- 0
- 2
Po trzech kwartałach wartość rynku reklamy online osiągnęła ponad 4,7 mld zł
Wartość rynku reklamy online osiągnęła po trzech kwartałach 4,7 mld zł, dzięki dynamice wzrostu na poziomie 9%. Wydatki na komunikację cyfrową wzrosły o prawie 400 mln zł w ujęciu rok do roku – wynika z badania IABPolska/PwC AdEx.
W trzecim kwartale 2022 r. tempo rozwojowe nieco wyhamowało względem wcześniejszego trymestru (12%). Osiągnęło indeks wzrostu na poziomie 6,2%. Przełożyło się to na dynamikę na poziomie 9,2% w okresie styczeń – wrzesień.
Ogólny obraz rynku nie zmienił się istotnie
Wciąż dominuje reklama graficzna (obejmująca statyczny display oraz wideo), z 43% udziału. Jej dynamika wyniosła 5%, a motorem napędowym było w dużym stopniu wideo online. SEM, pozyskujący prawie jedną trzecią tortu reklamowego online, odnotował indeks wzrostu na poziomie 6%. Wysoki indeks odnotowały ponownie ogłoszenia (wzrost o 27%). Wzrosty odnotowano zarazem we wszystkich kluczowych kanałach sprzedaży reklamy online: w modelu programmatic, w urządzeniach mobilnych oraz w mediach społecznościowych.
Biorąc pod uwagę podział branżowy – ranking reklamodawców nie uległ istotnym zmianom. Największe wzrosty wartości odnotowały branże:
- podróże i turystyka, HoReCa,
- sprzęty domowe, meble, deko,
- nieruchomości,
- finanse.
O badaniu
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 r.
W badaniu biorą udział wszystkie najważniejsze firmy internetowe. Wyniki nie wyczerpują jednak pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.
W badaniu uwzględniono przychody następujących podmiotów: Agora, Burda Media, Cormedia, CS Group (szacowane), Dentsu Aegis, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GK Digitree Group, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Pracuj, Grupa Wirtualna Polska, Grupa ZPR Media, Havas Media, IDG, IPG Mediabrands, LeadR, Lowe Media, NetSprint, Novem, OLX, OMD, Polsat-Interia, Polska Press Grupa, Publicis Groupe, Ringier Axel Springer Polska, Społeczności, Ströer Digital, TVN, TVP. Szacunki oparte są na danych PwC, IHS oraz Gemius.
- 1