„Święta Warmia” – kampania powiatu olsztyńskiego
  • 0
  • 2
2.06.2020

„Święta Warmia” – kampania powiatu olsztyńskiego

Powiat olsztyński rozpoczął kampanię promującą region. Jej motywem przewodnim są słowa Jana Pawła II, który nazwał tę ziemię świętą. Działania odnoszą się do bogatego dziedzictwa architektury sakralnej.

Jak wynika z przywołanych przez starostwo powiatowe badań rynku, w tym roku około 90% Polaków spędzi urlop w kraju. W opinii ekspertów będzie to przede wszystkim wypoczynek w gronie rodzinnym lub w grupach bliskich znajomych, w nieodległych zakątkach Polski, w małych pensjonatach, domkach czy gospodarstwach agroturystycznych, dających poczucie spokoju i bezpieczeństwa. Jak przekonuje powiat olsztyński, wszystko to znaleźć można na Warmii.

Wyróżnikiem regionu ma być jego świętość. Starostwo przywołuje słowa wypowiedziane na temat Warmii przez papieża Jana Pawła II: „Była zawsze wierna Bogu i Kościołowi katolickiemu, zasługując na zaszczytne miano Świętej Warmii”.

O świętości tej ziemi świadczyć ma przede wszystkim bogate dziedzictwo architektury sakralnej, której zagęszczenie jest na Warmii dużo większe niż w innych częściach kraju (ponad 2,5 tys. obiektów). Najważniejszymi obiektami są sanktuarium w Gietrzwałdzie – zwane polskim Lourdes, jedynym w kraju oficjalnie uznanym przez Kościół miejscem cudu objawień Matki Boskiej oraz w Świętej Lipce, zwanej Częstochową Północy. Co roku odwiedza je około miliona turystów.

Wpisując się specyfikę tegorocznych wakacji oraz wykorzystując rozwijający się segment turystyki religijnej, postanowiliśmy zaoferować nowy produkt – Szlak Świętej Warmii. Przy okazji pobytu u nas w lesie, nad jeziorem, warto też zwiedzić najbliższe okolice. Zwłaszcza że jest co zobaczyć i każdy może tu na Warmii znaleźć dla siebie coś interesującego – mówi Andrzej Abako, starosta powiatu olsztyńskiego, inicjator przedsięwzięcia.

Szlak Świętej Warmii nawiązuje do Drogi św. Jakuba wiodącej do hiszpańskiego Santiago de Compostela. To gotowa propozycja tematycznej wycieczki-pielgrzymki. Szlak tworzy 16 stacji. Wśród nich są znane nie tylko w regionie miejsca pielgrzymkowe, sanktuaria, szlaki pątnicze, ale także historyczne obiekty sakralne związane z ciekawą historią biskupstwa warmińskiego oraz różnymi wydarzeniami o charakterze religijnym, historycznym i legendarnym.

Pierwsza z nich to Bałdy, Wrota Warmii, przez które z Warszawy przybywali do swojej diecezji kolejni biskupi warmińscy. Następnie są:

  • Gietrzwałd,
  • Olsztyn,
  • Głotowo,
  • Dobre Miasto,
  • Lidzbark Warmiński,
  • Stoczek Klasztorny,
  • Bisztynek,
  • Reszel,
  • Święta Lipka,
  • Tłokowo,
  • Krosno,
  • Chwalęcin,
  • Pieniężno,
  • Frombork.

Szlak kończy się w Braniewie – pierwszej historycznej stolicy regionu.

Podstawą projektu jest przygotowany przez pracowników promocji olsztyńskiego starostwa przewodnik po Świętej Warmii (także w formacie audiobooka). Książka zawiera historie i opisy poszczególnych stacji. Przez okres wakacji będzie ona drukowana w odcinkach w lokalnej „Gazecie Olsztyńskiej”. Z kolei olsztyński oddział TVP będzie emitował przegotowane na jej podstawie audycje prezentujące poszczególne stacje. Nagrania te najprawdopodobniej trafią także na antenę TVP Polonia, TVP Kultura i TVP Historia.

Audiobook będzie prezentowany również na antenach różnych stacji radiowych. Z czasem nagrania pojawią się na płytach CD i DVD. Wydawnictwa te uzupełniać będzie tradycyjna mapa turystyczna. Materiały trafią też na poświęconą szlakowi stronę internetową.

Starostwo we współpracy z partnerami przygotowało gadżety związane ze szklakiem, m.in. z regionalną Piekarnią Tyrolską „warmiński chleb pielgrzyma” – pieczywo w formie nawiązującej do logo projektu. Przygotowywana jest też seria walorów filatelistycznych związanych ze szlakiem. Projekt jest otwarty, cały czas będzie uzupełniany o kolejne przedsięwzięcia promocyjne.

Chcemy w ten sposób przyciągnąć do nas turystów, a tym samym wesprzeć naszych przedsiębiorców z branży hotelarsko-gastronomicznej w tym trudnym dla nich okresie. Cieszę się, że udało nam się zarazić tym projektem lokalne samorządy – nie tylko te z powiatu olsztyńskiego – władze województwa, lokalne media i przedsiębiorców. Warto podkreślić, że swoim patronatem objął to przedsięwzięciem arcybiskup Józef Górzyński, metropolita warmiński, który również wspiera nasze inicjatywy – dodaje Abako.

  • 2
„Święta Warmia”

„Święta Warmia” i jej szlak

2 czerwca 2020

1 czerwca 2020