Rozważni i pragmatyczni – tacy wciąż przeważnie są konsumenci. Coraz bardziej patrzą na ceny. Badanie firmy Kantar
  • 0
  • 1
6.04.2022

Rozważni i pragmatyczni – tacy wciąż przeważnie są konsumenci. Coraz bardziej patrzą na ceny. Badanie firmy Kantar

Jacy faktycznie są polscy konsumenci? Najnowsze wyniki badania pracowni Kantar pokazują, że przeważnie są rozważni i pragmatyczni. Najszybciej przybywa jednak konsumentów ekocentrycznych i cenoholików.

Piąta edycja badania „FMCG Brands We Shop by Blix & Kantar” wykazała, że największą grupę aktywnych konsumentów wciąż stanowią ludzie rozważni i pragmatyczni. Zależy im na jak najtańszym nabywaniu markowych produktów. Takie podejście reprezentuje co czwarty badany.

W ciągu roku zmalał udział zakupowych entuzjastów, którzy odwiedzają sklepy dla rozrywki. Przybyło natomiast cenoholików skupionych na wysokości wydatków. Minimalnie urosła grupa shopperów z przymusu, ograniczających zakupy do minimum. Jest też więcej ekocentrycznych konsumentów poszukujących ekologicznych towarów. Z kolei ubyło świadomych koneserów nieprzejmujących się cenami. Zmalał też udział shopperowych domatorów.

Wiosenną edycję badania przeprowadzono wśród ponad 3,8 tys. aktywnych konsumentów. Wyniki pokazują zwyczaje zakupowe siedmiu segmentów smart shopperów. Jak wskazuje raport, największą grupę stanowią osoby rozważne i pragmatyczne (23%). Ich udział rok do roku odnotował jednak lekki spadek, tj. o 1 p.p.

Konsumenci rozważni i pragmatyczni już trzeci rok z rzędu stanowią najliczniejszą grupę badanych shopperów. Ich liczba w tym roku raczej będzie utrzymywać się na stałym poziomie lub nieznacznie spadnie na rzecz osób jeszcze mocniej skupionych na codziennym oszczędzaniu. Natomiast wyżej wymienieni klienci najbardziej zwracają uwagę na odpowiednią proporcję między ceną i jakością nabywanych produktów. Chcą kupować znane i sprawdzone towary, ale po rabatach – wyjaśnia Marcin Lenkiewicz, współautor badania z Grupy Blix.

Na drugim miejscu w rankingu smart shopperów znalazły się ex aequo dwie grupy z identycznymi wynikami (po 17%). Jedną z nich są zakupowi entuzjaści. Porównując wyniki rok do roku, można zauważyć, że ten segment zmniejszył się o 2 p.p.

Zakupowi entuzjaści mają swoje ulubione marki i sklepy. Często jeżdżą na zakupy dla przyjemności i rozrywki. Zmniejszenie tej grupy jest związane z ogólnym, globalnym i lokalnym pogorszeniem nastrojów konsumenckich. Chodzenie do sklepów generalnie przestało sprawiać radość Polakom, głównie z powodu rosnących cen. I to nie jest żadnym zaskoczeniem w obecnej sytuacji gospodarczej – komentuje Lenkiewicz.

Grupą, która zajęła drugą pozycję w zestawieniu, są cenoholicy. Od wiosny zeszłego roku ten segment urósł o 3 p.p.

Wzrost tej grupy wynika z tego, że dla coraz większej części Polaków cena jest najważniejszym kryterium wyboru nie tylko danego produktu, ale też sieci handlowej jako miejsca rodzinnych zakupów. Globalna inflacja, wojna tocząca się za naszą wschodnią granicą i problemy z podażą stały się olbrzymimi wyzwaniami dla producentów. Dlatego niemal wszystkie produkty FMCG drożeją i konsumenci mocno to odczuwają – podkreśla ekspert z Grupy Blix.

Na trzecim miejscu znaleźli się shopperzy z przymusu (15%). W skali roku odnotowali wzrost o 1 p.p.

To zdecydowanie najbardziej oporny i najtrudniejszy w dotarciu segment. Shopperzy z przymusu traktują kupowanie produktów wyłącznie jako konieczność i nie mają ulubionych marek. Wzrost tej grupy nie powinien jednak niepokoić sieci handlowych. Ostatnie wydarzenia społeczno-polityczne mogły zniechęcić Polaków do interesowania się zakupami. Tego typu fluktuacje są jednak jeszcze zbyt małe, by mówić o jakimkolwiek szerszym trendzie – mówi Krzysztof Domeradzki, współautor sondażu z firmy badawczej Kantar Polska.

Na czwartym miejscu w rankingu widać kategorię ekocentryczni konsumenci (13%). Rok do roku ta grupa powiększyła udział o 3 p.p.

Ciekawym wynikiem jest to, że obecnie przybywa konsumentów, dla których cena nie jest najważniejsza. Ekocentryczni shopperzy chętnie kupują polskie i ekologiczne artykuły. I starannie czytają etykiety. Rośnie grupa nabywców mających na uwadze środowisko, klimat oraz skład produktu. Jej wzrost zauważają oczywiście sieci handlowe. Nawet teraz, w czasach dużej inflacji w swoich materiałach promocyjnych poza rabatami komunikują strefy z ekologiczną żywnością, poświęcają tym kategoriom gazetki promocyjne czy nawet całe kanały tematyczne w Internecie – zauważa Marcin Lenkiewicz.

Przedostatnie miejsce w zestawieniu zajmuje kategoria świadomych koneserów (10%). W skali roku odnotowano jej spadek o 2 p.p.

Na przestrzeni roku osoby z tego segmentu zasiliły grupę ekocentrycznych konsumentów. Świadomi koneserzy bardziej skupiają się na marce i na jej wartościach dodanych. Częściej też kierują się opiniami influencerów oraz podążają za trendami. Jednak obserwujemy, że część takich shopperów rezygnuje ze swoich modnych rytuałów zakupowych i skupia się tylko na wartościach społecznych, jakimi kieruje się marka. To zbliża ich bardziej do postaci ekocentrycznych klientów – tłumaczy ekspert z Kantar Polska.

Na samym dole zestawienia znaleźli się shopperowi domatorzy (5%)

Odnotowali spadek rok do roku o 1 p.p. Może to wynikać z tego, że obecnie mniej osób gotuje samodzielnie w domu posiłki niż rok temu, gdy sytuacja pandemiczna była inna. Tego typu konsumenci rzadko chodzą do sklepów. Nie podążają za trendami i nie szukają nowości. Chętnie jednak wspierają gospodarkę, wybierając polskie produkty.

Wyniki dotyczące wszystkich grup smart shopperów jasno pokazują, że komunikacja promocji i najlepszych cen jeszcze nigdy nie była tak ważna, jak obecnie. Polacy w tym roku wyjątkowo oczekują rabatów od sieci handlowych. Zwycięzcami walki o konsumenta mogą się okazać sklepy, które od lat pozycjonują się w świadomości nabywców jako oferujące najlepsze ceny – stwierdza Marcin Lenkiewicz (Grupa Blix).

Jak podsumowuje Krzysztof Domeradzki, ten rok spędzimy w atmosferze niepokojów społecznych i ekonomicznych. Szersze deklaracje ekonomiczne i zakupowe Polaków mogą zmienić się jeszcze znaczniej niż dotychczas. Kolejne edycje raportu pokażą lepiej, które zwyczaje zakupowe i grupy ostatecznie będą dominujące.

  • 1
Konsumenci wciąż są przeważnie rozważni i pragmatyczni

Konsumenci wciąż są przeważnie rozważni i pragmatyczni

6 kwietnia 2022