„LGBT+ja”, czyli rówieśniczy sojusz przeciwko homofobicznej przemocy w kampanii Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę
  • 1
  • 4
24.02.2021

„LGBT+ja”, czyli rówieśniczy sojusz przeciwko homofobicznej przemocy w kampanii Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę

Siedmioro na dziesięcioro nastolatków LGBT+ w Polsce doświadcza homofobicznej i transfobicznej przemocy. W efekcie połowa nastoletnich osób LGBT+ mierzy się z objawami depresji, 70% ma myśli samobójcze. Ich dramatyczną sytuację potwierdzają codzienne zgłoszenia do telefonu zaufania 116 111. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę rozpoczyna kampanię „LGBT+ja”, zachęcającą nastolatków do okazywania sojusznictwa i wsparcia swoim nieheteronormatywnym i transpłciowym rówieśnikom.

Kampania podejmuje problem przemocy wobec nieheteronormatywnych i transpłciowych nastolatków, którzy na ogromną skalę doświadczają w Polsce krzywdzenia. Wielu z nich przemoc towarzyszy właściwie wszędzie: w szkole i w domu, w miejscach publicznych i na ich prywatnych kontach w portalach społecznościowych. W wulgarnych hasłach wypisanych na murach, hejterskich komentarzach w Internecie, dwuznacznych spojrzeniach i dowcipach rówieśników.

Fundacja zwraca uwagę, że jest to efektem m.in. zaniedbań w zakresie edukacji antydyskryminacyjnej i seksualnej, podsycania postaw homofobicznych oraz ograniczonego obywatelskiego reagowania na krzywdę osób LGBT+.

Złe i okrutne słowa, na które nikt nie reaguje, brak działań profilaktycznych, granie kartą homofobii dla interesów politycznych stopniowo tworzą coraz większą przestrzeń dla aktów agresji i innych form dyskryminacji. Obojętność i brak dyskusji na temat praw mniejszości stają się de facto przyzwoleniem na krzywdę, również dzieci i młodzieży – mówi dr Monika Sajkowska, prezeska Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Skalę problemu pokazują m.in. badania Kampanii przeciw Homofobii, według których ponad dwie trzecie badanych (70%) doświadczają różnych form przemocy. 70% żyjących w Polsce nastolatków LGBT+ czuje się osamotnionych, jedynie 25% znajduje pełną akceptację u swoich matek, jeszcze mniej (12%) u ojców. U 50% występują nasilone lub silne objawy depresji. 69% osób uczestniczących w badaniu KPH rozważało samobójstwo, przy czym 12% bardzo często. Dramatyczną sytuację młodzieży LGBT+ w Polsce potwierdzają telefony i wiadomości kierowane przez osoby należące do tej mniejszości do telefonu zaufania 116 111.

Młodzi ludzie LGBT+, którzy szukają u nas wsparcia, opowiadają o przemocy rówieśniczej, ale też o przemocy ze strony dorosłych – również tych najbliższych: rodziców, nauczycieli. Mówią o osamotnieniu i braku nadziei. W wielu sytuacjach nie czują się bezpiecznie, brakuje im przestrzeni do bycia sobą. Bardzo dużo takich telefonów odebraliśmy w czasie ostatniej kampanii prezydenckiej. Dzieci pytały nas nawet, czy przypadkiem nasz telefon nie jest jeszcze jedną strefą wolną od LGBT – mówi Oliwia Pogodzińska, pracująca w telefonie zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111 Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Opublikowany w 2020 r. międzynarodowy raport European Union Fundamental Rights Agency pokazuje, że sytuacja polskich uczniów i uczennic LGBT+ jest znacznie gorsza niż ich nieheteronormatywnych i transpłciowych rówieśników w innych państwach UE. Zaledwie 18% respondentów z Polski będących w wieku 15–17 lat stwierdziło, że system edukacji, przynajmniej w pewnym zakresie, odnosi się do tematyki związanej z osobami LGBT+ w pozytywny lub wyważony sposób (średnia dla pozostałych państw unijnych to 33%).

Ponadto jedynie co trzeci z badanych nastolatków LGBT+ z Polski stwierdził, że w szkole może liczyć na wsparcie i uznanie swojej orientacji psychoseksualnej i tożsamości płciowej. Tymczasem w pozostałych państwach wspólnoty takiej odpowiedzi udzielił średnio co drugi uczeń.

Sprzeciw wobec przemocy i promowanie sojuszniczych postaw u dzieci i młodzieży są podstawą większości realizowanych aktualnie działań profilaktycznych poświęconych przemocy rówieśniczej. Autorzy kampanii „LGBT+ja” uznali, że taki kierunek działań będzie zasadny również w odniesieniu do problemu przemocy homofobicznej i transfobicznej. Wystarczy wziąć pod uwagę skalę problemu, osamotnienie osób pokrzywdzonych oraz zły klimat społeczny budowany na nieprawdziwych przesłankach i stereotypach.

Nastolatki LGBT+ często opowiadają o nauczycielach – albo tym jednym nauczycielu – o rówieśnikach – albo nawet jednym rówieśniku – którzy ich wspierają. Mówią, że dzięki nim wstają rano do szkoły, nie poddają się, żyją. Ogromna skala homofobicznej i transfobicznej przemocy rówieśniczej nie oznacza, że dopuszcza się jej większość nastolatków. Przeciwnie, absolutna większość to świadkowie – często otwarci, bez uprzedzeń. Niestety jednak stosunkowo rzadko reagują na przemoc. Celem naszej kampanii jest uruchomienie postawy sojuszniczej. Pokazanie, jak trudna jest sytuacja ich rówieśników LGBT+, jak wiele może zmienić wspieranie ich i jak o nie zadbać – mówi Łukasz Wojtasik z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, koordynator kampanii „LGBT+ja”.

Kampania „LGBT+ja” jest adresowana do młodzieży i realizowana pod hasłami: „Masz we mnie sojusznika”, „Masz we mnie sojuszniczkę”. Została przygotowana przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę we współpracy z agencją reklamową BBDO. Powadzona jest głównie w Internecie – w serwisach społecznościowych Instagram, TikTok, Facebook.

W 90-sekundowym spocie i serii krótkich filmów podpatrujemy rozmowy nastolatków o tym, dlaczego i jak należy wspierać rówieśników LGBT+. Kampanii towarzyszą grafiki oraz seria postów pogłębiających ideę sojusznictwa i tłumaczących, jak nastolatkowie mogą ją na co dzień realizować w stosunku do rówieśników.

Organizatorzy zachęcają również dorosłych do wspierania idei kampanii wśród młodzieży oraz deklarowania wsparcia dla nastolatków LGBT+ poprzez:

  • podejmowanie tematyki kampanii podczas lekcji,
  • rozmowy z własnymi dziećmi,
  • stosowanie nakładek na zdjęcia profilowe w serwisach społecznościowych,
  • udostępnianie postów,
  • stosowanie hasztagu #LGBTplusJA.

Swoje prywatne wsparcie dla kampanii zadeklarowali m.in. aktorzy występujący w jej spotach. Powstała też strona WWW, gdzie będą dostępne materiały edukacyjne. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach instrumentu „Łącząc Europę”.

Idea sojusznictwa promowana w ramach akcji „LGBT+ja” opiera się na serii prostych zasad rozwijanych w komunikacji z młodzieżą, m.in.:

  1. Pokazuję, że wspieram osoby LGBT+. Wiem, że to ważne.
  2. Staję po stronie osób LGBT+. Mówię, że jestem. Pytam, jak mogę pomóc.
  3. Reaguję na przemoc wobec osób LGBT+. Zgłaszam. Szukam pomocy.
  4. Nie śmieję się z homofobicznych żartów. Reaguję na nie sprzeciwem. Tłumaczę, dlaczego nie powinno się z nich śmiać i ich powtarzać.
  5. Nie lajkuję treści dyskryminujących osoby LGBT+. Wyrażam swój sprzeciw, piszę, że to nie jest OK.
  6. Uczę się, co to znaczy należeć do mniejszości. Chcę lepiej rozumieć. Rozmawiam z tymi, którzy myślą inaczej.
  7. Obalam stereotypy na temat osób LGBT+. Rozmawiam z tymi, którzy myślą inaczej.
  8. Mówię wprost: LGBT to nie ideologia. LGBT+ to ludzie.

Przywołane badanie: www. kph.org.pl, Sytuacja społeczna osób LGBTA w Polsce – raport za lata 2015–2016 oraz www.fra.europa.eu.

  • 4
„LGBT+ja”

Ruszyła kampania „LGBT+ja”

24 lutego 2021

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
24.02.2021

Topnieje zainteresowanie polskich konsumentów znanymi markami – pokazuje badanie Deloitte

Pandemia nadal budzi niepokój polskich konsumentów, ale nastroje zdają się uspokajać z każdym miesiącem. Znajduje to też odzwierciedlenie w zwyczajach zakupowych Polaków. Nadal jesteśmy w europejskiej czołówce, jeśli chodzi o gromadzenie zapasów. Mimo to konsumentów deklarujących takie zachowanie ubyło w ciągu miesiąca o 5 p.p. Natomiast prawie połowa z nas, a więc najwięcej w Europie, poluje na okazje. Z badania „Global State of the Consumer Tracker” przeprowadzonego w Polsce po raz 12. przez firmę doradczą Deloitte wynika też, że zauważalnie zmniejsza się zainteresowanie dużymi markami na korzyść tzw. marek sklepowych.

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
24.02.2021

Podatek od reklamy – konsultacje IAA Polska, IAB Polska oraz SKM SAR z wicepremierem Jarosławem Gowinem

19 lutego przedstawiciele trzech organizacji reprezentujących branżę reklamy i komunikacji marketingowej – IAA Polska, IAB Polska oraz SKM SAR – odbyli spotkanie online z wicepremierem Jarosławem Gowinem. Tematem był projekt ustawy wprowadzającej podatek od reklamy. W konkluzji wszyscy uczestnicy zgodzili się, że prace przy projekcie ustawy w obecnym kształcie powinny być wstrzymane.

23 lutego 2021

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
23.02.2021

Już w marcu IAB HowTo: switch programmatic to first

Jak realizować bezpieczne kampanie programmatic? Jak będzie wyglądać przyszłość bez plików 3rd party cookies? Co zrobić, żeby mobile skutecznie budował zasięg i świadomość marki? Czy programmatic outdoor to science fiction? Jakie są korzyści połączenia automatyzacji ze sprzedażą bezpośrednią? Na te i inne pytania odpowiedzą eksperci branży podczas konferencji IAB HowTo: switch Programmatic to first. Wydarzenie odbędzie się 16–17 marca 2021 r. w formie online.