Google ma zapłacić 50 mln euro kary za brak transparentności systemu reklamowego
  • 0
  • 0
21.01.2019

Google ma zapłacić 50 mln euro kary za brak transparentności systemu reklamowego

Francuski urząd ochrony danych osobowych (CNIL) ukarał Google rekordową karą w wysokości 50 mln euro za brak przejrzystej informacji o wykorzystywaniu danych użytkowników. Google jest pierwszą firmą ukaraną na podstawie przepisów RODO.

Według CNIL Google utrudniał użytkownikom dostęp do podstawowych informacji wymaganych przez RODO. Były to:

  • cel przetwarzania danych,
  • czas ich przechowywania,
  • kategorie danych wykorzystywanych do personalizacji reklam.

Utrudnienie polegało na tym, że informacje podzielono i umieszczono w różnych miejscach i dokumentach.

Urząd nakładający karę zauważył też, że zgoda na kierowanie reklam wysyłana użytkownikom nie była jednoznaczna i precyzyjna. Użytkowników nie proszono o zgodę na otrzymywanie reklam, ale o zaakceptowanie polityki prywatności Google w całości.

Zgodnie z przepisami RODO kara mogłaby być wyższa. Duża firma może zapłacić maksymalnie do 4 proc. rocznych obrotów. W przypadku Google byłoby to aż 4 mld euro.

Google zapowiedział podjęcie ewentualnych kroków po analizie orzeczenia.

źródło: Reuters

21 stycznia 2019