Amazon niszczy miliony niesprzedanych produktów – pokazało dziennikarskie śledztwo
  • 1
  • 1
23.06.2021 Aktualizacja:

Amazon niszczy miliony niesprzedanych produktów – pokazało dziennikarskie śledztwo

Brytyjska stacja telewizyjna ITV News przeprowadziła śledztwo, z którego wynika, że Amazon co roku niszczy miliony niesprzedanych produktów. Wśród nich są słuchawki, telewizory, laptopy, drony, suszarki do włosów, książki, biżuteria i wiele innych. Produkty te często są zupełnie nowe.

Telewizja nakręciła z ukrycia, co dzieje się w środku olbrzymiego magazynu w szkockim Dunfermline. Uchwyciła tam wielkie kosze produktów przeznaczonych do zniszczenia. Większość z nich oryginalnie zapakowana i nigdy nie użyta. Część to zwroty od klientów. Po zeskanowaniu kodu z opakowania na ekranie wyświetlacza pracownika pojawiała się instrukcja „destroy”, czyli zniszczyć.

W materiale ITV News wypowiada się ananimowo były pracownik firmy. Opowiada, że każdego dnia zniszczonych może zostać nawet kilkadziesiąt tysięcy różnorodnych przedmiotów. Jak wynika z dokumentów, do których dotarła stacja, w jednym tylko tygodniu kwietnia 124 332 produkty przeznaczono do zniszczenia. W tym samym czasie 27 213 produktów otrzymało status „donate”, czyli do podarowania.

Reporterzy ITV News pojechali za ciężarówką z produktami oznaczonymi jako „electrical destroy”. Te trafiły do zakładu zajmującego się odzyskiwaniem energii ze śmieci. Produkty nieelektroniczne trafiły na wysypisko.

Dzieje się tak, ponieważ często taniej jest zniszczyć produkt, niż go magazynować. Amazon wymaga, by większość zamówień była wysyłana w dwa dni robocze. Wiąże się to z tym, że sprzedawca musi zwykle wysłać swój towar do magazynu Amazona. Tam jest on pakowany i za dodatkową opłatą wysyłany do nabywcy. To tzw. usługa Fulfillment by Amazon. Jeśli produkt się nie sprzeda lub zostanie zwrócony, sprzedawca obciążany jest przez amerykańskiego giganta opłatami za magazynowanie. Opłaty te mogą przewyższać wartość samego produktu.

Działania Amazona nie są nielegalne. Ujawnienie procederu budzi jednak spore wątpliwości co do podejścia firmy do ochrony środowiska. W odpowiedzi na materiał ITV News firma wystosowała oświadczenie, w którym tłumaczy, że dąży do zerowej utylizacji produktów. Priorytetem ma być odsprzedaż, darowizna lub recykling.

Ponadto brytyjski premier Boris Johnson stwierdził, że przyjrzy się zagadnieniu.

Źródło: www.www.itv.com

[Aktualizacja]
Po naszej publikacji biuro prasowe Amazona nadesłało oświadczenie. Zamieszczamy je poniżej:

Pracujemy nad całkowitym wyeliminowaniem utylizacji produktów, a naszym priorytetem jest odsprzedaż, przekazanie organizacjom charytatywnym lub recykling niesprzedanych produktów. Żadne towary nie są wysyłane na wysypiska śmieci w Wielkiej Brytanii. W ostateczności wysyłamy produkty do odzysku energii i jednocześnie ciężko pracujemy nad tym, aby liczba takich przypadków spadła do zera.

Jesteśmy zaangażowani w zmniejszanie naszego śladu środowiskowego i budowanie programu zrównoważonej gospodarki, którego celem jest zmniejszenie liczby zwrotów, ponowne wykorzystanie i odsprzedaż produktów oraz zmniejszenie liczby utylizacji.

biuro prasowe Amazona

  • 1
Amazon niszczy miliony niesprzedanych produktów

Amazon niszczy miliony niesprzedanych produktów

S.

1 miesiąc temu

Kasa. Kasa. Kasa.

Arian

1 miesiąc temu

Pozostaje pytanie, jak przed tak działającymi firmami chronić rynek.

23 czerwca 2021

  • 0
  • 4
  • 0
  • 0
  • 2
23.06.2021

Gotowy posiłek to najczęściej fast food – pokazuje badanie ARC Rynek i Opinia

Lokal typu fast food to miejsce, gdzie Polacy najczęściej zamawiają gotowe posiłki. Kolejne pod względem popularności są w równym stopniu restauracje, stacje benzynowe oraz sklepy convenience czy piekarnie. Z badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia w kwietniu tego roku przed otwarciem gastronomii i w czerwcu po jej otwarciu wynika, że obecnie częściej zamawiamy posiłki na miejscu w restauracji niż przez Internet.