„Multiscreening 5” IRCenter – nowe zwyczaje odbioru treści wideo
  • 0
  • 3
13.08.2019

„Multiscreening 5” IRCenter – nowe zwyczaje odbioru treści wideo

Ostatni rok przyniósł wzrost popularności kanałów VoD w Polsce. Przede wszystkim kluczowych graczy na rynku: Cda.pl i Netflixa – pokazuje raport „Multiscreening 5” IRCenter. Coraz bardziej widoczna jest multikanałowość konsumpcji tego typu wideo. Ci sami użytkownicy oglądają na kilku różnych sprzętach, w zależności od potrzeby chwili. Czy urządzenia toczą między sobą walkę o uwagę odbiorców? A może się uzupełniają?

Cda.pl i Netflix liderami badania „Multiscreening 5”
Najwięcej internautów deklaruje korzystanie z Cda.pl (29%) oraz Netlixa (21%). Niewiele mniejszy udział mają Ipla.tv oraz Player.pl (po 20%). Tym, co wyróżnia jednak Cda.pl i Netflixa, są bardzo wysokie wzrosty w porównaniu do zeszłego roku:

  • + 11 p.p. – Cda.pl,
  • +16 p.p. – Netflix.

Wzrost dotyczył także serwisu Showmax, który pod koniec stycznia wyszedł z polskiego rynku (+ 6 p.p. w porównaniu do 2017 r.).

Netflix najbardziej multikanałowym VoD
Internauci w zależności od potrzeb oglądają VoD na więcej niż jednym urządzeniu. Najbardziej multikanałowym serwisem jest Netflix. Pięciu na dziesięciu internautów ogląda go na telewizorze, sześciu na dziesięciu na komputerze, a prawie trzech na dziesięciu na smartfonach.

Najbardziej telewizyjnym VoD jest Cyfrowy Polsat. Ogląda go na telewizorze 75% użytkowników. Najbardziej komputerowym – Zalukaj.com. Na komputerze ogląda go 84% użytkowników. Najbardziej mobilny jest NC + Go (na smartfonach ogląda go 35% użytkowników).

Netflix najlepiej ocenianym VoD
Przy ocenie serwisów VoD pod uwagę brano cztery aspekty:

  • różnorodność dostępnych tytułów,
  • jakość streamingu,
  • szybkość dodawania nowych tytułów,
  • obecność reklam w serwisie.

W każdym z tych aspektów najwyżej oceniony został Netflix. Wśród serwisów pojawiających się w czołówce znalazły się także: HBO Go, NC+ Go, VoD Cyfrowy Polsat, Showmax oraz Zalukaj.com.

Showmax i wyjście z Polski
Showmax, choć jego wyniki są dalekie od liderów zestawienia, odnotował wzrost udziału użytkowników w stosunku do zeszłego roku. Ponadto otrzymał stosunkowo wysokie oceny widzów. Jeśli zaś chodzi o jakość streamingu, wszedł nawet do pierwszej trójki najlepiej ocenianych VoD.

Wyniki te dawały nadzieję na dalszy rozwój serwisu. Najwidoczniej jednak okazały się niewystarczające do kontynuowania działalności firmy w Polsce.

12 sierpnia 2019