Interaktywna lalka METsy i GenAI przeciw stereotypom płciowym w kampanii IT Girls i Accenture Song
  • 1
  • 6
13.02.2024

Interaktywna lalka METsy i GenAI przeciw stereotypom płciowym w kampanii IT Girls i Accenture Song

Interaktywna lalka METsy wygłasza stereotypowe treści, które od najmłodszych lat słyszą dziewczynki. Fundacja IT Girls we współpracy z Accenture Song ruszyły z kampanią, która ma na celu przełamanie stereotypów dotyczących płci.

Fundacja IT Girls we współpracy z Accenture Song ruszyły z kampanią, aby przełamać stereotypy dotyczące płci. Utrudniają one kobietom odniesienie sukcesu w dziedzinach STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics).

Bohaterką kampanii jest interaktywna lalka. Jej wypowiedzi zostały wygenerowane przez sztuczną inteligencję na podstawie treści z internetu na temat wychowania dziewczynek i predyspozycji kobiet. Zawierają one przekazy, które od dziecka kształtują osobowość oraz samoocenę dziewczynek, wpływając na ich życiowe wybory.

Inicjatywa zwraca uwagę na stereotypizację, z którą od najmłodszych lat mierzą się kobiety

Pokazuje też, w jaki sposób można przyczynić się do przełamania szkodliwych wzorców komunikacyjnych. Jedynie 35 proc. studentów na polskich uczelniach technicznych to kobiety. W dziedzinach takich jak automatyzacja i robotyka przemysłowa udział kobiet wynosi mniej niż 5 proc. Jak wskazują badania wśród młodych kobiet, kryzys wiary we własne możliwości oraz brak entuzjazmu do nowych technologii zwykle jest obserwowany we wczesnej fazie dorastania (10–13 lat).

Dzieje się tak, ponieważ od najwcześniejszych lat dziewczyny stykają się ze stereotypami, które obniżają ich zainteresowanie zawodami z dziedzin STEM. To zaś przekłada się na mniejszą liczbę studentek na uczelniach technicznych.

Stereotypizacja komunikacji:

  • wpływa negatywnie na psychikę dzieci,
  • zaburza ich poczucie własnej wartości,
  • buduje presję związaną z wizerunkiem, samooceną i potrzebą akceptacji.

Interaktywna lalka METsy opracowana przez zespół Accenture Song wygłasza stereotypowe treści, które od najmłodszych lat słyszą dziewczynki. Teksty powstały w procesie data scrapingu, symulującego przeglądanie przez młode użytkowniczki portali i forów internetowych, a także kanałów YouTube i TikTok.

Na podstawie zebranych danych zespół Accenture wytrenował model GenAI, który wygenerował wypowiedzi METsy, takie jak:

  • „Lepiej dążyć do sławy i skupić się na wyglądzie, niż poświęcać czas na naukę programowania”.
  • „Kobiety nie są stworzone do zajmowania się trudnymi sprawami, takimi jak technologia”.

– Zastosowanie modelu GenAI pozwoliło nam wychwycić szkodliwe wzorce komunikacyjne, z którymi dziewczynki mają kontakt od najwcześniejszych lat. Lalka METsy powiela je tak samo, jak dzieci, które zapamiętują i powtarzają informacje, bez ich analizy i krytycznej oceny. Może to prowadzić do utrwalenia niesłusznych przekonań. Wykorzystanie w kampanii interaktywnej zabawki pozwoliło nam przyciągnąć uwagę rodziców i nauczycieli do istotnego problemu. Takim problemem jest stereotypizacja w komunikacji kierowanej do dzieci – komentuje Michał Pawłowski z Accenture Song.

Kampania składała się z dwóch etapów

W pierwszym z nich lalka METsy została wysłana do popularnych influencerów parentingowych. Zaskoczeni wygłaszanymi przez nią treściami, opublikowali w internecie swoje komentarze. Temat wywołał dyskusję wśród społeczności zgromadzonej wokół influencerów, w tym rodziców i nauczycieli.

Przekaz dodatkowo wzmocnił nakręcony we współpracy z Shoot Me Productions film, wzorowany na typowych reklamach zabawek dla dzieci.

Drugi etap rozpoczął się 11 lutego, w Międzynarodowy Dzień Kobiet i Dziewcząt w Nauce

Wtedy opublikowano informację ujawniającą kampanię, której bohaterką była METsy, oraz źródło jej wypowiedzi. Okazało się, że lalkę można przeprogramować w jej odwrotność, czyli STEMmy. Ta swoimi wypowiedziami, przygotowanymi we współpracy z psychologami oraz pedagogami, zachęca dziewczynki do rozwoju w dziedzinach STEM. Przeprogramowanie polegało na rozwiązaniu wspólnie z dzieckiem prostego zadania programistycznego na stronie www.metsythedoll.com i aktywowaniu przycisku na lalce.

– Celem kampanii jest przede wszystkim zwrócenie uwagi na powszechność stereotypów, które mogą negatywnie wpływać na wybory dokonywane przez dziewczynki w przyszłości. Jak wykazała analiza treści, które docierają do nich za pośrednictwem internetu, uprzedzenia często towarzyszą tematom związanym z naukami ścisłymi. Jesteśmy przekonane, że dziedziny STEM potrzebują specjalistów bez względu na płeć. Nasza kampania ma na celu otwarcie dziewczyn na rozwój i karierę w świecie IT – komentuje Wioletta Klimczak, prezeska Fundacji IT Girls.

W ramach kampanii Fundacja IT Girls kieruje do szkół i rodziców propozycję współpracy w organizacji i przeprowadzeniu warsztatów dla dzieci. Zajęcia z przedstawicielkami IT Girls mają na celu:

  • zaznajomienie dziewczynek ze specyfiką pracy w dziedzinach STEM,
  • wzmocnienie ich pewności siebie i odwagi w wyborze wymarzonej ścieżki zawodowej.

Autorem koncepcji kreatywnej kampanii jest grupa kreatywno-technologiczna Accenture Song. To ona zaprojektowała interaktywną lalkę, rozwiązania technologiczne oraz wieloetapową kampanię w mediach społecznościowych. Lalkę w kilku egzemplarzach wyprodukowano w technologii druku 3D we współpracy z Sygnis. Jej ubranka są kreacją projektantki Moniki Cisło. METsy została zaprojektowana wyłącznie na potrzeby kampanii i nie trafi do sprzedaży. Głosu lalce użyczyła piosenkarka i autorka tekstów Marika.

  • 6
Lalka METsy w kampanii promującej STEM

Lalka METsy w kampanii promującej STEM

Lalka METsy w kampanii promującej STEM
Lalka METsy w kampanii promującej STEM
Lalka METsy w kampanii promującej STEM
Lalka METsy w kampanii promującej STEM
Lalka METsy w kampanii promującej STEM

13 lutego 2024

12 lutego 2024