Jak marki luksusowe zdobywają nowych klientów – raport Deloitte
  • 0
  • 0
17.06.2019

Jak marki luksusowe zdobywają nowych klientów – raport Deloitte

Ponad trzy czwarte firm spośród stu największych na świecie producentów dóbr luksusowych zwiększyło swoją sprzedaż. Marki luksusowe, by sprostać wymaganiom młodych klientów z pokolenia Y i Z, muszą na nowo zbudować swoją tożsamość. Dotychczas opierały ją na długoletniej historii i tradycji. Tak wynika z raportu Deloitte „Global Powers of Luxury Goods 2019. Bridging the gap between the old and the new”.

Wyniki sprzedaży stu największych firm reprezentujących sektor dóbr luksusowych wyniosły w minionym roku obrotowym (zakończonym najpóźniej 30 czerwca 2018 r.) 247 mld dol. To o blisko 11 proc. więcej niż rok wcześniej. Branża ta otwiera się na nową grupę konsumentów. Są to tzw. HENRY (High Earners Not Rich Yet). Mowa o klientach, którzy osiągają wysokie zarobki, ale jeszcze nie zaliczają się do najbardziej zamożnych.

Wzrost sprzedaży w minionym roku obrotowym w branży dóbr luksusowych wyniósł 10,8 proc. To ogromny skok w porównaniu do 1 proc. osiągniętego rok wcześniej. Wartość zysku netto Top 100 wzrosła o 9,8 proc. Średnia wartość przychodów przypadająca na spółkę wynosiła 2,47 mld dol. Aby znaleźć się w zestawieniu, należało osiągnąć przychód minimum 218 mln dol. W tym roku na liście pojawiło się osiem nowych firm.

Eksperci Deloitte dostrzegli, że w ostatnich latach producenci dóbr luksusowych zaczęli elastycznie podchodzić do zmieniających się trendów konsumenckich. Jednym z przejawów tej ewolucji jest otwarcie się na nowe grupy klientów. Są wśród nich tzw. HENRY, których roczne zarobki mieszczą się w przedziale pomiędzy 100 a 250 tys. dol. Statystyczny Henry ma 43 lata i majątek mniejszy niż milion dolarów. Wydaje dużo, uwielbia zakupy online i korzysta z mediów społecznościowych.

Obecnie niemal wszystkie firmy z tego segmentu w swej strategii mają wpisany rozwój mediów społecznościowych. Niektóre, takie jak Chanel czy Gucci, rozpoczęły współpracę z blogerami i influencerami, by dotrzeć do nowych grup konsumentów. Inne, takie jak Louis Vuitton, Burberry, Tommy Hilfiger, Dior i Estée Lauder, zainwestowały w technologie takie jak sztuczna inteligencja, big data i analityka predykcyjna. Wspierają je one w obsłudze i analityce zachowań konsumentów.

W minionym roku obrotowym pierwsze miejsce wśród stu największych producentów dóbr luksusowych ponownie zajął francuski koncern LVMH. W jego portfolio znajdują się m.in. Louis Vuitton czy Marc Jacobs. Na podium, podobnie jak rok temu, znalazł się także koncern kosmetyczny Estée Lauder oraz producent, m.in. biżuterii i zegarków Compagnie Financiere Richemont.

W Top 10 zadebiutowała firma Chanel Limited, a wypadł z niej Ralph Lauren Corporation. Pierwsza dziesiątka zanotowała wzrost na poziomie 14,2 proc., a więc większy niż wzrost przychodów Top 100. Producenci z Top 10 wygenerowali w sumie 48,2 proc. sprzedaży całej pierwszej setki.

W raporcie znalazło się również podsumowanie Top 20, przedstawiające najszybciej rozwijające się firmy w tej branży. W tym roku miejsce lidera ponownie zajęła firma Canada Goose Holdings Inc. Jej przychody w ciągu roku wzrosły o 46,4 proc., a w latach 2015–2017 o 42,6 proc. Drugie miejsce zajął amerykański koncern Coty Luxury ze wzrostem na poziomie 25,1 proc.

Najwięcej spółek w zestawieniu to tradycyjnie producenci ubrań i butów (38 firm), ale największy wzrost sprzedaży odnotowali producenci kosmetyków i perfum (o 16,1 proc.). Z kolei najwyższą rentowność sprzedaży tradycyjnie osiągnęły firmy oferujące różnorodny asortyment dóbr luksusowych (13,3 proc.).

Najliczniejszą reprezentację stanowią firmy z Włoch (24), USA (14) oraz Wielkiej Brytanii (10). Producenci z Włoch odpowiadają jednak za zaledwie 14 proc. przychodów ze sprzedaży dóbr luksusowych. Są to bowiem przede wszystkim dużo mniejsze firmy rodzinne, w których średnia wartość sprzedaży dóbr luksusowych wynosi 1,4 mld dol. Największy udział w sprzedaży mają firmy francuskie (23,5 proc.), które zanotowały także największy wzrost rok do roku (o 18,7 proc.)

Podobnie jak w poprzednich latach sektor dóbr luksusowych może się pochwalić dużą aktywnością na rynku fuzji i przejęć. Jednym z najbardziej aktywnych graczy był już tradycyjnie koncern LMVH, który przejął 100 proc. udziałów w firmie Christian Dior za 6 mld euro. Z kolei firma Kate Spade trafiła do koncernu Tapestry (wartość transakcji wyniosła 2,4 mld dol.), a marka Jimmy Choo została przejęta przez Michaela Korsa za 1,2 mld dol.

Kluczowe wnioski z raportu:

  • Wyniki sprzedaży stu największych firm z sektora dóbr luksusowych wyniosły w minionym roku obrotowym (zakończonym najpóźniej 30 czerwca 2018 r.) 247 mld dol.
  • Wzrost sprzedaży w minionym roku obrotowym w branży dóbr luksusowych wyniósł 10,8 proc.
  • Wartość zysku netto Top 100 wzrosła o 9,8 proc.
  • Średnia wartość przychodów przypadająca na spółkę wynosiła 2,47 mld dol.
  • Aby znaleźć się w zestawieniu, wystarczyło osiągnąć minimum 218 mln dol.
  • Pierwsza dziesiątka zanotowała wzrost na poziomie 14,2 proc., a więc większy niż wzrost przychodów Top 100.
  • Producenci z Top 10 wygenerowali w sumie 48,2 proc. sprzedaży całej pierwszej setki.
  • Najwięcej spółek w zestawieniu to tradycyjnie producenci ubrań i butów (38 firm), ale największy wzrost sprzedaży odnotowali producenci kosmetyków i perfum (o 16,1 proc.).
  • Najwyższą rentowność sprzedaży tradycyjnie osiągnęły firmy oferujące różnorodny asortyment dóbr luksusowych (13,3 proc.).
  • Najliczniejszą reprezentację stanowią firmy z Włoch (24 ), USA (14) oraz Wielkiej Brytanii (10).
  • Największy udział w sprzedaży mają firmy francuskie (23,5 proc.), które zanotowały także największy wzrost rok do roku (o 18,7 proc.)

O raporcie:

Raport „Global Powers of Luxury Goods 2019. Bridging the gap between the old and the new” skupia się na czterech szeroko pojmowanych kategoriach dóbr luksusowych:

  • ekskluzywnej odzieży,
  • torebkach i akcesoriach,
  • biżuterii i zegarkach,
  • kosmetykach i perfumach.

W raporcie nie uwzględnia się luksusowych samochodów, podróży i obsługi turystycznej, łodzi i jachtów, sztuki i kolekcjonerstwa oraz luksusowych win, wódek i koniaków.

Top 10 rankingu „Global Powers of Luxury Goods”

Miejsce w rankinguNazwa firmyWybrane markiKraj pochodzeniaPrzychody ze sprzedaży netto (mln dol.)Wzrost przychodów ze sprzedaży netto rok do roku (w proc.)
1LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SALouis Vuitton, Fendi,
Kenzo
Francja27 99517,2
2Estée Lauder Companies Inc.Estée Lauder, Tom Ford, Jo MaloneUSA13 68315,7
3Compagnie Financiere Richemont SACartier, MontblancSzwajcaria12 8193,1
4Kering SA Gucci, Yves Saint LaurentFrancja12 16827,5
5Luxottica Group SpARay-Ban, OakleyWłochy10 3220,8
6Chanel LimitedChanelWielka Brytania9 62311,5
7L’Oréal LuxeBiotherm, LancômeFrancja9 54910,6
8Swatch Group Ltd.Longines, Omega,
Rado
Szwajcaria7 8195,4
9Chow Tai Fook Jewellery Group LimitedHearts on FireHongkong7 57515,4
10PVH Corp.Tommy Hilfiger, Calvin KleinUSA7 35510,7

17 czerwca 2019

16 czerwca 2019