- 3
- 1
Kampania „Wykluczeni” w ramach projektu „Artysta zawodowy”
W ramach przedsięwzięcia Ogólnopolska Konferencja Kultury ruszył projekt „Artysta zawodowy”. Jego inicjatorzy przygotowali projekt ustawy o artystach zawodowych. Akcję wspiera kampania reklamowa zatytułowana „Wykluczeni”.
Ustawa określa:
- ustrój i organizację Polskiej Izby Artystów;
- status i zadania organizacji reprezentatywnych;
- zasady i sposób potwierdzania oraz aktualizacji uprawnień artysty zawodowego;
- uprawnienia przysługujące artystom zawodowym.
W kampanii promującej treść ustawy wzięły udział trzy zawodowe artystki:
- konserwatorka sztuki;
- instrumentalistka specjalizująca się w grze na instrumentach tradycyjnych;
- tancerka baletowa.
Kobiety opowiadają o tym, czego nie widzimy, kiedy obcujemy ze sztuką. Zapraszają do poznania kulis swojej pracy. Opowiadają, z jakimi problemami muszą się na co dzień zmagać, jakie wyzwania stawiane są przed nimi w kontekście wykonywanego zawodu. Również o swojej motywacji do podążania ścieżką artystyczną. To historie ukazujące też trud młodego macierzyństwa, ciągły ból wywołany kontuzjami i życie z miesiąca na miesiąc.
Wszystkie trzy bohaterki są wykształconymi artystkami. Pomimo przeciwności – niewysokich zarobków, wielu lat przygotowań do wykonywania zawodu czy wyrzeczeń w życiu prywatnym podążają drogą, którą wybrały. Bez pasji i talentu wykonywanie ich pracy nie byłoby możliwe.
Kampania ma na celu:
- zwiększenie w społeczeństwie świadomości istnienia problemów napotykanych przez polskich artystów;
- przypomnienie, jak różnorodne jest ich środowisko – celebryci są w nim zdecydowaną mniejszością.
Krótkie spoty podkreślają również znaczenie sztuki w codziennym życiu każdego człowieka. Sztuka jest „smakiem życia”.
Kampania „Wykluczeni” towarzyszy pracom legislacyjnym nad ustawą o artystach zawodowych. Ustawa ma ucywilizować warunki pracy artystycznej. Ma też zapewniać najsłabiej zarabiającym twórcom minimum bezpieczeństwa socjalnego w postaci dostępu do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych.
- 1