Liczba kupujących w sieci maleje (badanie) - Marketing przy Kawie
Maleje liczba kupujących w sieci – wyniki badania Barometr e-Shopper 2023
  • 0
  • 1
6.05.2024

Maleje liczba kupujących w sieci – wyniki badania Barometr e-Shopper 2023

W 2023 r. o 5 punktów procentowych (p.p.) zmniejszyła się grupa Polaków kupujących w sieci. Mimo to udział stałych e-klientów pozostaje stabilny. Tak wynika z badania „Barometr e-Shopper” 2023, przygotowanego dla firmy Geopost.

Po pandemicznym boomie kolejny rok z rzędu widać zmniejszenie udziału nabywców w tym kanale sprzedaży. W 2022 r. zakupy w sieci robiło 77 proc., a jeszcze rok wcześniej – 79 proc. W minionym roku zakupy w internecie zrobiło 72 proc. Polaków.

Przekonanie polskich e-konsumentów o tym, że w sieci mogą nabyć wszystko, czego potrzebują, jest wyższe niż średnia europejska. Takiego zdania jest 66 proc. Polaków, podczas gdy dla całej Europy ten wynik to 55 proc. Ponadto polscy regularni e-kupujący odpowiadają za 91 proc. krajowych transakcji online. Średnia europejska jest o 5 p.p. niższa.

W minionym roku zwiększyła się wśród polskich e-nabywców grupa tych, dla których najważniejszym czynnikiem mającym wpływ na zakup była cena (65 proc.)

Ponadto czynniki zachęcające lub zniechęcające do zakupów online związane z ceną plasowały się na szczycie rankingu. Były na tym samym poziomie co w 2022 r. Nawet w dość szczególnej grupie entuzjastów e-zakupów, którzy intensywnie zamawiają produkty w sieci, 70 proc. wskazuje na istotność ceny podczas dokonywania zakupu. To wzrost o 11 p.p. w stosunku do 2022 r.

Bariery związane z zakupami online

Szybkość dostawy oraz znajomość strony internetowej sprzedawcy odgrywają istotną rolę jako czynniki decyzyjne dla regularnych e-nabywców z Polski. W minionym roku, w porównaniu do wcześniejszych wyników badań kładli oni większy nacisk na:

  • funkcjonalności strony internetowej (możliwość płatności przelewem bankowym lub poziom skomplikowania nawigacji w witrynie),
  • dostępność produktów.

– Powodów, dla których cena odgrywa tak dużą rolę w zakupach online, należy szukać przede wszystkim w wysokim poziomie inflacji w 2023 r. Także e-konsumenci odczuli go w swoich portfelach. Jednak zdaniem regularnych e-nabywców z Polski to właśnie zakupy w internecie pozwalają im na oszczędności podczas zakupów. Jest o tym przekonanych aż 71 proc. z nich, podczas gdy z opinią taką w Europie zgadza się 65 proc. regularnych e-konsumentów – zauważa Maksymilian Pawłowski, DPD Polska.

Inflacja była też czynnikiem, który sprawił, że w ubiegłym roku ośmiu na dziesięciu regularnych e-konsumentów w Polsce zrobiło zakupy na platformach C2C

Prawie czterech na dziesięciu regularnych e-kupujących przyznało, że w ub.r. zwiększyło zakupy produktów używanych. Ponadto regularni e-konsumenci w Polsce dokonują zakupów za pośrednictwem platform C2C aktywniej niż ich europejscy odpowiednicy (81 proc. vs. 72 proc.). Jak sami przyznali, skłonił ich do tego właśnie wzrost cen spowodowany inflacją. Z kolei e-sprzedawców do aktywności w obszarze handlu C2C przekonała możliwość:

  • sprzedaży produktów, których nie używają,
  • uwolnienia przestrzeni wykorzystywanej do przechowywania,
  • zarobienia dodatkowych pieniędzy.

Wśród europejskich regularnych e-klientów wciąż największą popularnością cieszą się dostawy do domu (76 proc. wskazań). Tymczasem polscy e-konsumenci bardzo chętnie wybierają dostawy do automatów paczkowych (68 proc. wskazań, wzrost o 6 p.p.). Ogólnie odbiory OOH (out-of-home, czyli poza domem) zamówionych przesyłek wybierało w ub.r. 79 proc. regularnych e-konsumentów z Polski. Średnia europejska w tym obszarze plasowała się na poziomie 44 proc.

  • 1
Barometr e-Shopper 2023 wskazuje, że liczba kupujących w sieci maleje

Barometr e-Shopper 2023 wskazuje, że liczba kupujących w sieci maleje

6 maja 2024