Covidowe umiejętności – czego się nauczyliśmy i co z nami zostanie na dłużej? Badanie agencji Starcom
AdvertisementAdvertisement
  • 0
  • 10
30.09.2020

Covidowe umiejętności – czego się nauczyliśmy i co z nami zostanie na dłużej? Badanie agencji Starcom

Agencja mediowa Starcom przeprowadziła kolejne badanie z cyklu „HX Study”. Najnowsza edycja poświęcona jest obszarom, które uległy zmianie w życiu Polaków w wyniku ograniczeń, jakie nastąpiły w związku z pandemią Covid-19 i lockdownem. Przebadano kilkanaście obszarów, nawyków i preferencji, w podziale na trzy obszary czasowe. Pierwszy: jak dana aktywność kształtowała się na początku pandemii (od marca do końca kwietnia). Drugi: jak wygląda obecnie (wrzesień). Trzeci: jak zdaniem ankietowanego może się przedstawiać najbliższa przyszłość (jesień i zima 2020/2021).

Symbolem lockdownu stało się samodzielne pieczenie chleba. Była to jedna z pierwszych reakcji na jego wprowadzenie. Niektórzy piekli, obawiając się kupowania pieczywa w sklepie. Inni odpędzali w ten sposób niepokojące myśli. Z badania wynika, że w tym okresie chleb zaczęło piec 5% Polaków, a 8% piekło więcej niż wcześniej. Prawie co piąty (24%) piecze nadal. 28% zakłada, że będzie to robić w najbliższej przyszłości. Podobnie 9% zaczęło robić przetwory i kiszonki lub robiło ich więcej niż kiedyś. 43% planuje jesienne przetwórstwo. Jakie jeszcze są nasze covidowe umiejętności?

Pieczenie chleba i robienie przetworów
Covidowe umiejętności – czego się nauczyliśmy i co z nami zostanie na dłużej? Badanie agencji Starcom

Nie powinniśmy lekceważyć tego trendu spowodowanego tym, że bardzo wiele osób nagle odkryło, że potrafi samodzielnie przygotować coś, co wcześniej, niewiele myśląc, kupowało gotowe oraz że przynosi to satysfakcję i niejako daje uczucie kontroli. Pamiętajmy też, że jesteśmy spadkobiercami wielu pokoleń, które musiały sobie radzić z mniejszym lub większym niedostatkiem. Teraz więc, robiąc dżemy czy piekąc bułki, tak naprawdę wracamy do korzeni. Ten trend będzie się silnie rozwijał, a lockdown był jego katalizatorem – mówi Wiktor Skokowski, communications & business director w agencji mediowej Starcom.

Powszechną reakcją na pierwsze informacje o wirusie było też robienie zapasów. W wielu wypadkach dość atawistyczną, bo towaru na półkach nie brakowało.

Tutaj mogła dojść do głosu pamięć doświadczeń rodziców i dziadków, a także własnych, z czasów, gdy gromadzenie było rzeczywiście wskazane. Z perspektywy czasu tylko 7% ankietowanych przyznaje, że zaczęło robić zapasy. 13% twierdzi, że tylko zwiększyło częstotliwość zakupów „na zaś”. 40% utrzymuje, że nie zaczęło gromadzić np. żywności. 47% respondentów deklaruje, że nie będzie też tego robić nadchodzącej jesieni – komentuje Skokowski.

Ograniczenia w przemieszczaniu się czy restrykcje związane np. z liczbą osób w sklepie spowodowały, że wielu rozważało zakupy przez Internet. Zwiększone zapotrzebowanie sprawiło, że w wielu sklepach internetowych brakowało asortymentu lub terminów dostaw. W niektórych zatem przypadkach skończyło się na rozważaniach, bo problemy z realizacją zniechęciły klientów.

Obecnie 3% Polaków wspomina, że lockdown sprawił, że faktycznie zaczęli kupować artykuły spożywcze przez Internet. 6% zwiększyło częstotliwość takich zakupów. 67% nie zrobiło takich zakupów i nie kupuje tak teraz. 14% zakłada kupienie produktów spożywczych przez Internet w niedalekiej przyszłości. Mniej więcej co dziesiąty Polak po raz pierwszy zamówił podczas lockdownu jedzenie z dostawą do domu. Co piąty zamawiał tak samo często, jak wcześniej. Tyle samo osób zakłada to w przyszłości.

E-zakupy spożywcze, jedzenie z dostawą, robienie zapasów
Covidowe umiejętności – czego się nauczyliśmy i co z nami zostanie na dłużej? Badanie agencji Starcom

Zdecydowanie bardziej na #zostańwdomu zyskały zakupy przez Internet artykułów niespożywczych, za pośrednictwem np. Allegro, Zalando, Amazona, Aliexpressu i innych. Co piąty Polak zaczął kupować w ten sposób, zwiększył częstotliwość lub wolumen takich zakupów.

Nie bez znaczenia było wyjście naprzeciw takiej potrzebie przez sprzedawców. Na przykład Allegro proponowało wszystkim użytkownikom bezpłatny abonament Smart, umożliwiający korzystanie z darmowej dostawy zakupów powyżej 40 zł. 55% badanych deklaruje, że będzie kupowało w ten sposób. Z kolei 4% twierdzi, że po raz pierwszy w lockdownie przez Internet kupiło leki, suplementy diety lub produkty higieniczne, podczas gdy 9% kupowało je częściej niż przed pandemią.

E-zakupy niespożywcze, lekarstwa, suplementy
Covidowe umiejętności – czego się nauczyliśmy i co z nami zostanie na dłużej? Badanie agencji Starcom

Co piąty Polak w pierwszej fazie pandemii odbył po raz pierwszy w życiu wizytę lekarską w formie teleporady lub e-wizyty. 32% nadal korzysta z takiej formy, zapewne bardziej z konieczności niż z wyboru. Jednak 34% uważa, że nadał będzie korzystało z konsultacji przez Internet. Wśród mieszkańców największych miast, ponad 500 tys. mieszkańców, ten odsetek wynosi 44%.

Teleporady, konsultacje medyczne przez Internet
Covidowe umiejętności – czego się nauczyliśmy i co z nami zostanie na dłużej? Badanie agencji Starcom

Kolejnym przełomem była praca zdalna. 9% respondentów zaczęło w ten sposób wykonywać zawodowe obowiązki w pierwszym okresie pandemii, 7% zwiększyło częstotliwość. Wśród mieszkańców miast powyżej 500 tys. mieszkańców ten odsetek był dużo wyższy. Co czwarty ankietowany debiutował z pracą w domowym biurze lub pracował w nim częściej niż przed lockdownem. 16% (i 23% w największych miastach) zakłada taką formę pracy w najbliższej przyszłości.

Praca zdalna wykonywana z domu
Covidowe umiejętności – czego się nauczyliśmy i co z nami zostanie na dłużej? Badanie agencji Starcom

To otworzyło wrota dla kolejnej rewolucji: komunikatorów wideo. Co prawda używaliśmy ich już wcześniej, ale niemożność spotkania się twarzą w twarz nie tylko ze współpracownikami, ale też z przyjaciółmi czy dalszą rodziną sprawiła, że zaczęliśmy ich potrzebować i używać częściej i dłużej. Również do kontaktu z osobami, z którymi wcześniej nie komunikowaliśmy się w ten sposób – komentuje Wiktor Skokowski.

7% ankietowanych zaczęło używać platform typu Zoom, Teams, Messenger, Skype czy FaceTime do celów związanych z pracą, 9% zwiększyło częstotliwość, 19% używało tak samo, jak wcześniej, 22% planuje to w przyszłości. Prawdziwy boom miał jednak miejsce w obszarze prywatnym, gdzie wideo wypełniało podstawową potrzebę kontaktu z bliskimi. Co piąty Polak zaczął w tym celu używać platform i komunikatorów wideo. Prawie połowa (46%) zakłada, że będzie to robić w najbliższej przyszłości.

Komunikatory wideo w życiu prywatnym i zawodowym
Covidowe umiejętności – czego się nauczyliśmy i co z nami zostanie na dłużej? Badanie agencji Starcom

Przymusowe bycie w domu, nieraz w sytuacji uniemożliwionej lub ograniczonej pracy zawodowej dla niektórych oznaczało więcej czasu wolnego. Mogli spożytkować go w ograniczony sposób, na czym zyskały media tradycyjne, ale też gry, VoD (filmy i seriale) i podcasty.

  • Co piąty Polak zaczął oglądać filmy i seriale w Internecie lub zwiększył częstotliwość oglądania (co trzeci w wieku 18–24 lata).
  • Co dziesiąty zaczął słuchać podcastów (łącznie na początku pandemii słuchało ich 32% wszystkich Polaków).
  • Co dziesiąty zaczął grać w gry lub zintensyfikował granie, w najmłodszej badanej grupie (18–24 lata) – co piąty. 22% młodych nadal gra i to z częstotliwością nie mniejszą niż w pandemii.

Filmy i seriale w Internecie, słuchanie podcastów
Covidowe umiejętności – czego się nauczyliśmy i co z nami zostanie na dłużej? Badanie agencji Starcom

Gaming, granie na konsoli lub PC
Covidowe umiejętności – czego się nauczyliśmy i co z nami zostanie na dłużej? Badanie agencji Starcom

#Zostańwdomu na co dzień oznaczało przebywanie cały czas w tej samej przestrzeni. Im dłużej się jej przyglądaliśmy, tym większą czuliśmy potrzebę odświeżenia, ulepszenia, odremontowania. Dlatego w środku lockdownu przed marketami budowlanymi wiły się kolejki. Pandemia skłoniła w sumie 11% Polaków do spontanicznych lub bardziej złożonych remontów. 38% deklaruje, że nic w tym względzie nie zmieniła (czyli również np. przeprowadziła zmiany tak, jak to było zaplanowane wcześniej).

Niemal co trzeci Polak nadal coś w domu zmienia i przerabia, 29% planuje remont w najbliższej przyszłości. Z największym zapałem podchodzą do tego osoby w wieku 45–54 lata (38%) i mieszkańcy największych miast (36%). Oni też byli w tej kwestii najbardziej aktywni na początku pandemii.

Remonty, nowe meble, zmiany na tarasie i w ogrodzie
Covidowe umiejętności – czego się nauczyliśmy i co z nami zostanie na dłużej? Badanie agencji Starcom

Ostatnie pół roku, od momentu ogłoszenia lockdownu i zamknięcia szkół było czasem zupełnie wyjątkowym. Przyniósł on zmiany w życiu bez mała każdego Polaka. Nie zdarza się codziennie, żebyśmy dzielili jakieś doświadczenie w sposób tak masowy, by dotyczyło ono każdego bez wyjątku. Postanowiliśmy więc przeprowadzić to badanie, by przynajmniej spróbować podsumować rewolucję, która wydarzyła się w życiu Polaków. Z lockdownem i kolejnymi ograniczeniami wiązało się wiele negatywnych emocji, lęku, obaw i pytań bez odpowiedzi. Ale też i wiele pozytywów, które zostaną z nami na dłużej – podsumowuje Wiktor Skokowski.

O badaniu
Badanie z serii „HX Study” przeprowadzono na panelu Ariadna, na ogólnopolskiej próbie liczącej 1040 osób. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości. Metoda: CAWI.

  • 1
Starcom zbadał covidowe umiejętności Polaków

Starcom zbadał covidowe umiejętności Polaków

30 września 2020