Operatorzy nie oddają konsumentom niewykorzystanych środków. 20 mln zł kary dla Polkomtela
  • 0
  • 1
10.02.2020

Operatorzy nie oddają konsumentom niewykorzystanych środków. 20 mln zł kary dla Polkomtela

UOKiK sprawdza, czy operatorzy komórkowi oddają konsumentom niewykorzystane pieniądze, gdy minie ważność konta na kartę. W takich krajach, jak Niemcy, Austria, Węgry, Chorwacja czy Hiszpania zwrot niewykorzystanych środków jest powszechną praktyką. Urząd wydał pierwszą decyzję w tej sprawie. Nałożył 20 mln zł kary na Polkomtel.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów we wrześniu 2016 r. wszczął postępowania przeciwko czterem największym operatorom: Orange Polska, P4, Polkomtelowi oraz T-Mobile Polska. Wątpliwości budziło to, że brak kolejnego doładowania telefonu na kartę oznaczał, że przepadają niewykorzystane środki.

Podstawą do przyjrzenia się tej praktyce były skargi konsumentów. Pierwsze postępowanie właśnie się zakończyło.

Uznałem, że Polkomtel naruszył zbiorowe interesy konsumentów, dlatego nałożyłem na przedsiębiorstwo karę ponad 20 mln zł. Liczyliśmy, że operator wystąpi z propozycją wydania decyzji zobowiązującej pomimo długiego czasu trwania postępowania. Tak się nie stało. Co więcej, praktyka nadal trwa – mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zgodnie z regulaminem Polkomtelu, jeżeli np. klient ma tzw. Taryfę elastyczną na kartę, to po doładowaniu za 50 zł będzie mógł przez 90 dni wykonywać połączenia. Gdy nie wykorzysta wszystkich środków i nie doładuje ponownie karty, pieniądze przepadają.

Jedynym sposobem na ich odzyskanie jest złożenie reklamacji. Środki wpływają jednak na konto abonenckie, a nie są wypłacane w gotówce. Wobec tego ta możliwość nie dotyczy osób, które już nie korzystają z usług tego operatora. Tym samym Polkomtel utrudnia zmianę firmy telekomunikacyjnej.

Na rynku usług telekomunikacyjnych panuje duża konkurencja, więc konsument powinien móc swobodnie wybierać najlepsze dla siebie oferty pre-paid. Tak się jednak nie dzieje, bowiem konsument jest zmuszony do wykupywania doładowań tylko od jednego operatora z obawy przed utratą zgromadzonych na karcie środków pieniężnych. To operator dysponuje środkami swoich klientów i powinien je zwrócić na wniosek konsumenta automatycznie, tak jak się to odbywa na innych europejskich rynkach – dodaje prezes UOKiK.

W takich państwach jak Niemcy, Austria, Węgry, Chorwacja czy Hiszpania zwrot niewykorzystanych środków jest powszechną praktyką.

Kara za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów wyniosła ponad 20 mln zł (20 433 226 zł). Prezes UOKiK nakazał Polkomtelowi zaniechać tej praktyki i opublikować rozstrzygnięcie urzędu na stronie internetowej.

  • 1
Operatorzy nie oddają konsumentom niewykorzystanych środków. Polkomtel został ukarany

Operatorzy nie oddają konsumentom niewykorzystanych środków. Polkomtel został ukarany

Arian

2 miesiące temu

Populistyczny gest politycznego nominata.
Telekomy rżną konsumentów na kasę od lat i przez lata nikt z tym nic nie robił, aż przyszła kampania prezydencka i nagle uderza się w korporację ku uciesze gawiedzi żądnej sprawiedliwości społecznej.

Rozwiń komentarze

10 lutego 2020

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 5
10.02.2020

Czy e-sklepy chronią odbiorców? „Raport bezpieczeństwa e-mail 2020”

Firma EmailLabs przygotowała „Raport bezpieczeństwa e-mail 2020”. Publikacja objęła ponad 7 tys. najpopularniejszych stron WWW w Polsce w kategoriach: e-commerce, fintech, systemy rezerwacyjne oraz firmy kurierskie. To od nich przeciętny Kowalski otrzymuje najwięcej e-maili – transakcyjnych, potwierdzeń zamówień, marketingowych, jak i newsletterów oraz wiadomości dotyczących promocji.