„#ID Culture: Automated Life” – Mindshare zbadał nastawienie konsumentów wobec sztucznej inteligencji
  • 0
  • 1
18.04.2024

„#ID Culture: Automated Life” – Mindshare zbadał nastawienie konsumentów wobec sztucznej inteligencji

Cyfryzacja i postęp technologiczny sprawiły, że ponad połowa badanych używa gadżetów i aplikacji, które ulepszają sposób, w jaki żyją, a także pomagają w dokonywaniu codziennych wyborów. W miarę rozwoju AI pojawiają się jednak obawy, że stajemy się coraz bardziej niezdolni do uczenia się nowych rzeczy lub samodzielnego myślenia.

Mindshare publikuje globalny raport „#ID Culture: Automated Life”. Oparto go na danych z dwunastu rynków, zgłębiając postawy konsumentów wobec sztucznej inteligencji.

54 proc. konsumentów uważa, że inteligentne technologie, zaprojektowane de facto z myślą o ułatwieniu nam życia, mogą przejąć nad nim kontrolę. Połowa badanych nie wyobraża sobie jednak świata bez rozwiązań cyfrowych i pozytywnych doświadczeń, jakie niesie z sobą automatyzacja.

Choć istnieją obawy dotyczące wpływu AI na naszą codzienność, technologie oparte na sztucznej inteligencji mogą przynieść wiele możliwości i korzyści. Marki starają się uczynić ją przyjazną dla ludzi i coraz częściej włączają elementy technologiczne do swojej oferty. To z kolei wpływa na preferencje konsumentów. Ich oczekiwania względem ścieżki zakupowej się zmieniają. W świecie przeładowanym informacjami i pragnieniem natychmiastowej gratyfikacji wydajność dzięki automatyzacji stała się ich podstawowym wymogiem.

W zakupach liczą się doświadczenia

Sklepy stacjonarne w dalszym ciągu odgrywają znaczącą rolę w doświadczeniu zakupowym. 72 proc. badanych lubi odwiedzać sklepy fizyczne, aby zobaczyć i dotknąć produkty, które ich interesują. Wiele osób w pierwszej kolejności stawia jednak na e-commerce. Ponad połowa respondentów (52 proc.) jest zadowolona z uproszczenia swoich zakupów online i otrzymywania wszystkiego z jednego miejscu (jak np. na Allegro czy Amazonie).

Choć konsumenci poddają się internetowym gigantom, wciąż co drugi z nich poszukuje bardziej wyjątkowych doświadczeń u niezależnych i niszowych marek. W obydwu przypadkach konsumenci stawiają na pierwiastek ludzki. Coraz częściej też poszukują przede wszystkim fizyczno-cyfrowych doświadczeń, które urozmaicą ich ścieżkę na każdym etapie podróży konsumenckiej.

69 proc. osób woli wchodzić w interakcje z markami osobiście niż za pośrednictwem chatbotów lub automatycznych odpowiedzi na ich stronach internetowych czy w aplikacjach. Podobnie podczas zakupów stacjonarnych – 57 proc. badanych chciałoby, aby produkty i doświadczenia w sklepach fizycznych również były spersonalizowane.

Automatyzacja życia codziennego

Postępująca digitalizacja życia sprawia, że ludzie nie tylko w kontekście zakupowym, ale również stylu życia dążą do upraszczania. Ponad połowa (51 proc.) chciałaby zautomatyzować zwykłe, rutynowe czynności, aby wygospodarować więcej czasu wolnego. Pożądana jest również automatyzacja i uproszczenie w kontekście podejmowania decyzji – 46 proc. badanych poszukuje rozwiązań i technologii, które usprawniłyby te procesy.

Istotna jest także kwestia usług streamingowych – aż 63 proc. respondentów czuje przytłoczenie nadmiarem treści wideo do wyboru. Ponad połowa użytkowników (55 proc.) chciałaby, aby platformy sugerowały nowy i nieoczywisty content do oglądania lub słuchania. Wyrażają też zainteresowanie nowymi serwisami, które skupią wszystkie treści strumieniowe w jednym miejscu.

„#ID Culture: Automated Life” – raport Mindshare

„#ID Culture: Automated Life” – raport Mindshare

18 kwietnia 2024