„Omni-commerce. Kupuję wygodnie” – raport e-Izby
  • 0
  • 0
16.05.2018

„Omni-commerce. Kupuję wygodnie” – raport e-Izby

73 proc. internautów kupuje produkty z tej samej kategorii w więcej niż jednym kanale zakupowym. Tak wynika z raportu e-Izby poświęconego zjawisku omni-commerce, czyli zakupów wielokanałowych.

Zakupy to obecnie wielokanałowy proces. Sklepy stacjonarne już nie są numerem jeden na liście ulubionych miejsc zakupowych Polaków. Współcześni konsumenci migrują między różnymi kanałami sprzedaży, kierując się przede wszystkim wygodą. Retailerzy powinni być jak ich klienci: smart, social i przede wszystkim omni-commerce – podkreśla Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.

Zakupy smartfonem w górę
41 proc. internautów dokonało ostatniego zakupu wielokanałowo, a 43 proc. wskazało, że kupuje produkty konkretnej marki w więcej niż jednym kanale sprzedażowym.

Porównując wyniki obecnego badania do wyników raportu „M-commerce. Kupuję mobilnie” z 2016 r., można zauważyć wyraźny wzrost wykorzystania w procesie zakupowym smartfonów (56 proc., +6 p.p.). Odbywa się to kosztem tabletów (21 proc., -4 p.p.). Może to wynikać z rozszerzenia linii smartfonów czołowych marek o modele z dużym ekranem.

Rośnie zainteresowanie urządzeniami mobilnymi, w szczególności smartfonami. Nie towarzyszy temu jednak spadek wykorzystania urządzeń pełnowymiarowych, jak laptop czy komputer stacjonarny. Konsumenci po prostu w różnych okolicznościach korzystają z najwygodniejszych dla siebie urządzeń.

W miejscu sprzedaży używamy smartfona
Urządzenia mobilne wykorzystywane są średnio w ponad dwóch miejscach. Najczęściej Polacy wciąż korzystają z nich w domu (60 proc., +9 p.p.), a następnie w podróży (39 proc.).

Dość mocno w stosunku do 2016 r. wzrosło wykorzystanie urządzeń mobilnych w miejscach zakupowych (34 proc., +7 p.p.). Dziś w punkcie sprzedaży korzysta z nich co trzeci ich posiadacz. Wśród e-kupujących wykorzystanie urządzeń mobilnych w punktach sprzedaży jest obecnie o 7 p.p. wyższe niż w 2016 r. Wynosi 43 proc. Wśród m-kupujących wzrosło natomiast o 2 p.p. i wynosi 39 proc.

Ulubione miejsca zakupowe Polaków
Polscy konsumenci różnie typują swoje ulubione miejsce zakupowe. Sklepy stacjonarne nie mają już monopolu w tym zakresie. Wśród badanych zapytanych o ulubione miejsce 32 proc. wskazało sklepy stacjonarne, a 41 proc. jakieś miejsce wirtualne. W tym 14 proc. wybrało platformy zakupowe, 12 proc. e-sklepy, a 8 proc. media społecznościowe. Dla 7 proc. internautów ulubionym miejscem zakupowym są aplikacje mobilne.

Cały raport znajduje się na stronie www.eizba.pl.

O badaniu
Raport powstał na podstawie badania przeprowadzonego przez agencję Mobile Institute. W ramach projektu zebrano opinie 1958 internautów, wykorzystując responsywne ankiety CAWI emitowane na stronach WWW oraz w wysyłce e-mailowej.

Struktura próby w badaniu CAWI została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej i odpowiada strukturze polskich internautów w wieku 15 i więcej lat pod względem płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania.

W analizie wzięto pod uwagę tylko kompletne ankiety. Dane zbierane były od 9 do 17 kwietnia 2018 r.

16 maja 2018

15 maja 2018