- 0
- 2
„Bezcenne Babcie” – Mastercard połączył seniorki z młodymi ludźmi poszukującymi kulinarnych porad
Mastercard realizuje pilotażową odsłonę kampanii „Bezcenne Babcie”, w której nowe technologie pomagają łączyć pokolenia w czasie pandemii. Akcja stała się okazją do wdrożenia rozwiązania dla segmentu e-commerce, które w przyszłości może znaleźć zastosowanie również w innych kontekstach.
Miniony rok wiele zmienił we wszystkich obszarach ludzkiego życia. Niecodzienna sytuacja zmusiła nas do pozostania w domach, a biznesy do nowego sposobu funkcjonowania. W efekcie tych zmian powstał projekt „Bezcenne Babcie”. Celem działania jest połączenie pokolenia seniorów, którzy w czasie pandemii pozostali sami w domu, z młodymi ludźmi. Tych ostatnich okoliczności zmusiły do zmiany nawyków i częstszego gotowania, a co za tym idzie poszukiwania rad, doświadczeń i przepisów. Obie grupy połączyła technologia.
Punktem wyjścia do prac nad nowym projektem pilotażowo wdrożonym w segmencie usług e-commerce stały się potrzeby i zmiany społeczne obserwowane wśród konsumentów. Jedną z kluczowych jest zwiększone poczucie samotności i odosobnienia wśród seniorów. 56% osób powyżej 50. roku życia deklaruje, że w czasie pandemii czują się odizolowane od reszty społeczności1.
Z drugiej strony znalazła się młodsza część społeczeństwa, która do tej pory korzystała z usług segmentu gastronomicznego. Po wprowadzeniu restrykcji, kiedy jedzenie na mieście stało się niemożliwe, coraz częściej młodzi ludzie zaczęli gotować w domu. 88% społeczeństwa samodzielnie przygotowuje więcej posiłków, od kiedy pracują zdalnie. Większość z nich korzysta z przepisów znalezionych w Internecie. 42% szuka ich na Facebooku, 37% na blogach kulinarnych, a 24% na Instagramie [2].
Obserwując te zjawiska, Mastercard zaproponował rozwiązanie w postaci projektu „Bezcenne Babcie”. Łącząc seniorów z młodymi pasjonatami gotowania, marka stworzyła platformę do rozmowy i wzajemnej wymiany doświadczeń. W ten sposób osoby starsze mogą podzielić się wiedzą, a młodsi, zamiast szukać w Sieci niesprawdzonych przepisów, mogą zapytać o radę skarbnice kulinarnej wiedzy, jakimi są nasze babcie.
Do połączenia obu grup Mastercard wykorzystał asystenta głosowego Google. Badania wskazują, że 27% globalnej populacji z dostępem do Internetu używa wyszukiwania głosowego [3]. Marka stworzyła narzędzie, które łączy poszukiwaczy kulinarnych inspiracji z seniorkami. Do asystenta Google należy powiedzieć: „Ok Google, porozmawiaj z tradycyjna kuchnia polska”, aby po chwili połączyć się z ekspertem – jedną z zaangażowanych w projekt babć. Wszystkie poszczycić się mogą długoletnim doświadczeniem w gotowaniu tradycyjnych polskich potraw.
Ponadto dzięki współpracy z internetową platformą zakupową Everil konsument może wybrać składniki do wybranego przepisu z listy produktów dostępnej w e-sklepie. Użytkownicy, którzy za zakupy zapłacą kartą Mastercard, otrzymają niespodziankę – 50 zł rabatu oraz darmową dostawę. Podczas rozmowy z babcią konsument może zadać jej wszystkie nurtujące pytania i otrzymać niezbędne wskazówki, aby po dostarczeniu produktów przez kuriera jak najszybciej przystąpić do gotowania.
Projekt pilotażowy rozpoczął się tuż przed świętami Bożego Narodzenia. Obecnie zaś wchodzi w kluczową fazę związaną z Dniem Babci. Od 19 stycznia informacje o projekcie propagowane będą wśród wszystkich konsumentów oraz użytkowników kart Mastercard. Działania promocyjne obejmą kanały własne Mastercard, m.in. Instagram, Facebook i Twitter, komunikację PR skierowaną do mediów z segmentu B2B i B2C oraz działania z influencerami.
Międzypokoleniowa wymiana doświadczeń służy nie tylko nauce gotowania. W sytuacji izolacji społecznej ma ona przede wszystkim:
- łączyć seniorów i młodych dzięki technologii,
- ocalić od zapomnienia kulinarną tradycję polskiej kuchni.
Wszystkie zebrane w ramach projektu przepisy przygotowane zostały we współpracy ze Stowarzyszeniem Gospodyń Wiejskich w Andrychowie i dostępne są na stronie www.bezcennechwile.mastercard.pl/bezcenne-babcie.
Koncepcja i realizacja projektu – agencja McCann Worldgroup ze wsparciem technologicznym Move Closer. Produkcja foto i wideo: Shootme. Partnerem e-commerce kampanii jest platforma zakupowa Everil. Istotnym elementem przedsięwzięcia jest call center obsługiwane przez OEX Voice Contact Center, w którym na kulinarnych poszukiwaczy czekają ekspertki – seniorki.
1. Healthyagingpoll.org, 14 września 2020 r.
2. Foodmanufacturing.com, 18 maja 2020 r.
3. Source: WordStream
- 2