Ponad 8 mln kary dla Telestrady za podszywanie się pod dotychczasowego operatora
  • 0
  • 1
18.12.2020

Ponad 8 mln kary dla Telestrady za podszywanie się pod dotychczasowego operatora

Ponad 8 mln zł kary za wprowadzanie konsumentów w błąd i nieuczciwe praktyki rynkowe nałożył prezes UOKiK, Tomasz Chróstny na Telestradę. Przedstawiciele spółki pozyskiwali klientów, podszywając się pod ich dotychczasowego operatora. Firma nie wydawała konsumentom podpisanych z nimi dokumentów: umów i załączników do nich.

Działalności Telestrady przyglądaliśmy się od końca 2019 r., gdy zaczęły do nas napływać liczne skargi na jej praktyki. Wszczęliśmy wobec spółki postępowanie, które potwierdziło sygnały konsumentów. Absolutnie niedopuszczalne jest podszywanie się pod innych przedsiębiorców i wykorzystywanie tego do wprowadzania konsumentów w błąd. W tym przypadku dużą grupę poszkodowanych stanowili seniorzy, zatem zachowanie przedsiębiorcy należy potępić z jeszcze większą stanowczością – informuje prezes UOKiK.

Przedstawiciele Telestrady po telefonicznym kontakcie pracownika spółki z potencjalnym klientem zjawiali się w jego domu, aby podpisać umowę. Na celownik wzięli głównie osoby starsze, powyżej 65. roku życia. W jednej ze skarg konsumenta z Ostródy czytamy (pisownia oryginalna): „Zjawił się mężczyzna do mojego domu o przedłużenie umowy na telefon stacjonarny z Orange. Ja pytałem jego, czy on jest z Orange. Powiedział, że musieli zmienić z Orange na Telestradę ze względu na podatek. Ja uwierzyłem, a to on skłamał, bo przyszły nam rachunki z Orange i Telestrady. Ja mam 89 lat i nie mogę na dwie firmy płacić”. W skardze wnuczki konsumenta zaś dowiadujemy się: „z relacji dziadka wynika, że umowa została dosłownie podpisana na masce samochodu”.

Po pierwsze, przedstawiciele Telestrady wprowadzali w błąd swoich potencjalnych klientów, sugerując, że reprezentują ich dotychczasowego operatora, który oferuje im zmianę warunków na korzystniejsze. Zgodnie z prawem przed podpisaniem umowy powinniśmy dostać pełne, jednoznaczne i rzetelne informacje o ofercie i przedsiębiorcy, który ją przedstawia. Tylko w takim przypadku mamy szansę podjąć świadomą decyzję, czy związać się umową. Po drugie, spółka nie wydawała konsumentom podpisanych z nimi umów i załączników do nich – wyjaśnia prezes UOKiK.

Praktyki Telestrady godziły w interesy konsumentów. Spółka miała świadomość, że działania jej przedstawicieli w różnych regionach kraju są niezgodne z prawem. O wątpliwych praktykach pracowników wiedziała nie tylko ze skarg konsumentów, ale również z licznych wystąpień miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów czy Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności, prezes UOKiK zdecydował o nałożeniu na podmiot kary finansowej w wysokości ponad 8 mln zł. Ocenił praktyki przedsiębiorcy jako szczególnie uderzające w interesy konsumentów. Decyzja jest nieprawomocna.

Zgodnie z decyzją prezesa UOKiK Telestrada ma:

  • zapłacić ponad 8 mln zł kary pieniężnej,
  • zawiadomić konsumentów, którzy od 1 stycznia 2018 r. do 30 czerwca 2020 r. zawarli ze spółką umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych o decyzji prezesa UOKiK,
  • opublikować oświadczenie o decyzji prezesa UOKiK na swojej stronie internetowej.

Wprowadzanie konsumentów w błąd to nieuczciwa praktyka rynkowa. Grozi za nią kara do 10 proc. obrotów firmy. W przeszłości UOKiK karał już firmy telekomunikacyjne za podszywanie się pod dotychczasowego operatora. Wśród ukaranych była np. Telekomunikacja Stacjonarna.

  • 1
Benefit Systems

Benefit Systems z prawie 27 mln zł kary

Arian

4 tygodnie temu

Zawiadomić o czym?

Aż dziw, że brakuje w decyzji punktu o bezwarunkowym anulowaniu wszystkich umów zawartych od 1 stycznia 2018. Z automatu.

18 grudnia 2020