„Niby wiadomo, kto jest po drugiej stronie” – kampania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę
  • 0
  • 1
27.02.2024

„Niby wiadomo, kto jest po drugiej stronie” – kampania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę po dwudziestu latach aktualizuje hasło znanej kampanii społecznej. Rozpoczyna kolejną akcję przeciwdziałania wykorzystywaniu seksualnemu dzieci online.

„Niby wiadomo, kto jest po drugiej stronie” to nawiązanie do zorganizowanej przez FDDS pierwszej w Polsce kampanii z 2004 r. o bezpieczeństwie dzieci w internecie. Jej hasło brzmiało: „Nigdy nie wiadomo, kto jest po drugiej stronie”. Mężczyzna w średnim wieku wystukujący na klawiaturze komputera: „Cześć, Aniu. Tu Wojtek. Też mam 12 lat. Chętnie cię poznam” stał się na długie lata ikoną problemu uwodzenia dzieci w sieci.

  • 1
Kampania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę z 2004 r.

Kampania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę z 2004 r.

Dostosowany do współczesnych realiów przekaz kampanii opiera się na najnowszej wiedzy badawczej

Jak zwracają uwagę specjaliści FDDS, sprawcami uwodzenia dzieci w sieci wbrew pozorom są najczęściej osoby, które dziecko zna (np. z rodziny, otoczenia, ze szkoły) lub myśli, że zna (np. influencerzy z sieci). Wiadomo też, że sprawcy zazwyczaj nie ukrywają przed dziećmi swojej tożsamości, a często nawet swoich intencji.

  • 1
Kampania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę z 2024 r.

Kampania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę z 2024 r.

– Jesteśmy dumni z kampanii „Nigdy nie wiadomo, kto jest po drugiej stronie”. Niepokoiło nas jednak, że takie stereotypowe ujęcie problemu może pozostawać po latach dla wielu osób jedyną ilustracją uwodzenia dzieci w sieci. Dlatego w 20. rocznicę kampanii przygotowaliśmy reklamy nawiązujące do tych archiwalnych.

Zmieniliśmy jednak hasło „Nigdy nie wiadomo…” na „Niby wiadomo…” w nawiązaniu do wszystkich tych sytuacji, kiedy dziecko zna sprawcę, ale nie spodziewa się z jego strony krzywdy. Zmieniliśmy też postaci występujące w reklamie i treść ich internetowej rozmowy. Za punkt odniesienia posłużyły nam m.in. materiały ujawnione w tzw. Pandora Gate, dotyczącej uwodzenia dzieci przez popularnych influencerów – wyjaśnia Łukasz Wojtasik z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

W serwisie www.dzieckowsieci.pl organizatorzy prezentują wytyczne dotyczące skutecznej profilaktyki uwodzenia dzieci online. Podpowiadają też rodzicom, jak rozmawiać z dziećmi i nastolatkami na temat relacji online.

– Zapobieganie uwodzeniu online to nie może być jednorazowa rozmowa rodzica z dzieckiem czy pogadanka edukacyjna szkole. To powinien być szereg działań. Rozmów, komentarzy, zachowań, których celem jest zwiększenie świadomości dzieci oraz ich umiejętności dotyczących rozpoznawania, reagowania i ujawniania sytuacji związanych z uwodzeniem online i przekraczaniem granic w relacjach.

Skuteczna ochrona dzieci powinna uwzględniać:

  • monitorowanie i zaangażowanie rodzicielskie w aktywności młodych osób online,
  • wzmacnianie dzieci w poczuciu sprawczości, kompetencji i pozytywnej samooceny, które zmniejszają prawdopodobieństwo wykorzystania seksualnego

– tłumaczy Ewa Dziemidowicz, psychoterapeutka poradni Dziecko w Sieci FDDS.

Partnerem kampanii „Niby wiadomo, kto jest po drugiej stronie” jest Fundacja Orange. Patronat honorowy nad akcją objęła Rzeczniczka Praw Dziecka. Przekazy kampanii prezentowane są w mediach społecznościowych oraz na nośnikach reklamy zewnętrznej w kilku polskich miastach.

Za koncepcję kampanii odpowiada Łukasz Wojtasik z FDDS. Kampania zrealizowana została non porfit przez agencję VA Very Advertising. Zdjęcia do reklam wykonał non profit Daniel Raczyński (Fotografowie.com).

  • 1
Znana kampania FDDS z nowym hasłem

Znana kampania FDDS z nowym hasłem

27 lutego 2024

26 lutego 2024