- 0
- 7
Wynagrodzenia w komunikacji marketingowej 2022/23. Raport SAR
Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR ogłosiło wyniki nowego badania wynagrodzeń i stawek cennikowych. Badanie realizowane jest corocznie dla podmiotów zrzeszonych w SAR, we współpracy z opracowującą wyniki badania firmą WTW Consulting.
Bieżącą edycję zrealizowano na przełomie lat 2022 i 2023. Wzięły w niej udział 82 organizacje (firmy i marki) – tj. o 20 więcej w porównaniu z poprzednim rokiem. Dane obrazujące wynagrodzenia w komunikacji marketingowej dotyczą łącznie 7250 osób. Oznacza to zwiększenie o 29% liczby pracowników objętych badaniem.
– Przez cały poprzedni rok pracodawcy mierzyli się z presją płacową. Również z koniecznością podnoszenia stawek oferowanych klientom za pracę zespołu. Decydowało o tym wiele czynników. Z jednej strony krótkotrwałe postpandemiczne odbicie. Wyrażało się ono większymi wydatkami na marketing, a tym samym większą liczbą ofert na rynku pracy dla specjalistów. Oprócz tego duża rywalizacja o najlepsze talenty. Zaczęły po nie sięgać nie tylko firmy z branży np. IT czy platform cyfrowych. Także marketerzy inwestujący w bardziej rozbudowane teamy in-house.
Do tego dochodzi jeszcze dominujący profil kandydata do pracy w reklamie. Oczekiwane jest dużo większe know-how cyfrowe. Zmiany podatkowe tzw. Polskiego Ładu i zamieszanie związane z ulgą dla klasy średniej też zapracowały na dynamikę płac. Choć aktualne spowolnienie gospodarcze zaczyna zmniejszać presję płacową, to baza kosztowa pozostanie w 2023 r. wysoka. Mówimy bowiem o branży, w której główną wartością, ale i kosztem są właśnie zasoby ludzkie – mówi Dariusz Andrian, prezes zarządu SAR oraz CEO VMLY&R.
Dla stanowisk wycenionych rynkowo w obecnej i poprzedniej edycji badania oszacowano:
- przeciętny wzrost wynagrodzeń stałych (gwarantowanych) na 9%;
- płacy całkowitej na 10%.
Badanie SAR po raz kolejny odnotowało pozytywny trend w niwelowaniu różnic wynagrodzeń kobiet i mężczyzn na tych samych stanowiskach
W bieżącej edycji raportu wskaźnik równej płacy wskazuje różnicę na poziomie średnio 2% na niekorzyść kobiet. Wynik poprawił się o 4 p.p. w porównaniu do wiosennego badania SAR w 2022 r. Wtedy wysokość wskaźnika równej płacy wynosiła średnio 6%.
– Dane w raporcie potwierdzają, że w branży komunikacji marketingowej w Polsce sytuacja kobiet na rynku pracy jest lepsza niż w pozostałych sektorach gospodarki. Jest tak szczególnie w Warszawie, gdzie swoje siedziby ma większość badanych przedsiębiorstw. Źródeł pozytywnej zmiany należy upatrywać w:
- konsekwentnie prowadzonej przez pracodawców polityce wyrównywania stawek dla przedstawicieli różnych płci, wymuszonej w dużym stopniu przez wysoką podaż kompetencji;
- postawie samych kobiet, które z coraz większą odwagą prowadzą negocjacje wynagrodzeń.
To dobre świadectwo dla naszej branży. Liczymy na podobny trend także w obszarze gender pay gap – komentuje Joanna Czekaj, członkini zarządu SAR, managing director Salestube, Group One.
Inny wskaźnik z badania dotyczy luki płacowej, czyli gender pay gap
Określa on różnicę pomiędzy średnim wynagrodzeniem wszystkich kobiet i wszystkich mężczyzn w analizowanym sektorze. Na jego wartość istotnie wpływa rozmieszczenie kobiet i mężczyzn w hierarchii firm. Według badania SAR w odniesieniu do wszystkich umów o pracę wskaźnik ten utrzymał się na poziomie 13%. Tak samo było w ubiegłym roku.
Należy zauważyć, że wartość luki płacowej w branży komunikacji marketingowej jest wyraźnie niższa niż ta odnotowana dla rynku ogólnobranżowego w Polsce (18% w 2022 r. i 21% w 2021 r.). Wskazują na to dane firmy WTW Consulting odpowiadającej za opracowanie prezentowanych wyników.
Dane na temat wynagrodzeń
W tabelach poniżej zaprezentowano wartość rynkową mediany dla typowych stanowisk dla branży komunikacji marketingowej, dla płacy gwarantowanej brutto. Wynagrodzenie gwarantowane nie obejmuje składników zmiennych, takich jak premie, prowizje czy nagrody uznaniowe.
Jest to wartość stałej płacy, określonej w umowie dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i umów cywilnych. Dla osób wystawiających faktury – uwzględniono wartość faktury netto (bez VAT), w zł w wymiarze miesięcznym.
Tab.1. Mediany wynagrodzenia gwarantowanego: miesięcznie [PLN]
Rodzina/stanowisko | mediana |
(PLN, miesięcznie) | |
STRATEGY PLANNING | |
SENIOR STRATEGIC PLANNER Poziom ekspercki | 15 000 |
SENIOR STRATEGIC PLANNER Poziom starszego specjalisty | 12 000 |
STRATEGIC PLANNER | 10 000 |
CREATIVE | |
SENIOR COPYWRITER | 12 558 |
COPYWRITER | 8 300 |
SENIOR ART DIRECTOR Poziom ekspercki | 15 200 |
SENIOR ART DIRECTOR Poziom starszego specjalisty | 12 320 |
ART DIRECTOR | 9 000 |
GRAPHIC DESIGNER (średnio zaawansowany) | 7 000 |
DTP OPERATOR (średnio zaawansowany) | 7 000 |
DIGITAL | |
SENIOR WEB DEVELOPER | 12 120 |
PROGRAMATIC SPECIALIST | 7 500 |
SENIOR MOTION DESIGNER/ANIMATOR 2D | 11 100 |
MOTION DESIGNER/ANIMATOR 2D | 7 800 |
PERFORMANCE SPECIALIST | 7 400 |
UX SPECIALIST (średnio zaawansowany) | 9 000 |
SEM/SEO | |
SEM SPECIALIST | 7 500 |
SEO SPECIALIST | 7 300 |
CLIENT SERVICE | |
ACCOUNT DIRECTOR (w zależności od poziomu) | 14 500 – 16 000 |
ACCOUNT MANAGER (w zależności od poziomu) | 8 400 – 9 500 |
ACCOUNT EXECUTIVE | 6 500 |
ACCOUNT ASSISTANT | 4 500 |
MEDIA | |
MEDIA MANAGER (w zależności od poziomu) | 11 000 – 12 500 |
SENIOR MEDIA PLANNER/BUYER | 9 000 |
MEDIA PLANNER/BUYER | 7 000 |
SOCIAL MEDIA PLANNER/BUYER | 6 600 |
TRAINEE (Media Assistant) | 4 000 |
TRAFFIC | |
TRAFFIC SPECIALIST | 6 500 |
- 3
Stawki cennikowe
Badanie obejmuje również określenie wartości deklarowanych stawek cennikowych (według stanu na 1.01.2023), czyli prezentowanych klientom na etapie negocjacji kontraktu. Wartość stawek cennikowych za godzinę pracy poszczególnych stanowisk jest wyrażona netto (bez VAT) w zł i fakturowana przez firmę. Nie należy więc mylić tej wartości z płacą uzyskiwaną przez pracowników.
Porównanie stawek cennikowych zadeklarowanych przez uczestników badania na 2023 i 2022 (na stałej próbie firm, które przekazały dane w obu ostatnich edycjach) wskazuje na wzrost stawek dla praktycznie wszystkich analizowanych stanowisk.
Tab.2. Mediany stawek cennikowych: [PLN, netto]
STRATEGY PLANNING mediana stawki godzinowej w PLN | ||
STRATEGIC DIRECTOR | 430 | |
STRATEGIC PLANNER | 250 | |
CREATIVE mediana stawki godzinowej w PLN | ||
CREATIVE DIRECTOR | 375 | |
CREATIVE GROUP HEAD | 307 | |
SENIOR COPYWRITER | 288 | |
COPYWRITER | 226 | |
JUNIOR COPYWRITER | 175 | |
SENIOR ART DIRECTOR | 285 | |
ART DIRECTOR | 220 | |
JUNIOR ART DIRECTOR | 185 | |
GRAPHIC DESIGNER | 200 | |
DTP OPERATOR | 160 | |
DIGITAL mediana stawki godzinowej w PLN | ||
SENIOR DIGITAL PROJECT MANAGER | 283 | |
FRONT END DEVELOPER | 200 | |
MOTION DESIGNER/ANIMATOR 2D | 188 | |
WEB ANALYST | 150 | |
PRODUCTION mediana stawki godzinowej w PLN | ||
BROADCAST PRODUCTION MANAGER | 220 | |
MEDIA mediana stawki godzinowej w PLN | ||
SOCIAL MEDIA MODERATOR | 137 | |
MEDIA PLANNER | 210 | |
CLIENT SERVICE mediana stawki godzinowej w PLN | ||
CLIENT SERVICE DIRECTOR | 420 | |
GROUP ACCOUNT DIRECTOR | 362 | |
ACCOUNT DIRECTOR | 290 | |
ACCOUNT SUPERVISOR | 260 | |
ACCOUNT MANAGER | 230 | |
SOCIAL MEDIA MANAGER | 240 | |
ACCOUNT EXECUTIVE | 185 | |
Usługi PR dla klientów zewnętrznych mediana stawki godzinowej w PLN | ||
PR MANAGER | 281 | |
PR EXECUTIVE | 181 | |
BRAND DESIGN mediana stawki godzinowej w PLN | ||
SENIOR PROJECT MANAGER / SENIOR ACCOUNT EXECUTIVE / SENIOR BRAND CONSULTANT | 300 | |
DESIGNER | 190 | |
- 5
– Konsekwencją wzrostu kosztów pracy w agencjach komunikacji marketingowej jest konieczność podnoszenia stawek godzinowych oferowanych klientom za pracę zespołu. Obserwowany kilkunastoprocentowy wzrost stawek cennikowych rok do roku dotyczy praktycznie wszystkich analizowanych w badaniu stanowisk. Dla działających na polskim rynku agencji nie jest to techniczna waloryzacja inflacyjna. To pokrycie realnego wzrostu kosztów utrzymania specjalistów i najlepszych talentów.
Zwłaszcza że natura biznesowa kontraktów zarówno długoterminowych, jak i projektowych cały czas za rzadko uwzględnia czynniki inflacyjne. Agencje zmuszane są więc do gwarantowania poziomu zadeklarowanych stawek przez np. 2 lata umowy mimo rosnących kosztów, w tym zwłaszcza kosztów pracy – dodaje Dariusz Andrian.
Przeciętny wzrost stawek cennikowych wynosi, w zależności od przyjętej metodyki porównania stawek rok do roku:
- od 14% (uwzględniając dane od wszystkich uczestników obecnego badania);
- do 18% (z uwzględnieniem danych dla stałej próby firm biorących udział w obu edycjach badania, których wyniki porównano).
- 1