„Typowa nietypowa rodzina”. Świąteczna kampania Fundacji Autyzm Up
  • 1
  • 1
5.12.2019

„Typowa nietypowa rodzina”. Świąteczna kampania Fundacji Autyzm Up

Nie ma dokładnych danych na temat liczby osób z autyzmem w Polsce. Szacuje się, że może ich być ponad 340 tys. Czy dla ich rodzin święta to czas zupełnie wyjątkowy? Na to pytanie próbuje odpowiedzieć Fundacja Autyzm Up.

Za każdym razem, kiedy 16-letni Mateusz siada do stołu, pyta zaufaną osobę o ilość cukru w herbacie. Reszta posiłku przebiega zazwyczaj spokojnie. Rutyna dla Mateusza to bezpieczeństwo.

Dziesięcioletni Szymon zna na pamięć rozkłady autobusów i tramwajów oraz czasy przejazdów pomiędzy poszczególnymi przystankami. Na treningu umiejętności społecznych uczy się, że budowanie dialogu nie polega na zasypywaniu rozmówcy informacjami, które mogą go wcale nie ciekawić.

Z kolei 15-letni Wiktor dziennie po mieszkaniu robi około 18 tys. kroków. Chodzenie to dla niego sposób na uspokojenie emocji.

Mateusz, Szymon i Wiktor są kompletnie różni. Mają inne temperamenty, inne zainteresowania, inne wyzwania. Łączą ich: spektrum autyzmu i cudowne rodziny, z którymi tak jak zawsze spędzą nadchodzące święta. Czy będzie to czas wyjątkowy?

Oczywiście, ale tylko ze względu na charakter tych świąt. Na szczęście! W Wigilię, choć to wyjątkowy czas, nasze dzieci zachowują się tak samo. Nie ma wyjątków. Dla niektórych zachowanie mojego syna może być nietypowe, dziwne, śmieszne. To nasza codzienność. Nie walczymy z tym, tylko staramy się pomóc – mówi mama jednego z podopiecznych Fundacji Autyzm Up.

Autyzm przyjmuje różnorodne formy. Nie każda osoba ze spektrum kręci się w kółko i mnoży trzycyfrowe liczby w pamięci. Każda ma za to mocno podkręcony układ nerwowy. Właściwie każda ma też duże szanse na poprawę jakości swojego funkcjonowania przy odpowiednim wsparciu, a przede wszystkim zrozumieniu. Kluczem do sukcesu jest świadome społeczeństwo.

Wigilia w domach osób ze spektrum autyzmu będzie przebiegała bardzo podobnie, jak w rodzinach typowych. Będą się kłócić o tradycje regionalne, czy lepszy jest barszcz, czy żurek. Poczekają na pierwszą gwiazdkę i prezenty. Dzieci będą pozytywnie reagowały na hasło: bądźcie grzeczne, bo Aniołek patrzy. Babcia powie, że teraz już nie lepią takich uszek jak dawniej.

Dla naszych rodzin typowe też jest, że wokół świątecznie przybranego stołu nieustannie krąży Wiktor. Rodzice odsunęli stół od ściany, żeby miał wygodniej. Pytania Szymka dotyczące komunikacji miejskiej można przekierować na inne tory.

Przystanek Poznańska? A wiesz, jak oni mają śmiesznie w Wielkopolsce? Przychodzi do nich Gwiazdor, nie Aniołek. A dla Mateusza przed barszczem na stół wjeżdża herbata. Jak już ją posłodzi, ze spokojem czeka na rutynowe przecież w Wigilię dwanaście potraw.

Nietypowe? To dla nas standardy. Takie mamy rodziny na co dzień, od poniedziałku do niedzieli. I bardzo je kochamy. W święta kompletnie nie czujemy się wyjątkowo. Wyjątkowy jest wspólnie spędzony czas i okazja. Życzymy Wam w te wyjątkowe święta docenienia spokojnej zwyczajności – mówi Bogdan Hajto, prezes Fundacji Autyzm Up.

Fundacja stawia sobie za cel budowanie świadomej społeczności, która jest zaangażowana w poprawę jakości życia osób z autyzmem i ich rodzin. Stara się ciągnąć standardy w górę, przewracać do góry nogami stereotyp i świeżo patrzeć w przyszłość.

Przygotowana kampania świąteczna ma łamać stereotypy. Spektrum autyzmu nie musi kojarzyć się ze smutnym dzieckiem za szybą albo geniuszem znającym na wyrywki książkę telefoniczną. Być może za sprawą lekkiej i świątecznej treści odbiorcy dowiedzą się, jak różnorodny jest autyzm i jakie wyzwania rzuca rodzinom.

  • 1
Fundacja Autyzm Up

Fundacja Autyzm Up chce przełamać stereotypy dotyczące autyzmu

Piotr S.

2 miesiące temu

Spot super :-)

5 grudnia 2019

4 grudnia 2019