„Holiday Barometer 2022” – Polacy chcą podróżować jak nigdy wcześniej
  • 0
  • 1
14.06.2022

„Holiday Barometer 2022” – Polacy chcą podróżować jak nigdy wcześniej

Polacy są jednym z najchętniej podróżujących narodów w Europie. Dwie trzecie Polaków ma już sprecyzowane plany na wakacje 2022. Zamierzają na nie wydać średnio 4499 zł i odpoczywać blisko 2 tyg. – wynika z najnowszego badania „Holiday Barometer”, zrealizowanego przez Ipsos w 15 krajach świata na zlecenie Europ Assistance.

Dwa ostatnie lata mocno wpłynęły na ograniczenie podróży i planowanie wakacji. W tym roku Polacy są pozytywniej nastawieni do kwestii związanych z Covid-19. W „Holiday Barometer 2022” o 15% w stosunku do zeszłorocznej edycji badania spadł odsetek rodaków, którzy obawiają się wpływu pandemii na ich plany podróżne (38%). Polska znalazła się również na pierwszym miejscu wśród badanych krajów, jeśli chodzi o optymizm związany z podróżowaniem.

41% osób uważa, że już teraz jest możliwe normalne podróżowanie, bez konieczności noszenia maseczek i robienia testów. Jest to wzrost o 34 punkty procentowe względem roku 2021, gdy tylko 7% było tego zdania. Faktem jest, że wzrost cen i wysoka inflacja wpływają na ich entuzjazm Polaków do podróżowania (79% wskazań). Mimo to aż 70% badanych deklaruje radość i podekscytowanie z możliwości podróżowania w tym roku.

Jak spędzimy tegoroczny urlop?

Dwie trzecie badanych Polaków ma w tym roku plany urlopowe. Połowa osób (50%) będzie wypoczywała
w kraju. Z kolei ci, którzy planują wakacje za granicą (40%), najchętniej wybierają:

  • Włochy (7%),
  • Chorwację (6%),
  • Hiszpanię (6%),
  • Grecję (5%).

Nie brakuje jednak miłośników egzotycznych wypadów. 6% Polaków wskazuje, że miejscem docelowym ich tegorocznej podróży jest Azja.

Podczas wakacji:

  • najwięcej osób spędzi urlop nad morzem – 57%,
  • w góry pojedzie 37% badanych,
  • 28% wybierze wycieczkę objazdową,
  • 21% osób uda się na krótki wyjazd, typu „city break”.

Latem Polacy najchętniej wybierają wypoczynek dwutygodniowy – 36%. Przynajmniej tydzień wakacji planuje 32% osób. Trzytygodniowy urlop spędzi 12% badanych. Z kolei na wyjazd, który będzie trwał 4 tygodnie bądź dłużej, pozwoli sobie tylko 7%.

Według Polaków wymarzony urlop to taki, na którym można:

  • beztrosko odpoczywać (55%),
  • podróżować z rodziną lub przyjaciółmi (52%),
  • poznawać nowe kultury (38%).

Najchętniej samochodem z rodziną i przyjaciółmi

Większość Polaków wyjedzie na wakacje z rodziną i przyjaciółmi – 85%, w szczególności z partnerem (64%), z dziećmi (38%). Na podróż z przyjaciółmi zdecyduje się 21% Polaków. Tegoroczne wakacje samotnie spędzi 9% rodaków.

Zdecydowana większość osób pojedzie na wypoczynek samochodem – 59%. Samolot wybierze – 27%, a do pociągu wsiądzie – 18% urlopowiczów. Szukając zakwaterowania, połowa Polaków (50%) wybierze hotel. Kwaterę prywatną zamierza wynająć 23% badanych, a u znajomych zatrzyma się 22% osób. Z kolei 17% rodaków zdecyduje się na zakwaterowanie typu bed & breakfast.

Badani zadeklarowali, że w tym roku zamierzają przeznaczyć na wyjazd wakacyjny średnio 4499,96 zł. To o 385,76 zł więcej niż w poprzednim roku. Ponad połowa Polaków odpowiedziała, że ich budżet na letni wyjazd jest większy niż rok temu (51%). Z kolei 19% osób deklaruje, że przeznaczy niższy budżet na urlop. 25% badanych, którzy przyznali, że w tym roku nie pojadą na wakacje, wskazali na czynniki ekonomiczne. 45% z nich nie może sobie pozwolić na wyjazd, a 44% chce zaoszczędzić pieniądze.

Ubezpieczenie turystyczne na wyjazd

Jedna trzecia osób potwierdza, że sytuacja związana z pandemią zachęciła je do wykupienia lepszego ubezpieczenia podróżnego (33%). Jest to wzrost o 17% w stosunku do roku 2021. Połowa Polaków (50%) deklaruje chęć wykupienia ubezpieczenia turystycznego na kolejną podróż. Badani najchętniej kupują ubezpieczanie bezpośrednio w towarzystwie ubezpieczeniowym (25%) czy w biurze podróży (21%). Coraz częściej korzystają także z usług brokera ubezpieczeniowego (19%). Z kolei 13% decyduje się na zakup polisy online lub bezpośrednio w firmie assistance.

Według badanych dobra polisa turystyczna powinna zawierać:

  • zwrot kosztów opieki medycznej i szpitalnej w nagłych wypadkach (79%),
  • ochronę dla bagażu i rzeczy osobistych (73%),
  • OC (72%),
  • opóźnienie lub anulowanie wyjazdu (65%),
  • ochronę związaną z zachorowaniem na Covid (64%).

Najważniejszym czynnikiem, na który Polacy zwracają uwagę podczas wyboru polisy turystycznej, jest przystępna cena (35%).

O badaniu

Badanie online zostało zrealizowane przez Ipsos na zlecenie Europ Assistance w okresie 26 kwietnia – 16 maja 2022 r. Kraje objęte badaniem: Francja, Belgia, Niemcy, Austria, Polska, Portugalia, Hiszpania, Włochy, Wielka Brytania, Szwajcaria, Stany Zjednoczone, Kanada, Czechy, Australia i Tajlandia. W każdym z krajów badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie. Łącznie wzięło w nim udział 15 tys. osób, w tym 1000 Polaków.

  • 1
„Holiday Barometer 2022”

„Holiday Barometer 2022” – wakacyjne plany Polaków

 

 

 

14 czerwca 2022

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
14.06.2022

Wyzwania i szanse dla branży digital nakreślone w „Raporcie Strategicznym Internet 2021/2022” IAB Polska

W 2021 reklama cyfrowa pobiła kolejne rekordy. Jak wynika z badania IAB Polska/PwC AdEx, wydatki reklamodawców na komunikację online wzrosły o ponad 1 mld zł w porównaniu do roku wcześniejszego. Wartość rynku reklamowego online osiągnęła ponad 6,2 mld zł, co oznacza wzrost o 20%. Jak obecnie wygląda ekosystem reklamy cyfrowej? Jakie wyzwania i szanse czekają branżę digital? Jakie trendy zdominują cyfrowy świat w kolejnych miesiącach? Odpowiedzi na te pytania przedstawia najnowszy Raport Strategiczny Internet 2021/2022, wydany przez IAB Polska.