Sztuczna inteligencja na granicy ludzkiej percepcji? – raport Neuroinsight Lab
  • 0
  • 12
22.04.2024

Sztuczna inteligencja na granicy ludzkiej percepcji? – raport Neuroinsight Lab

Jak mózg człowieka odnajduje się w erze AI? W raporcie „Człowiek vs. AI: Czy AI przekroczyło granice ludzkiej percepcji?” Neuroinsight Lab (by SeeWidely) zgłębia złożoną interakcję między ludzkim poznaniem a sztuczną inteligencją.

Raport stara się zmienić sposób, w jaki rozumiemy AI. Odkrywa subtelne i często nieuchwytne różnice w sposobie, w jaki ludzka percepcja radzi sobie z treściami przez nią wygenerowanymi. Wyniki neurobadania rzucają światło na naszą zdolność do (nie)rozróżniania oraz oceny treści generowanych przez AI. Ma to kluczowe znaczenie w kontekście rosnącej obecności sztucznej inteligencji w mediach, edukacji i biznesie.

Widzimy, że ludzie mają trudności z jednoznacznym odróżnieniem treści AI od tych stworzonych przez człowieka. Wskazuje to na rosnące zdolności AI do generowania przekonujących materiałów. To prawie jak rzut monetą, czy uda nam się rozpoznać, czy dana treść została wygenerowana przez AI czy została stworzona przez człowieka. Jednak to, co jest kluczowe, to właśnie nasze przekonanie o pochodzeniu, a nie realne źródło drastycznie wpływa na to, jak ocenimy daną treść i czy jej zaufamy.

Jesteśmy na progu nowej ery. Granice między twórczością ludzką a sztuczną inteligencją stają się coraz bardziej rozmyte. To neurobadanie otwiera drzwi do zrozumienia naszej własnej percepcji. Jednocześnie podważa nasze założenia o tym, co uważamy za „ludzkie” – mówi Marcin P. Stopa, head of neuroresearch w Neuroinsight Lab (by SeeWidely).

Treści wygenerowane przez AI były odbierane jako bardziej rzetelne i obiektywne pomimo braku w nich „human touch”

Z kolei co trzecia treść stworzona przez człowieka była wskazywana przez badanych jako wygenerowana przez AI.

Podstawą analizy była aktywność elektryczna mózgu uzyskana za pomocą EEG połączonego z eye-trackingiem. Wnioski dostarczyły wglądu w różnice, w jaki sposób nasze mózgi przetwarzają i angażują się w treści w zależności od ich postrzeganego pochodzenia.

  • Czy informacja, że treść została wygenerowana przez sztuczną inteligencję, wpływa na jej postrzeganą wiarygodność?
  • Po czym rozpoznajemy treści wygenerowane przez AI bądź co sprawia, że ich nie rozpoznajemy?
  • Co sprawia, że treść stworzona przez człowieka jest oceniana jako wygenerowana przez AI? Jakie strategie przyjmuje mózg, aby odnaleźć się w erze AI?

Odpowiedzi na te i wiele innych pytań dostarcza raport „Człowiek vs. AI: Czy AI przekroczyło granice ludzkiej percepcji?” wydany przez Neuroinsight Lab (by SeeWidely). Opracowanie dostępne jest na stronie: ai.neuroinsightlab.pl.

Marketing przy Kawie jest patronem medialnym publikacji.

  • 12
raport „Człowiek vs. AI: Czy AI przekroczyło granice ludzkiej percepcji?”

Raport „Człowiek vs. AI: Czy AI przekroczyło granice ludzkiej percepcji?”

raport „Człowiek vs. AI: Czy AI przekroczyło granice ludzkiej percepcji?”
raport „Człowiek vs. AI: Czy AI przekroczyło granice ludzkiej percepcji?”
raport „Człowiek vs. AI: Czy AI przekroczyło granice ludzkiej percepcji?”
raport „Człowiek vs. AI: Czy AI przekroczyło granice ludzkiej percepcji?”
raport „Człowiek vs. AI: Czy AI przekroczyło granice ludzkiej percepcji?”
raport „Człowiek vs. AI: Czy AI przekroczyło granice ludzkiej percepcji?”
raport „Człowiek vs. AI: Czy AI przekroczyło granice ludzkiej percepcji?”
raport „Człowiek vs. AI: Czy AI przekroczyło granice ludzkiej percepcji?”
raport „Człowiek vs. AI: Czy AI przekroczyło granice ludzkiej percepcji?”
raport „Człowiek vs. AI: Czy AI przekroczyło granice ludzkiej percepcji?”
raport „Człowiek vs. AI: Czy AI przekroczyło granice ludzkiej percepcji?”

 

20 kwietnia 2024

19 kwietnia 2024

18 kwietnia 2024