrandZ na wymiarach takich jak zaufanie, opowiadanie się za wartościami, uczciwość i odpowiedzialność.

Adidas, marka odzieżowa numer 3, odnotowała wzrost o 13%, do 13,4 mld dol. Zarówno Adidas, jak i Nike wprowadziły drogie, limitowane kolekcje we współpracy z luksusowymi markami odzieżowymi. Adidas stworzył kolekcję z Alexandrem Wangiem, a Nike m.in. z Ronnie Fiegiem. To projektant z Nowego Jorku, specjalizujący się w obuwiu sportowym i odzieży typu streetwear.

Dzięki tym działaniom obie marki wygenerowały dodatkowe przychody. Stworzyły również tzw. efekt halo, który dobrze wpłynął na tę część oferty produktowej, która sprzedawana jest po standardowych cenach.

BrandZ Top 10 – najcenniejsze marki odzieżowe w 2019 r.:

Przy wzroście wartości do poziomu 6,9 mld dol. marka Lululemon (numer 5 w rankingu Top 10) odnotowała jeden z największych wzrostów wśród wszystkich marek detalicznych w tym roku. Lululemon specjalizuje się w ubraniach do jogi sprzedawanych w cenach premium.

Osiąga wysokie wyniki, ponieważ jest postrzegany jako odmienny od konkurencji. Ponadto stworzył wokół marki społeczność:

  • uwzględniając pomysły klientów w procesie rozwoju produktu,
  • wykorzystując fizyczne lokalizacje do sprzedaży odzieży w połączeniu z zajęciami jogi i innymi wydarzeniami ze sfery fitnessu.

Na funkcjonowanie marek detalicznych w branży mody coraz większy wpływ zaczyna wywierać rosnąca świadomość konsumentów na temat kosztów szybkiej mody (fast fashion) dla środowiska naturalnego. Zara (-10%, spadek do poziomu 22,6 mld dol.) oraz H&M (-39%, spadek do 6,4 mld dol.) odczuły rosnące zaniepokojenie konsumentów kosztami produkcji, transportu i sprzedaży produktów jednorazowego użytku.

Marka Levi’s weszła do rankingu marek odzieżowych na miejsce 9. Osiągnęła wartość 2,4 mld dol. przed swoim tegorocznym debiutem giełdowym. Ponieważ od wielu lat kobiety wybierają spodnie do jogi zamiast jeansów, w ciągu ostatnich kilku lat Levi’s odnowił swoje pozycjonowanie wśród klienteli kobiecej. Przyniosło mu to znaczny wzrost na nowych rynkach, w tym we Włoszech i w Chinach.

Elementami, które przyczyniły się do zwiększenia wartości marek odzieżowych w rankingu stu najcenniejszych brandów świata za rok 2019, są:

  • innowacyjne, nowe tkaniny,
  • uniwersalne wzory na ubraniach pełniących podwójną rolę – sportową i rekreacyjną.

Zmiana wartości cenionych przez konsumentów i coraz częstsze zwracanie uwagi na kwestie zrównoważonego rozwoju sprawiają, że trudno jest zachęcać ludzi do kupowania większej ilości odzieży. Wartość marek odzieżowych wzrosła jednak w tym roku o 1% do 118 mld dol. Stało się tak dzięki sile marek sportowo-rekreacyjnych (segment athleisure). Są one postrzegane jako marki z charakterem, działające w duchu odpowiedzialności społecznej i ekologicznej.

Detaliści, którzy dążą do osiągnięcia zerowego wpływu na środowisko, znajdują się wśród najbardziej ulubionych marek. Konsumentów pociągają bowiem marki podejmujące ryzyko, a przy tym oferujące coś odmiennego i szczególnego – mówi Graham Staplehurst, global strategy director dla rankingu BrandZ w firmie Kantar.

Cały raport, rankingi najcenniejszych marek świata oraz informacje o markach można znaleźć na stronie www.millwardbrown.com.

O rankingu
Po raz 14. na zlecenie WPP eksperci firmy Kantar zajmujący się wartością marek przeprowadzili wycenę, która stanowi podstawę rankingu najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100. Ranking łączy w sobie rygorystycznie analizowane dane rynkowe agencji Bloomberg z informacjami od ponad 3,7 mln konsumentów z całego świata. Obejmują one ponad 166 tys. różnych marek na przeszło pięćdziesięciu rynkach.

Marka może generować wzrost biznesowy w zależności od tego, jak jest postrzegana przez klientów. Analiza leżąca u podstaw wyceny i rankingu BrandZ jako jedyna opiera się na opiniach konsumentów. Do rankingu kwalifikują się marki spełniające następujące kryteria:

  • Marka jest własnością przedsiębiorstwa notowanego w obrocie publicznym lub takiego, którego dane finansowe są publikowane publicznie.
  • Marki banków dotyczą instytucji uzyskujących co najmniej 20% swoich zysków w segmencie bankowości detalicznej.
  • Start-upy, których wycena przekroczyła milion dolarów (tzw. unicorn brands), publicznie ogłaszają swoją najnowszą wycenę. W poprzednich latach do rankingu kwalifikowały się wyłącznie spółki notowane na giełdzie lub badane przez biegłych rewidentów.

Zestaw rankingów i raportów z wyceny marek pod szyldem BrandZ obejmuje Australię, Chiny, Francję, Hiszpanię, Holandię, Indie, Indonezję, Niemcy, Republikę Południowej Afryki, USA, Wielką Brytanię, Włochy, a także Amerykę Łacińską (Argentynę, Brazylię, Chile, Kolumbię, Meksyk i Peru). W 2019 r. do rankingu dołączą Kanada i Japonia.

1 sierpnia 2019