Polacy coraz bardziej wierzą w programy lojalnościowe – pokazuje badanie ARC Rynek i Opinia
  • 0
  • 3
29.08.2019

Polacy coraz bardziej wierzą w programy lojalnościowe – pokazuje badanie ARC Rynek i Opinia

59% Polaków deklaruje, że korzysta z programów lojalnościowych. Z roku na rok istotnie rośnie odsetek tych, którzy używają aplikacji mobilnych programów. Większa niż jeszcze rok temu grupa użytkowników stwierdza, że programy to korzyść nie tylko dla firm, lecz i konsumentów. Rośnie też grupa najbardziej aktywnych uczestników – wynika z badania „Monitor programów lojalnościowych” ARC Rynek i Opinia.

Polacy najczęściej korzystają z trzech programów lojalnościowych:

  • Moja Biedronka,
  • Payback,
  • Club Vitay.

Warto zauważyć, że program Lidl Plus, który został wprowadzony cztery miesiące przed realizacją badania, znalazł się na wysokiej, siódmej pozycji. Z kolei najlepiej oceniane są programy Rossnę! (85%) i Club Rossmann (82%).

Najpopularniejsze programy lojalnościowe (top 5):

Źródło: „Monitor programów lojalnościowych 2019”, ARC Rynek i Opinia

Podobnie jak w latach poprzednich, najczęściej uzyskiwaną korzyścią jest rabat lub zniżka na zakup produktów czy usług. Tym razem jednak widać wyraźny wzrost zainteresowania możliwością wsparcia w ramach programu wybranego celu charytatywnego (wzrost z 4% do 10%).

Uczestnicy programów lojalnościowych wykazują też coraz większą aktywność w programach. Aktualnie ponad 40% z nich to osoby bardzo aktywne. Oznacza to, że są na bieżąco, jeśli chodzi o status w programie i starają się zawsze korzystać z dostępnych zniżek czy nagród. Wskaźnik ten wzrósł w porównaniu do poprzedniej edycji o 10 p.p.

Największą grupę nadal stanowią uczestnicy aktywni. To tacy, którzy od czasu do czasu sprawdzają swój status i okazują kartę programu, gdy przypomni im o tym sprzedawca.

Poziom aktywności uczestników programów lojalnościowych (2016–2019):

Źródło: „Monitor programów lojalnościowych 2019”, ARC Rynek i Opinia

Warto zauważyć, że w porównaniu z ubiegłym rokiem o 12 p.p. wzrósł odsetek osób korzystających z aplikacji mobilnych programów lojalnościowych (z 60% do 72%). Z aplikacji tych korzystają najczęściej osoby do 35. roku życia, przy czym wyższy odsetek stanowią kobiety.

Uczestnicy najczęściej korzystają z aplikacji Klubu Rossmann. Łącznie jednak to programy hipermarketów i dyskontów mają największy udział wśród korzystających z aplikacji mobilnych. Duże znaczenie miało tu z pewnością pojawienie się aplikacji programu Lidl Plus.

Polscy konsumenci częściej niż jeszcze rok temu dostrzegają korzyści dla siebie wynikające z uczestnictwa w programach lojalnościowych. O 8 p.p. wzrósł odsetek osób twierdzących, że programy lojalnościowe są tak samo korzystne dla firm, jak i klientów.

Postrzeganie korzyści z programów lojalnościowych przez uczestników:

Źródło: „Monitor programów lojalnościowych 2019”, ARC Rynek i Opinia

Programy lojalnościowe mają się bardzo dobrze, mimo że pojawiały się głosy na rynku, że Polacy być może są nimi zmęczeni i coraz mniej chętni do aktywności. Od kilku lat odsetek Polaków korzystających z programów się w zasadzie nie zmienia i oscyluje wokół 60%.

Na podstawie naszego najnowszego badania wyraźnie widać, że rośnie grupa osób bardzo aktywnych w programach. Jest to niewątpliwie zasługa programów sieci spożywczych i drogeryjnych, gdyż właśnie tam robimy najczęściej zakupy i tam też najłatwiej jest nam zdobyć w miarę szybko odpowiednią liczbę punktów, za którą należy nam się jakaś korzyść. To zdecydowanie przywraca wiarę w programy lojalnościowe oraz przekłada się na wzrost przywiązania do danej marki – komentuje Agnieszka Doktorska, kierownik projektu z ARC Rynek i Opinia.

O badaniu
„Monitor programów lojalnościowych 2019” to dziewiąta edycja badania ARC Rynek i Opinia na temat programów lojalnościowych. Badanie przeprowadzono w dwóch etapach.

  • Pierwszy etap – badanie na reprezentatywnej próbie pod względem płci, wieku, wykształcenia, wielkości miejscowości zamieszkania oraz województwa. Metoda: CATI, próba N=1002.
  • Drugi etap – badanie wśród uczestników programów lojalnościowych (struktura próby zgodna ze strukturą uczestników programów ustaloną w pierwszym etapie badania). Metoda: CAWI, próba N=805.

Termin realizacji badania: lipiec 2019 r.

29 sierpnia 2019