Do 2025 r. przedstawiciele pokolenia Y i Z będą stanowić ponad 40 proc. klientów marek luksusowych. Badanie Deloitte
  • 0
  • 1
2.08.2018

Do 2025 r. przedstawiciele pokolenia Y i Z będą stanowić ponad 40 proc. klientów marek luksusowych. Badanie Deloitte

Sprzedaż stu największych firm z sektora dóbr luksusowych wyniosła w minionym roku obrotowym* 217 mld dol. Jak wynika z raportu Deloitte, marki luksusowe zmieniają model działalności, aby dostosować się do oczekiwań młodszych klientów i konsumentów z rynków wschodzących. W tym roku za ponad połowa globalnej sprzedaży ubrań oraz butów będzie przypadała na rynki w Azji, Ameryce Łacińskiej, Afryce i na Bliskim Wschodzie.

Globalny wzrost sprzedaży w minionym roku obrotowym w branży dóbr luksusowych wyniósł 1 proc., w porównaniu do 6,8 proc. osiągniętych rok wcześniej. Mimo tego osłabienia 57 spółek zwiększyło sprzedaż, a wartość zysku netto top 100 wzrosła o 8,8 proc. Średnia wartość przychodów przypadająca na spółkę wynosiła 2,2 mld dol.

Aby znaleźć się w zestawieniu, należało osiągnąć minimum 211 mln dol. 22 firmy z zestawienia osiągnęły dwucyfrowy wynik, a blisko 1/3 ze 100 zanotowała wzrost przychodów.

Kondycja branży dóbr luksusowych zależy od wielu czynników, w tym również geopolitycznych, które mają ogromny wpływ na turystykę. Jednak przewidujemy, że sektor ten będzie osiągał coraz lepsze wyniki. Tym bardziej że w ostatnich miesiącach producenci i sprzedawcy dóbr luksusowych zrobili wiele, by przekonać do siebie młodszych konsumentów – mówi Wojciech Górniak, dyrektor, lider obszaru strategii i transformacji cyfrowych oraz zespołu ds. sektora dóbr konsumenckich w Deloitte.

Już nie tylko Paryż i Rzym
Dotychczas działalność marek luksusowych koncentrowała się na Europie i USA. W ostatnich latach ich uwaga kierowana jest jednak również na rynki wschodzące. Są one traktowane nie tylko jako źródło rosnącej sprzedaży, ale również innowacji. Wzrosty sprzedaży w tym sektorze są napędzane przede wszystkim przez mieszkańców Chin oraz krajów Bliskiego Wschodu. Już w tym roku po raz pierwszy za ponad połowę globalnej sprzedaży ubrań i butów będą odpowiadały kraje Azji, Ameryki Łacińskiej, Afryki i Bliskiego Wschodu.

W polu zainteresowania producentów dóbr luksusowych są również milenialsi. W samych Chinach mieszka ich 400 mln. Do 2025 r. przedstawiciele generacji Y i Z będą stanowić ponad 40 proc. klientów sklepów z dobrami luksusowymi, w porównaniu z około 30 proc. w 2016 r.

W przeciwieństwie do reprezentantów pokolenia baby boomers wielu milenialsów ma coraz większe wymagania, lubi komfort i wygodę. Pokolenie to spędza dużo czasu w Internecie, posługuje się ułatwiającymi życie aplikacjami i często robi zakupy online.

Luksus w rozszerzonej rzeczywistości
Marki luksusowe dotychczas postrzegały media społecznościowe jako zbyt masowe. Tymczasem dziś social media są jednymi z najczęściej używanych przez nie narzędzi marketingowych. Do najpopularniejszych należy Instagram. Staje się on najważniejszym serwisem społecznościowym dla producentów i sprzedawców marek luksusowych.

Coraz częściej gracze na rynku dóbr luksusowych sięgają po nowoczesne technologie, w tym sztuczną inteligencję, wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość. Marki luksusowe, chcąc ułatwić zakupy online, używają AR. Dzięki rozszerzonej rzeczywistości konsumenci wizualizują i testują nowe produkty w domu przed dokonaniem zakupu.

Do tej pory niewiele luksusowych marek stworzyło aplikację na bazie AR. Przyjęcie tej technologii dla całego sektora nie jest tak szybkie jak się spodziewano. Mimo tego świadomość producentów dóbr luksusowych rośnie. Zdają sobie oni sprawę, że cyfrowa transformacja w technologii detalicznej może zwiększyć popyt na ich produkty – dodaje Wojciech Górniak.

Lider bez zmian
W minionym roku obrotowym pierwsze miejsce wśród stu największych producentów dóbr luksusowych ponownie zajął francuski koncern LVMH. W jego portfolio znajdują się m.in. Louis Vuitton czy Marc Jacobs. Na podium znalazł się także koncern kosmetyczny Estée Lauder oraz producent m.in. biżuterii i zegarków Compagnie Financiere Richemont. Te dwie firmy zamieniły się miejscami. Pierwsza dziesiątka zanotowała wzrost 0,6 proc., a więc mniej niż wyniósł wzrost przychodów top 100. Producenci z top 10 wygenerowali w sumie 47,2 proc. sprzedaży całej pierwszej setki.

W raporcie znalazło się również podsumowanie top 20, przedstawiające najszybciej rozwijające się firmy w tej branży. W tym roku miejsce lidera zajęła firma Canada Goose Holdings, której przychody w ciągu roku wzrosły o 38,8 proc., a w latach 2014–2016 o 36 proc. Drugie miejsce zajął duński producent biżuterii Pandora.

Najwięcej spółek w zestawieniu to tradycyjnie producenci ubrań i butów (38 firm). Największy wzrost sprzedaży odnotowali jednak producenci kosmetyków i perfum (o 7,6 proc.). Z kolei najwyższą rentowność sprzedaży osiągnęły tradycyjnie firmy oferujące różnorodny asortyment dóbr luksusowych (11,4 proc.).

Najliczniej w zestawieniu reprezentowane są Włochy (24 firmy), USA (13 firm) oraz Wielka Brytania (10 firm). Producenci z Włoch odpowiadają jednak za 15,6 proc. przychodów ze sprzedaży dóbr luksusowych. Są to przede wszystkim dużo mniejsze firmy rodzinne, w których średnia wartość sprzedaży wynosi 1,4 mld dol.

Największy udział w sprzedaży mają firmy francuskie (24,3 proc.) oraz amerykańskie (20,1 proc.). Największy wzrost rok do roku odnotowały jednak firmy z Hiszpanii (o 6,2 proc.).

Transakcje M&A na rynku dóbr luksusowych
W sektorze dóbr luksusowych eksperci Deloitte odnotowali dużą aktywność związaną z fuzjami i przejęciami. Jednym z najbardziej aktywnych graczy na rynku M&A był koncern LMVH, który przejął 80 proc. udziałów w firmie Rimowa. W tym samym roku obrotowym firma sprzedała markę Donna Karan, która trafiła do amerykańskiej grupy G-III.

Z kolei firma Estée Lauder nabyła dwie szybko rosnące marki makijażowe – Too Faced i Becca. Aktywne na rynku M&A były również Richemont, Luxottica oraz Tommy Hilfiger.

Sektor dóbr luksusowych nadal jest bardzo aktywny, jeżeli chodzi o fuzje i przejęcia. W wielu branżach mamy teraz do czynienia z dezinwestycjami, dzięki którym firmy koncentrują się na swojej podstawowej działalności. W tym sektorze trend jest dokładnie odwrotny. Największe sukcesy odnoszą ci, którzy mają w swej ofercie zarówno ubrania, buty, biżuterię, kosmetyki, a nawet luksusowe alkohole. Przykładem jest właśnie koncern LVMH, w skład którego wchodzi kilkadziesiąt marek – mówi Katarzyna Sermanowicz-Giza, dyrektor w dziale doradztwa finansowego Deloitte.

Raport w języku angielskim można pobrać ze strony www.deloitte.com.

O badaniu
Raport „Global Powers of Luxury Goods 2018. Shaping the future of the luxury industry” skupia się na czterech szeroko pojmowanych kategoriach dóbr luksusowych:

  • ekskluzywnej odzieży,
  • torebkach i akcesoriach,
  • biżuterii i zegarkach,
  • kosmetykach i perfumach.

W raporcie nie uwzględnia się luksusowych samochodów, podróży i obsługi turystycznej, łodzi i jachtów, sztuki i kolekcjonerstwa oraz luksusowych win, wódek i koniaków.

*zakończonym najpóźniej 30 czerwca 2017 r.

2 sierpnia 2018

1 sierpnia 2018

  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
1.08.2018

Alianci i operacja Frantic 7 w spocie PFN na rocznicę Powstania Warszawskiego

Polska Fundacja Narodowa z okazji 74. rocznicy Powstania Warszawskiego przygotowała kampanię informacyjno-edukacyjną, która ma przybliżać obcokrajowcom historię powstańczego zrywu. Koncentruje się ona na operacji Frantic 7 przeprowadzonej przez siły powietrzne Armii Amerykańskiej 18 września 1944 r. Działania komunikacyjne skierowane są przede wszystkim do mieszkańców Europy Zachodniej i USA.