Czy 2024 r. będzie korzystniejszy dla handlu? – raport „State of Retail”
  • 0
  • 1
21.02.2024

Czy 2024 r. będzie korzystniejszy dla handlu? – raport „State of Retail”

Generatywna sztuczna inteligencja, m-commerce, personalizacja oraz lojalizujące aplikacje mobilne będą głównymi czynnikami wpływającymi na decydentów polskiego handlu. Tak wskazali eksperci biorący udział w badaniach Barometr Retail w 2023 r.

W raporcie „State of Retail” firma doradczo-technologiczna Future Mind zebrała kluczowe dla sektora handlu dane i wnioski wynikające z całorocznego cyklu badań Barometr Retail. Uzupełniła je o niepublikowane wcześniej komentarze i prognozy ekspertów. W materiale omówione zostały najważniejsze trendy i technologie, a także to, jak organizacje z branży reagują na zmieniającą się sytuację rynkową.

Tylko około jedna trzecia ekspertów branży spodziewa się, że sytuacja w 2024 r. będzie lepsza niż w 2023. Poziom optymizmu jest niższy niż rok temu. Na początku ubiegłego roku aż 61 proc. badanych oceniało, że sytuacja branży w 2023 r. będzie dobra lub bardzo dobra.

Wśród decyzji biznesowych z ostatnich dwunastu miesięcy, które negatywnie wpłynęły na ich organizacje, marketerzy wymieniali m.in.:

  • przetowarowanie,
  • wejście w wojnę cenową,
  • nadmierną koncentrację na mało znaczących projektach.

W perspektywie najbliższych miesięcy istotne będzie inwestowanie w odpowiednie kanały sprzedaży

  • Najszybciej rosnącym z nich pozostają aplikacje mobilne, na które wskazało 30 proc. ankietowanych.
  • Zaraz za nimi plasują się platformy marketplace z 27 proc. wskazań.
  • Polacy coraz częściej przekonują się również do popularnego w Azji trendu dokonywania zakupów za pośrednictwem mediów społecznościowych (16 proc.).

– Wiele organizacji poważnie potraktowało w tym roku kwestię zbierania i analizowania danych w komunikacji z rynkiem. O wiele ciekawiej i skuteczniej komunikuje się też ze swoimi klientami. Przejawia się to również w postępującym zaniku męczącej masowej komunikacji ATL i migracji do bardziej wyrafinowanych form interakcji online.

Cieszy, że rozpoczyna się ciekawa dyskusja o środowiskowej odpowiedzialności e-commerce. W nowym roku szykuje się kilka arcyciekawych wydarzeń w polskim m-commerce. To sprawi, że pozycja marek posiadających aplikacje mobilne ponownie się umocni. Ponadto Dino wykonało pierwszy krok w stronę digitalu, którego niewielu się spodziewało – komentuje Paweł Wasilewski, head of solutions w Future Mind.

83 proc. respondentów przyznało, że kanał mobilny pełni ważną, a nawet kluczową rolę w interakcji klienta z ich marką

Użytkownicy coraz chętniej wybierają aplikacje mobilne ze względu na ich użyteczność i szybkość, która znacząco przewyższa inne urządzenia wykorzystywane do zakupów online.

– Przeciętna osoba korzysta z telefonu komórkowego przez 5 godzin dziennie. Z tego lwią część (a dokładniej 88 proc. tego czasu) spędza na korzystaniu z aplikacji. Klienci coraz częściej polegają na aplikacjach mobilnych m-commerce do realizowania transakcji. Dlatego posiadanie dobrze rozwiniętego produktu cyfrowego jest opłacalną inwestycją dla firm dążących do wykorzystania swojego potencjału biznesowego i uzyskania przewagi konkurencyjnej w podróży klienta.

Atrakcyjne programy lojalnościowe, niestandardowe rabaty, wysoce skuteczny referral marketing i spersonalizowane powiadomienia push. To tylko niektóre z możliwości aplikacji m-commerce. Pomogą one retailerom zdobyć więcej klientów, zwiększyć przychody z aplikacji mobilnej i przypomnieć docelowym odbiorcom, że warto od nich kupować – podkreśla Jacek Dogadalski, business development lead w Future Mind.

Polscy retailerzy w przeważającej większości (59 proc.) deklarują, że ich firmy wykorzystują możliwości oferowane przez sztuczną inteligencję

Do takiego stanu rzeczy może przyczyniać się wysoka konkurencja i mocna otwartość na innowacje w branży handlowej. W szczególności firmy, których grupa docelowa składa się z młodych konsumentów, są już przyzwyczajone do konieczności stałego eksplorowania nowinek technologicznych. Muszą to robić, by zapewnić klientom najwyższej jakości produkty cyfrowe.

Do najczęstszych zastosowań sztucznej inteligencji wśród polskich firm z branży handlowej należą te związane z:

  • obsługą klienta (45 proc.),
  • personalizacją komunikacji (45 proc.).

– Sztuczna inteligencja gra w polskim handlu ogromną rolę w przenikających się tematach analizy danych, customer intelligence i personalizacji. Zaawansowane algorytmy pozwalają:

  • procesować ogromne ilości danych,
  • wyciągać z nich znaczące wnioski,
  • dostosowywać ofertę czy interfejsy produktów cyfrowych do potrzeb konkretnych klientów.

Wygląda jednak na to, że obecnie polscy retailerzy ufają AI raczej w zakresie dostarczania rekomendacji produktów dla konsumenta, czyli personalizacji opartej na machine learningu. Nie w zakresie podejmowania decyzji strategicznych.

Niespełna 10 proc. respondentów Barometru Retail zadeklarowało, że korzysta z AI w celu podejmowania decyzji inwestycyjnych. Jeszcze mniej używa technologii do podejmowania decyzji produktowych. Mocny komunikat ze strony branży retail stanowi fakt, że wszyscy respondenci zamierzają zwiększać stopień wykorzystania sztucznej inteligencji w swojej organizacji. Część nie wie jeszcze tylko, w jaki sposób dokładnie to zrobić – komentuje Michał Klimczak, head of mobile w Future Mind.

State of Retail 2024

21 lutego 2024

20 lutego 2024