Widoczność reklam online – Polska z poprawą na europejskim tle, dobre wskaźniki w IV kwartale. Raport Meetrics
  • 0
  • 1
22.01.2019

Widoczność reklam online – Polska z poprawą na europejskim tle, dobre wskaźniki w IV kwartale. Raport Meetrics

Wskaźnik viewability reklam online w Polsce wzrósł drugi kwartał z rzędu. Dzięki temu nasz rynek awansował o jedną pozycję, z przedostatniego miejsca europejskiej stawki, z wynikiem na poziomie 54 proc. Wyprzedził Szwajcarię (53 proc.) i Włochy (45 proc.) – pokazuje badanie firmy Meetrics.

Według „Viewability Benchmark Report” średnia wartość widoczności dla wszystkich badanych rynków w Europie jest nadal wyższa niż w Polsce. Spadła jednak kwartał do kwartału o 3 p.p., do 58 proc., wobec 61 proc. kwartał wcześniej.

Jak wynika z raportu, w czwartym kwartale 2018 r. w Polsce odsetek wyświetlonych banerów reklamowych spełniających minimalne wytyczne dotyczące widoczności wzrósł do 54 proc. (wobec 53 proc. w III kwartale i 50 proc. w II kwartale). Plasuje to nasz kraj nadal na dole tabeli, jeśli chodzi o porównania międzynarodowe. Pozwoliło jednak przesunąć się o kolejną pozycję w górę.

Średni czas kontaktu z reklamą display (viewable viewtime) także minimalnie w Polsce wzrósł, do poziomu 19 sekund w IV kwartale, wobec 18,7 sekundy w III kwartale 2018 r. Nieznacznie spadło w Polsce natomiast viewability reklam wideo – do 49 proc. w IV kwartale (wobec 50 proc. w III kwartale). Jednocześnie jednak średni czas kontaktu z reklamą wideo wzrósł bardzo wyraźnie, do 18,1 sek. (wobec 15,4 sek. w III kwartale).

Najlepsze wskaźniki wśród formatów reklamowych, jeśli chodzi o średnią widoczność, osiągnęły na polskim rynku w IV kwartale:

  • halfpage (68 proc. viewability i 41,2 sek. czasu kontaktu z reklamą),
  • skyscraper (64 proc. i 17,5 sek.).

W podsumowaniu europejskim najlepszy wynik wśród formatów odnotowuje sitebar (viewability – 80 proc., viewtime – 31,5 sek.). Za nim plasuje się skyscraper (70 proc. i 17,7 sek.). Pod względem czasu kontaktu z reklamą (viewable viewtime) przoduje format medium rectangle. Co prawda miał on viewability na poziomie 50 proc., jednak czas kontaktu z reklamą wyniósł 39,9 sek.

Ogólnie Polska z wynikiem na poziomie 54 proc. poprawiła swoją pozycję. Wciąż plasuje się jednak na dość dalekim miejscu w europejskiej stawce, jeśli chodzi o wskaźnik viewability dla reklam display. Wyprzedza tylko Szwajcarię i Włochy. Europejskim liderem pozostaje tradycyjnie Austria z wynikiem 69 proc. Na drugie miejsce z wynikiem 63 proc. awansowała Francja. W Szwecji wskaźnik ten wyniósł 61 proc., w Wielkiej Brytanii 57 proc., w Niemczech 55 proc., w Szwajcarii 53 proc., we Włoszech 45 proc.

Średnia europejska dla wskaźnika viewability wyniosła w IV kwartale 58 proc. Oznacza to spadek kwartał do kwartału o 3 p.p. (w III kwartale było to 61 proc.). Czas kontaktu z reklamą minimalnie spadł kwartał do kwartału, do 20 sekund (wobec 20,7 sek. w III kwartale).

Wzrost viewability w Polsce w IV kwartale 2018 r., nawet jeśli nie jest to wzrost bardzo spektakularny, cieszy. Tym bardziej że ostatni kwartał roku charakteryzuje się zawsze znacznie większym od przeciętnego obłożeniem powierzchni reklamowych, co teoretycznie może wpływać negatywnie na poziomy viewability. Co więcej, jest to drugi kwartał z rzędu, w którym na naszym rynku sytuacja się poprawia. Można mieć zatem powody do zadowolenia, zwłaszcza że dobrze wypada również porównanie roku do roku. W IV kwartale 2017 r. viewability w Polsce wynosiło 50 proc., a w IV kwartale 2018 osiągnęło poziom 54 proc., co jest już wzrostem dość wyraźnym. Czwarty kwartał to tradycyjnie najgorętszy okres e-commerce i reklamy digital, może będzie to zatem dobry prognostyk dla sytuacji w całym 2019 r. – komentuje Tomasz Piątkowski, country manager Meetrics Polska.

Pełen raport za IV kwartał 2018 r. można znaleźć na stronie www.meetrics.com.

O badaniu
Meetrics w swoich badaniach opiera się na definicji viewability rekomendowanej przez IAB i Media Rating Council. Reklama jest uważana za widoczną, jeśli co najmniej 50 proc. jej powierzchni jest widoczne na ekranie przez co najmniej sekundę (dla reklam wideo – przez co najmniej dwie sekundy).

  • 1

22 stycznia 2019

  • 0
  • 3
  • 0
  • 0
  • 0
22.01.2019

Cyfrowy klient nasz pan – polskie marki coraz skuteczniej zarządzają doświadczeniami klientów. Badanie KPMG

Firmy działające na polskim rynku osiągają coraz lepsze wyniki w budowaniu pozytywnych doświadczeń klientów. Odsetek przedsiębiorstw pozytywnie ocenionych przez konsumentów w Polsce wzrósł o około 10% od 2017 r. Takie wyniki przynosi raport KPMG w Polsce, zatytułowany „[Cyfrowy] klient nasz pan. Jak marki na polskim rynku zarządzają doświadczeniami klientów?”.

21 stycznia 2019