Grupa zadaniowa ds. fraudów przy IAB Polska stworzyła białą księgę pomagającą walczyć z oszustwami reklamowymi
  • 0
  • 1
7.09.2020

Grupa zadaniowa ds. fraudów przy IAB Polska stworzyła białą księgę pomagającą walczyć z oszustwami reklamowymi

Grupa zadaniowa ds. fraudów przy IAB Polska stworzyła białą księgę dotyczącą oszustw w dziedzinie reklam online. Dokument omawia tematykę fraudów, ma wprowadzić polską definicję i kategoryzację tego zjawiska oraz wskazać narzędzia umożliwiające monitoring i prewencję antyfraudową.

Ma być też przyczynkiem do dalszej dyskusji na temat oszustw w Internecie. Również innych nieetycznych działań w reklamie internetowej, które powodują naruszenie prawa np. w stosunku do konsumenta. Grupa zadaniowa ds. fraudów wydała księgę jako część programu poprawy jakości reklamy cyfrowej IAB Polska. Będzie on miał premierę na najbliższej konferencji Forum IAB.

Fraud reklamowy to wszystkie celowe działania związane z emisją reklam (display, wideo, w aplikacjach, efektywnościowych, performance, content marketingu), które następują w innym w miejscu (serwisie internetowym, aplikacji) lub zostają skierowane do innej grupy docelowej niż ustalono w warunkach kontraktowych.

Działanie takie powoduje bezpośrednio stratę finansową dla reklamodawcy (także dla wydawcy) lub utratę możliwości zarobkowej. Oszustwa reklamowe mogą zachodzić na wszystkich etapach cyfrowego łańcucha dostaw. Od poziomu adserwera i ustawień emisji, przez odbiorców reklam i ich urządzenia, aż po strony reklamodawców.

Skala fraudów reklamowych jest dość trudna do zmierzenia. Na rynku pojawia się wiele raportów i danych, a najbardziej wiarygodne wydają się te pochodzące od liderów rynku narzędzi do pomiaru oszustw.

Dane od tych podmiotów agregowane są w raporcie „Digital Media Benchmark”. Według zestawienia za czwarty kwartał 2019 r. w Polsce odnotowano fraudy na poziomie 2,1%. Oznacza to, że taki procent odsłon reklamowych emitowanych w polskim Internecie było fraudem.

Fraud w reklamie to temat trudny oraz wieloaspektowy. Trudno także się o nim mówi, szczególnie że wiedza na ten temat nie jest ogólnodostępna. Sądzę, że nie będzie nam tak łatwo się z tym problemem uporać, jak udało się to w obszarze viewability. W IAB wierzymy jednak, że edukacja i otwarta komunikacja rynku jest fundamentem, który pozwoli nam ten problem rozwiązać – komentuje Tomasz Piątkowski, chief digital officer GroupM, członek grupy zdaniowej ds. fraudów przy IAB Polska.

Białą księgę w obszarze fraudu reklamowego można pobrać za strony www.iab.org.pl.

  • 1
Grupa zadaniowa ds. fraudów przy IAB Polska stworzyła białą księgę dotyczącą oszustw reklamowych

Powstała biała księga na temat fraudów reklamowych

7 września 2020

4 września 2020

  • 0
  • 6
  • 0
  • 0
  • 0
4.09.2020

Nadchodzi 13. edycja Międzynarodowego Festiwalu Art Moves – sztuki na bilbordach

W tym roku impreza odbędzie się w Toruniu po raz trzynasty. Przewodnie hasło festiwalu brzmi „Epidemia – globalna katastrofa, kara czy szansa, by wymyślić siebie i świat na nowo?”. W ramach festiwalu, jak co roku, zobaczymy w przestrzeni miejskiej Torunia prace uzdolnionych debiutantów, jak i uznanych, międzynarodowych twórców. Otwarcie odbędzie się 11 września, natomiast już od początku września można oglądać dzieła prezentowane na citylightach i ekranach Led.