Nutellowe zamieszki. Promocja cenowa marki wywołała bójki we francuskich sklepach
  • 1
  • 0
27.01.2018

Nutellowe zamieszki. Promocja cenowa marki wywołała bójki we francuskich sklepach

W sklepach sieci handlowej Intermarche zaoferowano krem Nutella z 70-procentową obniżką. Wywołało to szturm klientów, wzywano policję. Niektóre media nazwały wydarzenia „zamieszkami nutellowymi”. Właściciel marki, koncern Ferrero od lat stosuje strategię łączącą duże wydatki na reklamę i stosunkowo niskie ceny.

Informacje archiwalne dostępne są wyłącznie dla naszych subskrybentów

Zarejestruj się bezpłatnie, aby otrzymać dostęp do bazy ponad

49742 informacji, newslettera

oraz informacji handlowych m.in. o wydarzeniach branżowych, usługach czy produktach wspierających marketing.

Masz już konto? Zaloguj się

Paulina Mitelsztedt

3 lata temu

Intermarché przyznalo, ze promocyjna cena byla ustalona przez Intermarché, bez porozumienia z Ferrerro, co ukazalo w swietle dziennym polityke cenowa dystrybutorow, ktora od lat w kraju, ktory wymyslil koncept supermarketu, jest drapiezna, a ich hegemonia duza.
http://www.cbnews.fr/marques/affaire-nutella-et-pampers-intermarche-ne-le-fera-plus-a1040361
Dlatego wlasnie, po "aferze nutellowej" marki dystrybutorow podpisaly miedzy soba porozumienie o nieoferowaniu wiecej "tego typu promocji", a Ministerstwo Gospodarki i Finansow przygotowuje projekt ustawy kontrolujacy promocje w marketach oraz prog sprzedazy na straty produktow rolnych, czyli kontrola ceny skupu, by chronic interesy rolnikow. Pomysl ten jednak pochodzi znow od samych supermarketow i jest kwestionowany jako ostatecznie podnoszacy ceny dla konsumenta finalnego.
http://strategies.fr/actualites/marques/4006192W/le-maire-critique-la-promotion-d-intermarche-sur-le-nutella.html

Wg organizacji zajmujacej sie ochrona praw konsumenta UFC Que Choisir, obecne prawo zabraniajace sprzedazy ponizej ceny skupu zostalo zlamane przez Intermarché w przypadku sprzedazy Nutelli w promocji -70%.
http://www.ufc-quechoisir-sarthe.fr/ega-hausse-srp-consequences-consommateur

Polityka cenowa Ferrerro ma tutaj jak widac niewiele do rzeczy, bardziej polityka cenowa, by nie powiedziec samowolka, marketow. Intermarché bylo zdziwione reakcja konsumentow, ktora obrazuje rosnaca niepewnosc w swietle rosnacej inflacji, ujawniajaca sie u grup spolecznych o malym budzecie, niepewnosc dotyczaca przyszlosci wobec filozofii rzadu Emmanuela Macrona. Daje to pole do popisu populistycznej prawicy, a Laurentowi Wauquiez szanse na marzenia, ze rozhula Twitter jak Donald Trump, zalac sie, ze ceny m. in papierosow ida do gory, podbudzając jeszcze te niepewnosc.
Nutella, typowy zakup hedoniczny i rownie niezdrowy, moze zostac zaliczona do tej grupy.
Jesli w czasie rewolucji Maria Antonina, wg interpretacji Rousseau, chetnie widzialaby klasy srednie jedzace la brioche - odpowiednik polskiej chalki, to dzis klasa srednia we Francji boi sie, ze ta wlasnie chalka zostanie im zabrana.

Przyklad ten jest rowniez znamienny do brytyjskiego/ anglosaskiego niezrozumienia rzeczywistosci kulturowej Francuzow: Marie Antoinette nigdy nie powiedziala "Let them eat cake" tylko "Qu'ils mangent de la brioche". Nie ma chleba, niech jedza chalke. Nie ciastka!
https://www.thoughtco.com/let-them-eat-cake-er-brioche-oh-nevermind-3299161

Media brytyjskie rzadko sa idealnym odbiciem francuskiego spojrzenia na gospodarke - diametralnie roznego od liberalno-rojalistycznego podejscia Brytyjczykow.
To dwie mentalnie odmiennie kultury- czesto efekt takiej analizy jest podobny do tego uzyskanego, gdy Niemieccy dziennikarze analizuja problemy w Polsce. Nie mozna powiedziec, ze sie kompletnie myla, ale rzadko tez trafiaja w sedno sprawy, ktore wymaga bardzo szerokiego, a zarazem szczegolowego spojrzenia na lokalne myslenie i rozwiazania.

26 stycznia 2018